handdator

Visa fullständig version : Ont i knät när det är kallt


znaky
2008-11-05, 14:07
Ofta när jag går hem från gymmet känner jag smärta i knät. Idag kände jag det även när jag gick utomhus utan att jag hade tränat innan. Jag misstänker att smärtan uppstår då det är kallt.

Det gör ont innanför knäskålen. Det slutar när jag kommit hem och vilar mig. Det gör inte heller ont under tiden jag tränar, svintunga knäböj känns helt ok att göra.

Är det någon som har någon ide om vad som är fel på mig? Det har varit såhär sen i somras och jag känner det mer nu i vinter så jag börjar bli lite nervös. Jag tränar styrketräning 3 gånger iveckan och jag har tränat i olika former av fysisk träning de senaste 10 åren.

Lejon
2008-11-05, 14:38
Låser sig knät ibland eller känns det instabilt? Svullnar det upp efter träningen?

znaky
2008-11-05, 14:48
Låser sig knät ibland eller känns det instabilt? Svullnar det upp efter träningen?

Nej, för det mesta känns det helt okej. Det låser sig aldrig, det svullnar aldrig upp och det känns stabilt. Den enda symptomen är smärtan.

Dock är jag lite osäker på min teknik i knäböj. Min träningspartner kommenterade att jag pronerar med fötterna vid uppåtrörelsen. Jag har funderat om detta beror på mina dåliga skor och jag har funderat på att köpa nya. Dock är mina fötter lite pronerade och problemet uppstår även i strumplästen, fast mycket mindre. Kan min smärta bero på felaktigt utförda knäböj som har gett mig någon form av muskelär obalans? Eller ska jag bara köpa nya skor och se vad som händer?

Jag har känslan av att alla personal på mitt gym är extremt okunniga, så jag vill inte förlita mig på att de ska gradera mitt utförande. :(

Teben
2008-11-05, 16:16
Faller du in med något av knäna när du utför knäböjet? Har du tårna i samma riktning som knäskålarna? Tränar du någon kondition/lättare övningar som hjälper till att smörja knäleden mer än de svintunga lyften? Hur ser dina lårmuskler ut - jmfr den yttre/inre quadriceps(vastus lateralis/vastus medialis). Kör du med eller utan stöd under hälen? Får du bra stöd av Glut.Max. både upp och ner? Är du stabil i höfterna när du står på ett ben? Om du sitter med båda benen hängandes över kanten och långsamt sträcker benen, går då knäskålen rakt över leden eller dras den snett utåt/uppåt?

Många frågor men allt kan vara viktigt att veta när det är en såpass öppen fråga, hoppas det sprider något ljus eller ger en idé över vad som kan vara på tok.

znaky
2008-11-05, 17:16
Faller du in med något av knäna när du utför knäböjet?

Ja min träningspartner upptäckte det för någon vecka sen, sedan dess har jag försökt undvika det genom att minska på vikterna samt mentalt anstränga mig för att inte göra det.

Har du tårna i samma riktning som knäskålarna?

Ja

Tränar du någon kondition/lättare övningar som hjälper till att smörja knäleden mer än de svintunga lyften?

Jag har tränat löpning några gånger i veckan hela mitt liv fram tills för ca 2 månader sen då jag slutade med det och enbart fokuserade på gymträning. Smärtan har dock varat sedan i början av sommaren ungefär.

Hur ser dina lårmuskler ut - jmfr den yttre/inre quadriceps(vastus lateralis/vastus medialis). Kör du med eller utan stöd under hälen?

Jag vet inte riktigt hur stora dom ska vara i förhållande till varandra så jag bifogar bilder. Jag kör utan stöd under hälen.


Får du bra stöd av Glut.Max. både upp och ner?

Min kompis har även gett mig rådet att spänna rumpan för att undvika att fälla ihop knäna så nu försöker jag tänka på det. Detta är dock inget jag fokuserat på de senaste åren.


Är du stabil i höfterna när du står på ett ben?

Jag känner mig stabil och har inga problem med balansen iallafall. Jag är lite osäker på vad du menar med stabilitet i det här fallet.

Om du sitter med båda benen hängandes över kanten och långsamt sträcker benen, går då knäskålen rakt över leden eller dras den snett utåt/uppåt?

De verkar gå rakt uppåt längst benen, så att säga.

Många frågor men allt kan vara viktigt att veta när det är en såpass öppen fråga, hoppas det sprider något ljus eller ger en idé över vad som kan vara på tok.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka allt detta, kan du göra någon sorts bedömning tror du? :S

Teben
2008-11-08, 13:50
Halvkass aktivering av rumpan lägger över en stor del av belastningen i knäböjarna till just knät i och med att lårmusklerna måste parera lite för mycket. Om du kan använda rumpan mer i både upp- och nervägen så minskar den biten - du verkar ha väl utvecklad lårmuskulatur så just knästabiliteten är nog inte problemet här. Som du själv skrev, minska vikten och öva på tekniken i övningen, prova utan vikt med slutna ögon och låt din kompis bedöma. Stå enbent på en balansplatta om det finns på ditt gym, var blir du först trött och efter ungefär hur lång tid? Vinglar du mycket eller är du stadig som berget? Bra att det inte svullnar. Hoppas att du blir bra av att bara "hitta" rörelsen med gluteérna!

-Englund
2008-11-10, 11:14
jag har samma problem fast mer på sidan om knäet, typ vid minisken. Och jag får även ont vid sidorörelser. (Spelar handboll, då märks det. Eller ja, snarare SPELADE handboll.....)

Mr Pramer
2008-11-15, 00:08
jag lider också av liknande problem. Titta noga på hur du står när du går, smiter fötterna iväg åt olika håll och pekar inte rakt fram? Isåfall, stretcha rumpan, när du drar benet över det andra t.e.x, kan vara en faktor i det hela, om du går snett så påfrestas knäskålarna också, som kan vara felet.

Detta berättade min PT för mig.