handdator

Visa fullständig version : kramp av benböj!


stigson
2008-11-06, 21:23
Hejsan. alltid då jag kör benböj så får jag kramp i baksida lår, oftast under vilan innan jag ska köra nästa set. spelar ingen roll om jag kör tungt eller lätt.

Vad beror det på? ganska obehagligt att utföra den övningen då man vet att man kommer få kramp:/ ska jag skippa övningen?

tips tack!

pellepedal
2008-11-07, 11:24
Skippa inte knäböjen.
Stretcha lite lätt och stå inte stilla....gå runt lite mellan seten.

rampegg
2008-11-08, 23:31
Det var så för mig också förr, se bara till att köra många lätta uppvärmnings set och att stretcha just den muskeln ordentligt innan och mellan set, det gör jag genom att sätta upp ena foten på nåt i höfthöjd ungefär och försöker göra kroppen och benet som är kvar i marken i rak linje (man kan behöva vrida och ändra lite på höften för att verkligen komma åt den).

Jag antar att det är den muskeln som sitter högst upp på baksida lår precis under rumpan på insidan då det är vanligt förekommande.

LindaS
2008-11-08, 23:55
Det har aldrig hänt mig. Däremot har jag fått kramp i ryggfiléerna när jag tränat tungt eller kört tunga marklyft någon dag innan.

Dricker du ordentligt? Kramp beror generellt på vätskebrist.

obesogen
2008-11-09, 01:45
Dricker du ordentligt? Kramp beror generellt på vätskebrist.

Har du något belägg för det påståendet?
Ontopic: Hamstrings är de facto en synergist i böjen och kan kopplas in mer eller mindre beroende på utförande. Släng upp en film! :)

LindaS
2008-11-09, 11:34
Har du något belägg för det påståendet?
Dålig formulering kanske. Kramp KAN bero på vätskebrist, borde jag skrivit.

Commando1980
2008-11-09, 15:21
Hejsan. alltid då jag kör benböj så får jag kramp i baksida lår, oftast under vilan innan jag ska köra nästa set. spelar ingen roll om jag kör tungt eller lätt.

Vad beror det på? ganska obehagligt att utföra den övningen då man vet att man kommer få kramp:/ ska jag skippa övningen?

tips tack!

kör du knäböj först i passet så kan du testa att köra 3 lätta superset av benspark och leg curl innan du går på knäböjen. eventuellt så kan du lägga till ett par mkt lätta set av raka marklyft i denna uppvärmningsserie. du ska inte bli trött av dessa set utan endast värma upp och känna en lätt pump.