handdator

Visa fullständig version : Bör man avstå från aspartam?


Masdonne
2008-11-05, 22:51
Jag tar en del olika kosttillskott, vissa innehåller aspartam och vissa inte.

Jag har tagit kosttillskott ända sedan jag började träna för snart 2 år sedan och t.o.m. lite innan dess för att gå upp i vikt.

Min fråga är helt enkelt om man man bör hålla sig borta från de kosttillskot med aspartam antingen helt eller periodvis?

Vad kan följderna bli om man inte gör det?

Tack på föhand!

Trance
2008-11-05, 22:59
Den nuvarande forskningen pekar på att intag upp till det ADI-värde som är satt ej är skadligt.

Sahlen
2008-11-06, 08:30
En av de roligaste undersökningar jag läst var ett om hur aspartam ökade risken för hjärntumör.

Nån forskare under 80-talet gav ett antal möss aspartamdoser på upp till 8 g/kg kroppsvikt vid s k livstidsförsök utan att se någon ökad risk för hjärntumörer eller andra bieffekter.

Omräknat till en "normal" människokropp skulle detta motsvara drygt 790 liter aspartamsötad dryck per dag under en livstid.

Aspartam torde då vara mindre cancerogent än ett intag av chips motsvarande sin kroppsvikt per dag.

Men visst, tillräcklig överdosering av vilket livsmedel som helst är ju aldrig bra.

Edit: För att nå upp till ADI på 40 mg/kg kroppsvikt per dag behöver en person på 60 kg dricka fyra liter aspartamsötad dryck varje dag.

http://www.vitaminsidan.se/halsoartiklar/vad-ar-aspartam.html

Kischen
2008-11-06, 08:44
Den nuvarande forskningen pekar på att intag upp till det ADI-värde som är satt ej är skadligt.


La inte grub upp en studie som pekade åt att det var för högt satt?

King Grub
2008-11-06, 10:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=64079&highlight=aspartam+cancer

Trance
2008-11-06, 18:29
La inte grub upp en studie som pekade åt att det var för högt satt?

Det finns inte möjligheter att dra slutsatser från enskilda studier på ett forum.

Aimbert
2008-11-07, 08:48
Det finns inte möjligheter att dra slutsatser från enskilda studier på ett forum.

"On the basis of these results, a reevaluation of the present guidelines on the use and consumption of APM is urgent and cannot be delayed."

Slutsatserna är någorlunda dragna redan.

Trance
2008-11-07, 21:10
"On the basis of these results, a reevaluation of the present guidelines on the use and consumption of APM is urgent and cannot be delayed."

Slutsatserna är någorlunda dragna redan.

Det är studiens rekommendationer och självklart så som väldigt många andra studier så anser de att deras arbete är viktigt och bra gjort. Men det är inte upp till dem utan när studier, speciellt sådana som motsäger många andra, för fram ny annorlunda information så bör man alltid avvakta och se hur resten av forskarvärlden reagerar.

De studierna har fått rätt hård kritik och det finns ingen anledning att lägga tyngre vikt vid dem än den mycket större majoritet som ligger till grund för de gränsvärden som är satta nu.

CrazyJoeDavola
2008-11-09, 17:26
"2008-10-24

Aspartam granskas igen
Trots lugnande besked från myndighetshåll är många konsumenter oroade över sötningsmedlet
aspartams eventuella hälsoeffekter.

Därför planerar den europeiska livsmedelsmyndigheten EFSA ett stort expertmöte om aspartam i början av nästa år.

Inför mötet har EFSA uppmanat medlemsländerna att komma in med all tillgänglig forskning om sötningsmedlet.

EFSA nämner särskilt områdena cancer och genetiska effekter, påverkan på hjärnan och effekter på mättnadskänslor och aptit."

Hade varit rätt lugn till aspartam om jag inte vetat att det kommer ifrån företaget monsanto :)

Raschmus
2008-11-09, 17:32
Alltså är aspartam ofarligt?

CrazyJoeDavola
2008-11-09, 17:36
Alltså är aspartam ofarligt?

Ja i dagsläget ser det ut så.

Sverker
2008-11-09, 17:53
"2008-10-24

Hade varit rätt lugn till aspartam om jag inte vetat att det kommer ifrån företaget monsanto :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Agent_Orange
...också tillverkat av monsantos




Nu lär vi få ett ordentligt underlag när EFSA sammanställt all information

Tabbe
2008-11-09, 18:24
Ne, det är ju gott =)