handdator

Visa fullständig version : DEFF-frågor, help PLZ!


BigDwarf
2008-11-07, 12:38
Först å främst vill ja passa på att tacka alla vänliga själar på detta forum som alltid ställer upp å svarar på mina "enkla" frågor.

Läst igenom deff-guiden nu och kommit fram till att jag har ett energibehov på 1780kcal/dag.

Jag undrar hur mkt man bränner vid 30-40minuter tung styrketräning?
Jag antar att man förbränner genom att bara vara vaken/aktiv? hur mkt isf?

Hur mkt kcal ungefär ska en deffmåltid innehålla? hur mkt inehåller era och vad är det ni då äter?

Förlåt om alla frågorna är väldigt "nybörjare" men det är precis vad jag är :)

martikainen
2008-11-07, 13:03
Ditt basala behov, är det gångrat med en faktor, alltså 1780*1,2 - 2.0 där 1,2 = ligga i soffan en hel dag ungefär, och 2.0 = elitidrottares nivå.
(jag tränar oftast 1h styrka + 1h kondition per dag och räknar med 1,5 ungefär, hellre liggar jag i underkant än räknar för högt och står still i vikt)

Hur mycket kcal en måltid ungefär innehåller beror mycket på vad du gör på dagarna och hur du själv funkar.

Själv ser mitt matschema ut såhär ungefär:

06.20 Proteindrink whey80, + limpskiva med smör och skinka = 180kcal
09.15 Lingongrova med smör: 100kcal
12.30 Lunch på ca 6-750kcal beroende på vad det är för mat
Direkt Efter träningen: Proteindrink whey80 , ca 80kcal
Middag: 2limpskivor med smör och 3 kokta ägg + stort glas mjölk ca: 600kcal

under dagen äter jag ett par clementiner och en banan ibland.

Totalt ca: 1800, sen kan det bli någon knäckebrödsmacka till lunchen, extra macka vissa frukostar osv.


Min normala lunch består oftast av Ris 250gram, kycklingfile 200gram, och någon "färdig" sås, kryddblandning+kelda mini mat, 150gram.

eller 300gram stuvade makaroner + 150gram köttbullar.

500gram lasagne

Hoppas det gav dig lite mer kött på benen.

BigDwarf
2008-11-07, 14:39
tack mkt bra svar, nu har jag lite mer kött på benen.

Jag är nog 1,2an där, en riktig soffliggare då jag inte har något vanligt jobb utan livnär mig på poker sen en tid tillbaks. Lämnar i princip bara lägenheten för gymet el ICA som ligger ca 100m bort :/

martikainen
2008-11-07, 14:57
Gymmar du 3-4gånger i veckan kan du absolut räkna med 1,4.
1,2 är tydligen extremt lågt vad jag förstått. Men någon som är lite mer inläst på de olika faktorerna får gärna sticka in med lite mer info!

JoeyP
2008-11-07, 15:00
Ditt basala behov, är det gångrat med en faktor, alltså 1780*1,2 - 2.0 där 1,2 = ligga i soffan en hel dag ungefär, och 2.0 = elitidrottares nivå.
(jag tränar oftast 1h styrka + 1h kondition per dag och räknar med 1,5 ungefär, hellre liggar jag i underkant än räknar för högt och står still i vikt)

Hur mycket kcal en måltid ungefär innehåller beror mycket på vad du gör på dagarna och hur du själv funkar.

Själv ser mitt matschema ut såhär ungefär:

06.20 Proteindrink whey80, + limpskiva med smör och skinka = 180kcal
09.15 Lingongrova med smör: 100kcal
12.30 Lunch på ca 6-750kcal beroende på vad det är för mat
Direkt Efter träningen: Proteindrink whey80 , ca 80kcal
Middag: 2limpskivor med smör och 3 kokta ägg + stort glas mjölk ca: 600kcal

under dagen äter jag ett par clementiner och en banan ibland.

Totalt ca: 1800, sen kan det bli någon knäckebrödsmacka till lunchen, extra macka vissa frukostar osv.


Min normala lunch består oftast av Ris 250gram, kycklingfile 200gram, och någon "färdig" sås, kryddblandning+kelda mini mat, 150gram.

eller 300gram stuvade makaroner + 150gram köttbullar.

500gram lasagne

Hoppas det gav dig lite mer kött på benen.

Okej! Ligger du på 1800-2000kcal vid deff då? =)

martikainen
2008-11-07, 18:28
Okej! Ligger du på 1800-2000kcal vid deff då? =)

ligger runt det i intag, sen konditionstränar jag en hel del också, har ett underskott på ca 1000/dag, inga nämnvärda styrkeförluster ännu (bara hållt på 4veckor snart)

Fru_Flisa
2008-11-08, 10:46
Ditt basala behov, är det gångrat med en faktor, alltså 1780*1,2 - 2.0 där 1,2 = ligga i soffan en hel dag ungefär, och 2.0 = elitidrottares nivå.
(jag tränar oftast 1h styrka + 1h kondition per dag och räknar med 1,5 ungefär, hellre liggar jag i underkant än räknar för högt och står still i vikt)

Hur mycket kcal en måltid ungefär innehåller beror mycket på vad du gör på dagarna och hur du själv funkar.

Själv ser mitt matschema ut såhär ungefär:

06.20 Proteindrink whey80, + limpskiva med smör och skinka = 180kcal
09.15 Lingongrova med smör: 100kcal
12.30 Lunch på ca 6-750kcal beroende på vad det är för mat
Direkt Efter träningen: Proteindrink whey80 , ca 80kcal
Middag: 2limpskivor med smör och 3 kokta ägg + stort glas mjölk ca: 600kcal

under dagen äter jag ett par clementiner och en banan ibland.

Totalt ca: 1800, sen kan det bli någon knäckebrödsmacka till lunchen, extra macka vissa frukostar osv.


Min normala lunch består oftast av Ris 250gram, kycklingfile 200gram, och någon "färdig" sås, kryddblandning+kelda mini mat, 150gram.

eller 300gram stuvade makaroner + 150gram köttbullar.

500gram lasagne

Hoppas det gav dig lite mer kött på benen.


En nyfiken fråga bara...
Av vilken anledning väljer du att lägga ditt största mål mat med kolhydrater till lunch, och inte efter träningen?
Kan förstå att det för att få energi TILL träningen, men om man deffar och är väl inte detta prio nr 1?
Jag dietar/deffar själv och det enda riktigt kolhydratsrika måltiden jag intar placerar jag just efter träning.

martikainen
2008-11-08, 10:50
En nyfiken fråga bara...
Av vilken anledning väljer du att lägga ditt största mål mat med kolhydrater till lunch, och inte efter träningen?
Kan förstå att det för att få energi TILL träningen, men om man deffar och är väl inte detta prio nr 1?
Jag dietar/deffar själv och det enda riktigt kolhydratsrika måltiden jag intar placerar jag just efter träning.

Jag orkar inte jobba utan den måltiden, och orkar heller inte träna utan att ha fått in mycket energi tidigare på dagen. + att de passen jag kör under min deff så behövs det en hel del energi, välkommen att kolla i min journal om du vill ha mer info.