handdator

Visa fullständig version : Bortdomnad fothalva


J.V
2008-11-06, 19:37
Hade hockeymatch igår och blev skjuten på foten, precis på vristen, ett lindrigt skott jämfört med vad man kan åka på men det kändes så klart ändå. Efter matchen kände jag att yttre/bakre delen av foten är som halvt bortdomnad, och det är den fortfarande.

Bör jag vara orolig? Kommer jag få amputera foten?

J.V
2008-11-07, 16:20
Bump, fortfarande bortdomnat.
Ingen som har en aning om hur pass allvarligt det här är eller inte är?

L-Sami
2008-11-07, 17:40
Gå till en läkare. Svårt att veta vad det kan vara, du behöver undersökas ordentligt.

nyrjoh
2008-11-07, 19:54
Kan vara våldet mot N. Suralis som gett en nedsatt känsel. Stämmer med var du beskriver känselnedsättningen iaf. Nerver läker långsamt ca 1cm per månad(?)har jag för mig. Så det kan ta ett tag för känseln att komma tillbaka.
Titta på bilden och se om det stämmer(N. Suralis är nr 10 på bilden):http://www.auh.dk/aas/afd/an/regional/RA%20instruks/sensibilitet-UE.%20frame1.htm
Mvh

J.V
2008-11-07, 23:01
Det där området stämmer rätt så exakt.
Jag har ju full känsel i resten av foten, är inte svagare eller stelare i övrigt heller.

Kanske borde gå till läkare, men vore skönare att vänta och se :D

nyrjoh
2008-11-07, 23:16
Nej, det är en sensorisk nerv så skada på den ger inga motoriska bortfall.

J.V
2008-11-07, 23:27
Nej, det är en sensorisk nerv så skada på den ger inga motoriska bortfall.Okeidokei. Lär väl till farbror doktor på måndag för säkerhets skull, men vad brukar gälla om det är en sån här skada? Ger vila något? Bara köra på som vanligt och vänta?

nyrjoh
2008-11-07, 23:58
Nej du kan träna på som vanligt. Det jag kan tänka mig är att det kan vara lättare att få stukning kanske pga den nedsatta känseln.
Mvh

J.V
2008-11-08, 00:01
Nej du kan träna på som vanligt. Det jag kan tänka mig är att det kan vara lättare att få stukning kanske pga den nedsatta känseln.
MvhSå pass. Jaja, det får det vara värt. :D

Tack för hjälpen!