handdator

Visa fullständig version : Julbord i Stockholm


Torwald
2008-11-07, 11:08
Nu börjar det bli dags för julbord snart! Brukar äta tillsammans med nära familj och vänner på Strömma krog på Värmdö utanför Stockholm, men tänkte eventuellt ordna till något på någon annan plats i år. Har någon några tips på bra klassiska julbord i eller utanför Stocholm (om utanför helst södra eller östra Stockholm)? Gärna litet, hemlagat och mysigt, och bra ölsortiment är ett plus. Har fått för mig att Blå Porten, Treskillingen och Lisa på udden har bra julbord, stämmer det?

Här kommer en aptitretare:
http://www.lansmanstorget.se/prod/goteborgslokaler/dalis2.nsf/vyBildArkiv/julbord.jpg/$file/julbord.jpg

skaparn
2008-11-07, 11:43
Jag har ett minne från Julbordet på Långholmen. Det var gott. Och jag blev mätt. Rymdmätt.

skaparn
2008-11-07, 11:47
När ämnet ändå är uppe måste denna klassiker postas

http://img404.imageshack.us/img404/1895/findusjultallrikgrosshm8.jpg

Torwald
2008-11-07, 12:21
Ok Långholmen alltså. Jag har aldrig ätit på värdshuset, är det ett mysigt ställe? Kändes lite för familjevänligt att döma av hemsidan kanske, när de rekommenderade att man för 50 spänn bokade till en rundtur på fängelset. Kanske inte det som är prio när man ska på julbord.

Älskar bilden för övrigt. Jag hade skämts ögonen ur mig om jag köpte en sån :D

CrazyJoeDavola
2008-11-07, 12:50
Mmm jag vill köpa den där "lådan" men kan inte med, alla skulle tänka hur ensam man är när man lägger upp den på rullbandet på ica :(

Andreas Guiance
2008-11-07, 13:01
Edsbackas julbord ska enligt uppgift vara bra (har dock inte ätit det själv). Nu har de iofs bytt krögare nyligen, men bör väl fortfarande hålla hög standard med tanke på deras två stjärnor.

lectris
2008-11-07, 13:20
Jag åt julbord i kaknästornet förra året, det var jättefint och mysigt :) Hade allt man kan tänka sig, mycket viltkött också. Bummer att det var årets tätaste dimma och vi inte kunde njuta särskilt mycket av utsikten dock :(

Torwald
2008-11-07, 17:39
Edsbackas julbord ska enligt uppgift vara bra (har dock inte ätit det själv). Nu har de iofs bytt krögare nyligen, men bör väl fortfarande hålla hög standard med tanke på deras två stjärnor.
Där har jag varit en gång när jag egentligen var för ung för att uppskatta det. Det är väl ganska dyrt har jag för mig, särskilt med hänsyn till stjärnorna, men det kanske är värt det om bara den mer gastronomiskt lagda delen av sällskapet åker. Om det blir 12åringar som följer med blir det kanske inte lika roligt. Ska kolla in i alla fall.

Inga fler tips? Vad är det för fel, gillar ni inte julbord? :)

Cilia
2008-11-07, 23:12
Jag har ätit på Långholmen, det var helt ok. Jag har själv bokat bord på Ulriksdals värdshus som är känt för att ha Stockholms bästa. Har också ätit på Stallmästaregården och det var också bra. Har också för mig att Waxholm har ett bra på kastellet

Semiramis
2008-11-08, 08:48
Ulla Winblad är bra tycker jag.

Hermit
2008-11-08, 09:14
Lisa på udden är riktigt trevligt!

mini
2008-11-08, 09:24
Kan rapportera om Waxholms kastell efter 11/12.
Brukar inte vara så jätteimpad av julbord. Har en kompis som formligen åt sig fyrkantig på julbord. Ganska roligt att känna på hans mage.

Alfred Nobel
2008-11-08, 09:55
Ulriksdals värdshus är super

Mirre
2008-11-08, 13:55
Edsbacka är bra men säkerligen det dyraste alternativet. Ett ställe som etsade sig fast i mitt minne var Sjöpaviljongens julbord. http://www.sjopaviljongen.se/
Jättemysigt med bra service o nära stan. :thumbup: