handdator

Visa fullständig version : Är det verkligen fortfarande farligt att ha metall i micron?


Torwald
2008-11-06, 15:06
Nå, är det? Varför eller varför inte? Var det någonsin farligt? Varför i så fall? Jag är full av frågor.

CrazyJoeDavola
2008-11-06, 15:07
För att det kan ta eld.

MasterChief
2008-11-06, 15:11
Wiki:
"Any metal or conductive object placed into the microwave will act as an antenna to some degree, resulting in an electric current. This causes the object to act as a heating element. This effect varies with the object's shape and composition, and is sometimes utilized for cooking.

Any object containing pointed metal can create an electric arc (cause sparks) when microwaved. This includes cutlery, aluminium foil, ceramics decorated with metal, and almost anything containing any type of metal. Forks are a good example. This is because the tines of the fork resonate with the microwave radiation and produce high voltage at the tips. This has the effect of exceeding the dielectric breakdown of air, about 3 megavolts per meter (3×106 V/m). The air forms a conductive plasma, which is visible as a spark. The plasma and the tines may then form a conductive loop, which may be a more effective antenna, resulting in a longer lived spark. Any time dielectric breakdown occurs in air, some ozone and nitrogen oxides are formed, both of which are unhealthy in large quantities. Microwaving food containing an individual smooth metal object without pointed ends (for example, a spoon) usually does not produce sparking."

Torwald
2008-11-06, 15:18
Aha, så det hade med spetsigheten att göra. Då makar det ju mer sense, för jag har hört att det kan vara bra att ha en sked i när man värmer.

Angående att det kan fatta eld så lär väl inte det vara någon större fara, micron är väl lufttät? Då lär ju elden inte skada mer än micron, givet att den inte hinner implodera?

Flickan
2008-11-06, 15:18
Det fick jag lära mig när jag skulle värma upp min kebab i pitabröd som var
inslagen i aluminiumfolie för att hålla värmen. Aluminium = metall.
Det var spännande...

Jag rekommenderar att du kör den om du som jag tror på 'learning by doing'-konceptet.

Nitrometan
2008-11-06, 15:21
Angående att det kan fatta eld så lär väl inte det vara någon större fara, micron är väl lufttät? Då lär ju elden inte skada mer än micron, givet att den inte hinner implodera?
Knappast lufttät.

Men det som kan ta skada är magnetronen i mikron. Med rätt resonansfrekvens
och tilräckligt länge så kan du sabba magnetronen. Då blir det inga mer mikrovågor.

Guybrush
2008-11-06, 15:26
Jag micrar alltid en mugg med vätska med en sked i. Det förhindrar stötkokning.

Blixtrar i micron fick jag uppleva när jag skulle smälta lite Nutella direkt i burken. Lite folierester från det avdragbara skyddet fanns kvar runt uppningen och det missade jag. Det stod en rejäl ljusbåge i lådan!

Kabuto
2008-11-06, 15:36
Prova slänga in en cd-skiva och micra..

Whistler
2008-11-06, 15:56
Jag låter inte ens de där små häftklamrarna på tepåsen vara kvar. Ingen metall i min micro!

Fast jag körde ett par hårddiskar i den en gång. Fick nya diskar på garanti, men micron pajjade.

DudX
2008-11-06, 16:26
det går fint att micra matlådor som är i metall. men med locket av. Samt till micron hemma så fick vi med ett litet metallställ som man ska typ lägga bacon på och papper under för att micra bort fettet :S

strimman
2008-11-06, 18:26
det går fint att micra matlådor som är i metall. men med locket av. Samt till micron hemma så fick vi med ett litet metallställ som man ska typ lägga bacon på och papper under för att micra bort fettet :S

Instämmer. :)
Matlådor i metall med locket löst men fortfarande på lådan, kan resultera i fastsvetsat lock och mat som luktar bränt. :smash:

Av min erfarenhet så går det för övrig bra så länge metallen som ska micras, inte kommer i kontakt med väggarna i micron.

Nitrometan
2008-11-06, 18:39
Av min erfarenhet så går det för övrig bra så länge metallen som ska micras, inte kommer i kontakt med väggarna i micron.
Är avståndet rätt i förhållande till resonansfrekvenserna så kan du få en fin ljusbåge som förstör magnetronen.

Men annars kan det nog funka utmärkt.

TheGredde
2008-11-06, 19:23
Jag låter inte ens de där små häftklamrarna på tepåsen vara kvar. Ingen metall i min micro!

Fast jag körde ett par hårddiskar i den en gång. Fick nya diskar på garanti, men micron pajjade.

Två saker, varför micra tepåsar? Det andra, borde du inte fått en ny micro också på försäkringen?

Fast det slog mig nu, du kanske inte hade drulleförsäkring alternativt att micron var lite gammal.

Lillgrabben
2008-11-06, 19:51
Är avståndet rätt i förhållande till resonansfrekvenserna så kan du få en fin ljusbåge som förstör magnetronen.

Men annars kan det nog funka utmärkt.

Det brukar gå alldeles ypperligt att värma mat i rostfria kärl av BRA kvalitet. Är det däremot ngt mindre kvalitativt rostfritt stål så vill det gärna sluta illa...

AsTfL
2008-11-06, 20:34
Testa att ställa in två muggar med vatten och varsin sked i?

Mescreant
2008-11-06, 21:02
När jag var liten och vi hade köpt vår första micro ville jag veta hur varmt det blev där inne så jag stoppade in en digital termometer, live and learn. :thumbup:

Torwald
2008-11-07, 09:22
När jag var liten och vi hade köpt vår första micro ville jag veta hur varmt det blev där inne så jag stoppade in en digital termometer, live and learn. :thumbup:

Haha!

Tack för alla bra svar. Lärorikt som alltid.