handdator

Visa fullständig version : Hur borde man köra sitt program?


Almkvist
2008-11-05, 22:29
Hejsan jag ska börja köra z bumbis nybörjarprogram och 2 dagars programet 3 dar i vecken.
Men då tänkte jag bara hur jag borde köra?
Ska man köra så man precis klarar 10 reps eller ska man ändå ha lite kvar och ge eller köra så hårt så att man failar sista.

Jag skulle även behöva lite teknik tips angående knäböj och marklyft!

Mvh Andreas

obesogen
2008-11-06, 01:16
Har du någon tidigare träningserfarenhet eller är du helt ny på gymmet? I så fall rekommendar jag att du tar kontakt med någon personlig tränare el dylikt. Brukar ingå en gratis träningskonsultation i kortet. Ang knäböj och marklyft så finns det en mängd trådar som går igenom dessa två grundligt, bara att använda sökfunktionen. Dock är det ofta svårt att läsa sig till övningar utan man måste prova sig fram och öva öva öva. Ta därför gärna hjälp med dessa och sen kan du alltid slänga upp lite filmer på ditt utförande så kan du få coaching av forumdeltagarna, det är för det mesta gratis :)
Lycka till.

ChrisDEFC
2008-11-06, 10:58
har du möjlighet att filma från olika vinklar i mark och böj så är det rätt bra och få tips och prova igen, men lättast är förmoligen att få nån utbildad på gymmet att visa dig.

sen innan tekniken sitter tycker jag du kan börja lite lättare i dom övningarna, och notera att tekniken sitter inte för än du kört några månader för det räcker inte med att göra en bra knäböj och sen tro att man orkar hålla formen i en maxning. men andra övningar kan du lasta på mer men det lättaste är väl att börja så du klarar 3*10 sen nästa pass lägger du på lite mer och lite mer osv tills du inte längre klarar 3*10 då kan du ju stanna på den vikten tills du klarar det sen öka igen.

lycka till!

Almkvist
2008-11-06, 16:42
jag har tränat lite mer än två månader.

Men ska man köra till fail eller

ChrisDEFC
2008-11-07, 12:47
jag har tränat lite mer än två månader.

Men ska man köra till fail eller

du kan ju köra till fail nått enstaka set/muskelgrupp. absolut inte alla set och alla muskelgrupper, det är som att be om överträning och skador enligt mig. det som sker när du är nära fail är ju att huvudet börjar ta slut, tekniken försämras (och har du då inte riktigt riktigt bra teknik från början kan det gå riktigt illa), dessutom blir påfrestningarna på ledband och muskelfästen mm väldigt stor.