handdator

Visa fullständig version : Vilka vegan kosttilskott är nödvändiga vid träning?


Vessla
2008-11-06, 00:16
Jag lever på vegansk kost och är nöjd med det. Jag har nu bestämmt mig för att börja träna men tror att det kan bli svårt att bygga upp något med vegansk kost utan tillskott. Otillåten länk har en hel del veganska kosttillskott och jag undrar vilka utav dessa preparat som är nödvändiga att inta vid träning om man vill hålla sin kropp i form och bygga muskler. Finns här någon vänlig själ som vill hjälpa mig med min inköpslista?

WHITEFOLKS
2008-11-06, 01:20
EAA-tillskott (Esapro, Amino Rush) är syntetiska och nog MYCKET användbart för dig. Kreatin ska ju inte heller vara några problem.

Det är ju två av de absolut "bästa" tillskotten :)

Sverker
2008-11-06, 07:21
Kunskap.

Läs på vad du behöver i form av näringsämnen. Ät varierat och tillräckligt med kalorier så du får i dig tillräckligt med järn. Hur du ska fixa B12 vet jag inte.

Hitta en balans med Omega-6 och Omega-3 så att mängderna Omega-6 inte skenar iväg.

Lär dig hur olika proteiner kompletterar varandra, ex ris och bönor.

Komplettera med sojaprotein ifall du behöver.

Ironwoman
2008-11-06, 11:15
http://www.veganbodybuilding.com/

Håller med Sverker.

Jag äter i huvudsak vegansk kost (vegetarisk då jag äter på annan plats än hemma, blir mer praktiskt så) och tränar mycket, det är inga problem, nu är inte mitt fokus att bygga, men om det var det är jag övertygad om att kosten inte skulle vara ett problem. Äter sällan tillskott.

Vessla
2008-11-06, 12:17
Har kikat på en brittisk nätbutik som kallar sig myprotein, de har en hel del veganska produkter, vilka utav dessa är att rekomendera?

z_bumbi
2008-11-06, 15:24
B12
Järn

daggermoon
2008-11-06, 16:25
Har kikat på en brittisk nätbutik som kallar sig myprotein, de har en hel del veganska produkter, vilka utav dessa är att rekomendera?
Jag har provat deras risprotein och ärtprotein. Ärtproteinet smakar inte så gott, men blandat med juice eller nåt sånt är det inga problem att få ner. Risproteinet har en mer neutral smak, men har en textur som är något sandigare än andra proteinstillskott jag provat. Annars är ju sojaproteinpulver lätt att få tag på.

Det enda tillskott du behöver i ordets rätta bemärkelse är vitamin B12, det finns tex i apotekets multivitamin för vegetarianer. Finns också rena B12 tillskott att få tag på. Men detta känner du väl redan till kan jag tänka mig.

Jag håller också med Sverkar, tror egentligen inte du ska fokusera alltför mycket på kosttillskott, det absolut viktigaste är att du äter en varierad kost med hyfsade mängder protein och tillräckligt med kalorier.

En bra länk för mer info förutom veganbodybuilding som nämnts ovan är www.veganfitness.net

Kischen
2008-11-06, 16:39
Varför köpa ris och ärtprotein om man kan köpa eaa?

Vessla
2008-11-07, 11:04
EAA-tillskott (Esapro, Amino Rush) är syntetiska och nog MYCKET användbart för dig. Kreatin ska ju inte heller vara några problem. Det är ju två av de absolut "bästa" tillskotten :)

Dessa skall jag defenitivt ta och kolla upp, kanske blir till att handla dessa här. Tack för tipset!

Hitta en balans med Omega-6 och Omega-3 så att mängderna Omega-6 inte skenar iväg.

Hur finner jag denna balans?

Jag har provat deras risprotein och ärtprotein. Ärtproteinet smakar inte så gott, men blandat med juice eller nåt sånt är det inga problem att få ner. Risproteinet har en mer neutral smak, men har en textur som är något sandigare än andra proteinstillskott jag provat. Annars är ju sojaproteinpulver lätt att få tag på.

Det enda tillskott du behöver i ordets rätta bemärkelse är vitamin B12, det finns tex i apotekets multivitamin för vegetarianer. Finns också rena B12 tillskott att få tag på. Men detta känner du väl redan till kan jag tänka mig.

Jag håller också med Sverkar, tror egentligen inte du ska fokusera alltför mycket på kosttillskott, det absolut viktigaste är att du äter en varierad kost med hyfsade mängder protein och tillräckligt med kalorier.

En bra länk för mer info förutom veganbodybuilding som nämnts ovan är www.veganfitness.net

Finns det något protein som lämpar sig bättre till detta ändamål än något annat protein eller fungerar dem lika bra, protein som protein?

Siktar självklart på en bra varierad kost men ibland så hinner man inte laga god & nyttig mat och då kan det vara bra att ha kosttillskott tänkte jag. Jag kommer exempelvis inte att ställa mig och laga mat direkt efter gymmet, för när maten väl är färdig så kan kroppen antagligen inte ta upp alls lika mycket näring som pricis när jag kommit innanför dörren efter ett hårt träningspass. Jag får helt enkelt satsa på att laga mat när jag inte tränar och blir det något nyttigt över så kan jag ju alltid frysa in det och sedan värma upp när jag kommit hem efter träningen.

Sverker
2008-11-07, 19:55
Förhållandet mellan Omega-6 ( linolsyra ) och Omega-3 ( linolensyra i vegetabilier och EPA och DHA i fisk ) bör vara någonstans kring 5 : 1.

Havregryn håller den balansen. Sojaolja ligger där någonstans. Alltså ligger sojabönor där också.

Majsolja, solrosolja, tistelolja innehåller nästan bara linolsyra så där skenar förhållandet iväg till 20:1.

Rapsolja har förhållandet 2:1 vilket bättra upp i det mesta. Linoljan ligger på 1:4.

daggermoon
2008-11-08, 10:20
Finns det något protein som lämpar sig bättre till detta ändamål än något annat protein eller fungerar dem lika bra, protein som protein?
Jag skulle tro att skillnaden i praktiken är så pass liten att du kan ignorera den. Men någon annan kan säkert ge ett detaljerat svar.

z_bumbi
2008-11-08, 11:48
Finns det något protein som lämpar sig bättre till detta ändamål än något annat protein eller fungerar dem lika bra, protein som protein?

Ett som räknas som fullvärdigt.

Vessla
2008-11-15, 14:18
Ok. Esapro Vs Amino Rush, vilken skall jag välja, känns på något vis onödigt att inhandla både och, sedan så undrar jag vilket kreatin jag bör välja?