handdator

Visa fullständig version : Biceps Brachialis


rymdrattan
2003-07-05, 16:58
Japp, jag tycker att den muskeln släpar lite...
Å undrar om det finns några bra övningar till den?

Altså för att få bredd på överarmen då?

//Mvh Rattan

Herkulez
2003-07-05, 16:59
Originally posted by rymdrattan
Japp, jag tycker att den muskeln släpar lite...
Å undrar om det finns några bra övningar till den?

Altså för att få bredd på överarmen då?

//Mvh Rattan

hammercurl

Niclaaas
2003-07-05, 17:00
hammercurl och preachercurl

rymdrattan
2003-07-05, 17:00
Originally posted by Herkulez


hammercurl

Jag må vara dum, men... hur? :angel:

Niclaaas
2003-07-05, 17:00
Originally posted by Herkulez


hammercurl


nu hann du före..... :insane:

Herkulez
2003-07-05, 17:00
masturbera :D

Niclaaas
2003-07-05, 17:01
Originally posted by rymdrattan


Jag må vara dum, men... hur? :angel:


http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/hammer_curls.asp

King Grub
2003-07-05, 17:03
Hammer curl och omvända skivstångscurl.

Herkulez
2003-07-05, 17:03
Originally posted by Niclaaas



nu hann du före..... :insane:

jag var lååångt före....senior:smokin:

rymdrattan
2003-07-05, 17:05
Oki, takkar.. ska bara lyckas förstå hur en omvänd skivstångs curl ser ut ;)

Niclaaas
2003-07-05, 17:05
Originally posted by Herkulez


jag var lååångt före....senior:smokin:

:D

King Grub
2003-07-05, 17:05
Originally posted by rymdrattan
Oki, takkar.. ska bara lyckas förstå hur en omvänd skivstångs curl ser ut ;)

Du håller stången med handflatorna mot dig. Tvärtomgrepp, alltså.

rymdrattan
2003-07-05, 17:07
Originally posted by King Grub


Du håller stången med handflatorna mot dig. Tvärtomgrepp, alltså.

Okej, det blir till att testa på måndag :hbang:

Åse Columbus
2003-07-05, 17:09
hammer curl

http://www.getfit.com/app/multimedia/video/ha002am2.gif

ÅC

Arne Persson
2003-07-05, 20:54
Biceps Brachialis finns det inget som heter. Du har M. biceps brachii (överarmens tvåhövdade muskel) samt M. brachialis (överarmsmuskeln). Troligen menar du M. brachialis? Om detta är fallet bör du känna till följande. Muskelns urspringer sk "köttigt" från undre 2/3 av överarmsbenets (humerus) framsida. Till skillnad från bicepsmuskeln som fäster på strålbenet (radius) så fäster M. brachialis på armbågsbenets (ulna) översta del (tuberositas ulnae). Ulna är det underarmsben som ligger åt lillfingersidan på underarmen. Mellan humerus och ulna finns en äkta gångjärnsled som endast kan böja och sträcka i armbågen. Det spela mao INGEN ROLL hur man gör med händerna eftersom M. brachialis ALLTID deltager vid böjningar i armbågsleden. Så om ni kör vanliga bicepscurl, omvända, eller hammercurl spelar ingen roll för M. brachialis. Ni kan inte direkt påverka den med olika handpositioner etc. M. biceps brachii däremot fäster på det andra underamsbenet, strålbenent (radius) kan tack vare att radius är förbunden med ulna via två vridleder (som möjliggör supination/pronation) direktpåverkas vid träning där man kraftigt supinerar handen när man tränar biceps.

ugly_kid
2003-07-05, 21:00
man lär sig nåt nytt varge dag här på forumet.

rymdrattan
2003-07-05, 21:04
Originally posted by ugly_kid
man lär sig nåt nytt varge dag här på forumet.

hoppas det man lär sig är rätt bara :em:

Pressarn
2003-07-05, 22:54
Hahah :D

Arne :bow:

Arne Persson
2003-07-05, 23:00
Pressarn: Vill ju bara bringa lite klarhet.

Scratch
2003-07-06, 01:12
Alltså spelar det ingen roll hur man har händerna vinklade när man vill träna brachialis? När jag vill träna den brukar jag köra curls med omvänt grepp - alltså handflatorna mot benen i startläget. Då får jag bra kontakt med underarmen och ett grymt pump och känner inte speciellt mycket i M. biceps brachii.
Arne - borde jag alltså inte göra det i teroin, eller har jag bara missförstått dig?

Mvh

Doktor V
2003-07-06, 04:18
Originally posted by Arne Persson
Biceps Brachialis finns det inget som heter. Du har M. biceps brachii (överarmens tvåhövdade muskel) samt M. brachialis (överarmsmuskeln). Troligen menar du M. brachialis? Om detta är fallet bör du känna till följande. Muskelns urspringer sk "köttigt" från undre 2/3 av överarmsbenets (humerus) framsida. Till skillnad från bicepsmuskeln som fäster på strålbenet (radius) så fäster M. brachialis på armbågsbenets (ulna) översta del (tuberositas ulnae). Ulna är det underarmsben som ligger åt lillfingersidan på underarmen. Mellan humerus och ulna finns en äkta gångjärnsled som endast kan böja och sträcka i armbågen. Det spela mao INGEN ROLL hur man gör med händerna eftersom M. brachialis ALLTID deltager vid böjningar i armbågsleden. Så om ni kör vanliga bicepscurl, omvända, eller hammercurl spelar ingen roll för M. brachialis. Ni kan inte direkt påverka den med olika handpositioner etc. M. biceps brachii däremot fäster på det andra underamsbenet, strålbenent (radius) kan tack vare att radius är förbunden med ulna via två vridleder (som möjliggör supination/pronation) direktpåverkas vid träning där man kraftigt supinerar handen när man tränar biceps.

Tack Arne,du tog orden ur min mun.
Men själv tycker jag att hammercurl kopplar ur biceps mer och därför kan användas för att belasta Brachialis maximalt.
Sen hur stor effekten av detta är törs jag inte svara på,men hammercurl är en övning jag aldrig missar

Antonius
2003-07-06, 04:43
Så om man tar mer i vikt på hammercurls än i vanliga curls, innebär... vadå???

Arne Persson
2003-07-06, 09:57
Doktor V. Självklart kopplar hammercurl mer ur biceps pga sitt semipronerade läge på handen. Jag kör den själv lika hårt och tungt som conc. curl för att få upp allroundstyrka i armarna och underarmarna.

Ett utmärkt superset för armböjarna är följande:
Tunga biceps curl med rakstång 5x6-8 i superset med omvända curl 5x6-8.
Ger super resultat.

Arne Persson
2003-07-06, 10:01
Scratch: Du tränar som sagt M. brachialis oavsett hur du gör med händerna. Testa även supersettet jag nämnde så får du allt.

Mr Zero
2003-07-06, 10:18
Märker att det finns olika uppfattningar om vad ett superset innebär, kan nån bringa klarhet i frågan.

Arne Persson
2003-07-06, 10:20
Mr Zero: Brukar reda ut begreppen på mina kurser.;)