Logga in

Visa fullständig version : Äta innan sömn

Salus
2008-11-05, 18:29
Jag har letat som attans på pubmed för att hitta någon studie om metabolismen när man sover, alltså om man förbränner färre calorier när man sover kontra när man är vaken.

Någon annan som vet någon artikel i ämnet?

Eddie Vedder
2008-11-05, 18:35
MET-värdet för sömn ligger på 0.9 tror jag. D.v.s. man räknar med att basalmetabolismen är i vaket tillstånd och således är ett dygn då du stirrar i staket aktivitetsfaktor 1.

Sover man hela dygnet blir energiförbrukningen alltså lägre än vad BMR blir enligt en ekvation.

Vet inte om det var svaret du är ute efter?

Fearstrike
2008-11-05, 20:48
skiljer 10% alltså, förutsatt att du räknar bara vara vaken kontra sova. Dock arbetar du med något aktivt eller tränar under dagen är det ju stor skillnad.

isterbuk
2008-11-06, 10:06
Sticker in en liten egen fundering här om det går bra.

Jag brukar komma hem relativt sent (22:30-23:00) och försöka hoppa i säng så fort som möjligt på kvällarna i veckan men brukar äta te+skorpor & kvarg/keso innan jag lägger mig, är det väldigt onödigt att göra?

Största anledningen att jag äter är att jag känner mig så nöjd i kroppen och somnar lätt.

Eddie Vedder
2008-11-06, 10:08
Största anledningen att jag äter är att jag känner mig så nöjd i kroppen och somnar lätt.

Det låter som du gör rätt i såfall.:)

Om du märker att du mår bättre av det samtidigt som din viktkurva är till belåtenhet finns ingen anledning att ändra. Och OM det är så att viktkurvan inte är till belåtenhet finns ju dessutom andra tidpunkter att revidera maten på om det skulle kännas bättre.