handdator

Visa fullständig version : Träna magmusklerna


mommy
2008-11-07, 14:08
Min lärare pratade om att eftersom både mm. obliquus, m.transversus och m. rectus jobbar väldigt uthålligt med att stabilisera i bålen så är det också så man ska träna dem, alltså låga vikter och många reps. Stämmer det? Eller beror det på syftet, om man vill ha större muskler eller muskler som stabiliserar bålkorsetten? För även större muskler måste väl kunna stabilisera bra?Eller blir de inte tillräckligt uthålliga då? Nån som kan förklara?

Sniggel
2008-11-07, 14:32
Det beror på syftet. Långsamma fibrer (som uthålliga muskler har mycket av) har ingen större potential att växa men kan förbättra sig på sin uppgift genom att det bildas fler blodkärl, mitokondrier osv. Explosiva fibrer (som explosiva muskler har mycket av) har den största tillväxtpotentialen och vill man få större och starkare muskler så bör man inte träna uthållighet som primär träningsform.
Om magen är explosiv eller uthållig mestadels vet jag inte men det låter itne omöjligt att den är mestadels uthållig och det kanske var det din lärare hade som argument till att träna den uthållighetsmässigt.

CrazyJoeDavola
2008-11-07, 14:38
Variera, ena veckan kör du t.ex situps med en viktplatta på bröstet och gör 8reps, veckan efter skippar du plattan och gör 20 reps.

mommy
2008-11-07, 14:55
Men om man då har starka, explosiva muskler är de då inte tillräckligt uthålliga för att skapa en bra bålstabilitet? Tycker att starka, väl utvecklade muskler ändå borde bara vara till fördel för även om de inte har som "huvuduppgift" att vara uthålliga borde de väl ändå vara så pass uthålliga att de klara sin uppgift som stabilisatorer?

En annan fråga också - har haft ett uppehåll med styrketräningen men nu har jag tränat några pass och så fort jag tränar mage så får jag mycket mindre putmage och stabiliserar ordentligt. Kan man "glömma bort" att använda magmusklerna ordentligt om man inte tränar dem så att man "kommer ihåg" att använda dem direkt? Jag kan ju knappast förbättrat styrkan så mycket i dem på typ 3 pass...