handdator

Visa fullständig version : Ben-problem, miniskeln?


chedlund
2008-11-05, 15:00
Hej!

Har under en längre tid haft problem med mitt vänstra ben just under knäet där jag har en liten knöl (har en likadan knöl på högra benet).
Varje gång jag tränar ben så går det bra i 3-4 set på benpressen eller knäböj sedan börjar det göra svinont på detta stället så det är omöjligt att fortsätta.
Jag har endast ont just på denna utbucknaden eller den såkallade knölen och detta varar i ungefär 1½ vecka om jag inte anstränger benet något under denna tiden och då är benet helt bra igen och sen är det samma visa igen när jag drar till gymmet för benpasset.

Efter ett läkarbesök så trodde läkaren att detta berodde på miniskeln men ligger inte miniskeln i knäet? Jag har inga som hellst känningar direkt i knäet utan just under på denna "knölen".

Vad tror ni detta problem kan bero på?

obesogen
2008-11-05, 15:43
Du har postat i fel forumdel. Förhoppningsvis flyttar någon moderator tråden till rehabdelen så kommer chanserna att du får svar öka markant :)

Jag får nog hålla med dig med avseende på din beskrivning. Nej, det låter inte som menisken. Mer som att det är irriterat kring tuberositas tibiae, fästet för quadriceps. Kan röra sig om tex ett hopparknä. Har du röntgat knäet? Tycker du ska ta kontakt med din läkare och be om en remiss till sjukgymnast alt kontakta sjukgymnast själv för vidare bedömning.

creperiet
2008-11-05, 15:45
Hur gammal är du? Låter ju misstänkt likt schlatter.

obesogen
2008-11-05, 15:52
Skulle kunna vara Schlatter om trådskaparen är mellan 10-16 år. Schlatter är mycket sällsynt efter 18 års ålder.

chedlund
2008-11-05, 15:57
Är 20år och har växt klart.

gorillan11
2008-11-05, 16:12
Du har belastat benen för mycket.

creperiet
2008-11-05, 16:15
Schlatter kan hänga kvar även efter man har växt klart även om jag inte har sett många som har problem med det. Det är som sagt senfästen och liknande precis där som kan bli överbelastade, vilket det låter som när det blir bra efter den tid du säger, men sedan kommer tillbaka vid belastning. Sök en bra sjukgymnast.

chedlund
2008-11-05, 16:41
Efter att ha kollat upp Schlatter så verkar detta mest trovärdigt. Tack för svaren :)

gorillan11
2008-11-06, 09:05
Det kan nog hänga kvar, men jag har aldrig varit med om att man får schlatter när man är 20-år gammal. du får schlattern när du växer, oftast har man stora problem med det under tiden du växer 12-16år. inte något som bara dyker upp vid 20-års ålder.

Guddi
2008-11-06, 09:24
Hopparknä kan, även om det är ovanligt, sätta sig vid fästet för patellarsenan. Så ta reda på om det är hopparknä eller om de är schlatter innan du gör ditt val av rehab. Vid schlatter är det bara att köra på medan hopparknä är mer besvärligt.

Om du inte haft besvär på samma ställe tidigare är schlatter inte så troligt.