handdator

Visa fullständig version : Någon skillnad på havregröt och musli?


lokidon
2008-11-06, 08:57
Äter ofta musli och lättfil eftersom jag tycker att det är godare och lättare att äta än gröt. Muslin innehåller till stösta delen havregryn. Är det någon skillnad näringsmässigt? Tänkte om gröten är lättare att "ta upp" eftersom den är kokt? Dessutom äter jag ca 120g musli till en tallrik fil. Det hade jag omöjligt fått i mig om det hade varit gröt, eftersom det blir 3 portioner.

creperiet
2008-11-06, 09:04
Näringsvärdet ändras inte när du kokar grynen. Om det är någon skillnad näringsmässigt beror ju på vad annat muslin innehåller, typ russin eller mandlar osv. GI:t på okokta gryn är något högre än på kokta.

Eddie Vedder
2008-11-06, 09:25
Föredrar du fil och müsli skall du välja fil och müsli.:) Som creperiet redan påpekat är den främsta skillnaden helt beroende på vad müsling innehåller förutom havregrynen och då jag uppfattat det som att din müsli är en osötad variant med främst havregryn är det inte på något sätt ett mindre bra val.

lokidon
2008-11-06, 10:02
Tackar för svaren! :) Har provat en del olika musli, men fastnat för Frebaco Familjemusli.

kalajset
2008-11-06, 14:11
Tackar för svaren! :) Har provat en del olika musli, men fastnat för Frebaco Familjemusli.

:thumbup: Frebaco äger så j*vla hårt i müslivärlden! - Mycket bra val. Promotar alltid Frebacos produkter när jag kan, kul att andra verkar tycka iaf liknande saker med. Kostar kanske någon krona mer än AXA och dylikt, men det är värt de få kronorna många gånger om.

Nelo322
2008-11-06, 15:02
har tänkt på en rätt konstig grej.. jag äter lätt 3 dl havregyn blandat med fil medans att jag har jävligt svårt att få i mig gröt kokt på 2 dl gryn. Har bara en liten klick sylt till gröten och lite mjölk. Någon som vet hur detta kommer sig? alltså varför blir jag så jäkla mätt när jag äter gröt?

Scratch89
2008-11-06, 15:24
Det blir ju större volym när man äter gröt, iom att vattnet sväller upp grynen.

Eddie Vedder
2008-11-06, 17:02
har tänkt på en rätt konstig grej.. jag äter lätt 3 dl havregyn blandat med fil medans att jag har jävligt svårt att få i mig gröt kokt på 2 dl gryn. Har bara en liten klick sylt till gröten och lite mjölk. Någon som vet hur detta kommer sig? alltså varför blir jag så jäkla mätt när jag äter gröt?

Det är ju inte konstigare än att man kans tänkas orka mer russin än vindruvor, mer torkade aprikoser än färska o.s.v. Skillnad i volymer helt enkelt:) Huruvida den postprandiella mättnaden sedan skiljer sig är ju en annan sak, d.v.s. den mättnaden som håller i sig fram tills nästa måltid och inte bara den akuta (som är den prandiella).

Det är ju oftast den typen av mättnad man brukar jämföra när det handlar om fetare mat i mindre volymer eller större portioner kolhydratrik mat men vid samma energimängd. Den ena gör kanske magen mer full men det andra kanske ger en mer långtgående mättnadskänsla.