handdator

Visa fullständig version : ett helt annat svar från kroppen


dyxeldoff
2008-11-05, 11:27
jag har lagt om min träning och det känns väldigt olikt på många sätt.

förut har jag tränat varje musklegrupp var 6-8 dag i en enkel lätt varv medel och tungt varv perodisering och då 1-2 grupper per pass.

nu tränar jag varje muskel var 4 dag en varvet explosivt andra varvet tungt.

jag har väldigt få vilodagar på båda uppläggen.

med det tidigare upplägget så kände jag mig inte sliten under passet. men fick rejält med träningsvärk dagen efter

det som hände när jag började köra det sisstnämnda schemat var att jag inte fick någon träningsvärk över huvud taget. men under passen har musklerna kännts väldigt slitna, trötta och jag har värkligen kännt att jag sliter på musklen. även armbågslederna känner jag av.
men sedan dagen efter har jag inte en gnutta träningsvärk inge smärta i lederna. och resultaten har varit goda jag har gjort fina ökningar i flera många övingar.

är ökningarna bara kortsiktiga, kommer jag att bli övertränad om ett par veckor och stagnera. värken pekar ju mot det.

eller är det ett bättre upplägg där jag stimulerar musklerna bättre och värken är bara något man får ta?

eller är värker det bara för att jag är ovan att träna samma grupp ofta.

sedan att träningsvärken har försvunnit kan det bero på att kroppen kör en intensivare återhämtning just för att den vet att jag kommer att träna samma muskle innom en kort tid och där med sker all tillväxt under natten?

jag har iaf upplevt att när man tränar sällan så kan kroppen skjuta upp träningsvärken någon dag. medans när man tränar lite oftare så får man den direkt och under en kortare period.

reflektioner?
någon som varit med om något liknade som känner igen mönster?
hur gick det för er?
blev det bara överträning eller blev det kanon??

Liten Men Fet
2008-11-05, 12:29
Att träna så man går igenom kroppen två gånger i veckan bör inte leda till överträning om man äter ordentligt och vilar ordentligt.
Men börjar du känna dig väldigt sliten så kan det ju vara lönt att dra ner opå antalet set per muskelgrupp. Kör du 2 övningar nu med 5 set i varje kan du ju gå ner på 3 set.
Vad kör du för övningar där du får ont i armbågslederna?

hoikka poika
2008-11-05, 14:39
Jag provade att köra ett 2-1-2 upplägg på en 2-split. Med alla faktorer som spelar in så blir det upplägget för mycket för mig, känner mig sliten hela tiden, värk i leder osv. Ändrade upplägget så att jag kör varannan dag istället och det passar som hand i handske.
Träningsmängden blir endast något lägre, ett pass mindre varannan vecka, men det räckte för att jag ska kunna återhämta mig ordentligt mellan passen.

creperiet
2008-11-05, 15:52
Explosivt utförande är lika med lång återhämtningstid, stort slitage och akut sömnkänsla efteråt för min del.

enzodiac
2008-11-05, 16:42
Jag tror det beror till störst del på hur många set och övningar du kör. Räkna ihop hur många set i veckan du körde tidigare då kroppen höll ihop. Della sedan upp detta på dom 2 pass du kör i veckan nu.

dyxeldoff
2008-11-05, 19:11
äter och sover gör jag ordentligt, jag kan räkna ihop hur månag sett det blivigt i veckan...103 set blev det i veckan varav hälften är explosiva och hälften tunga. jag tror jag har legat runt det också då jag körde varje muskel en gång i veckan. då jag körde betydligt fler set och övingar vid varje muskel.

jag minns inte riktigt hur det känndes då man var övertränad bör man inte ha lika mycket träningsvärk om inte mer?.

har inget minne av hur det var på den fronten.

dyxeldoff
2008-11-05, 19:12
Jag provade att köra ett 2-1-2 upplägg på en 2-split. Med alla faktorer som spelar in så blir det upplägget för mycket för mig, känner mig sliten hela tiden, värk i leder osv. Ändrade upplägget så att jag kör varannan dag istället och det passar som hand i handske.
Träningsmängden blir endast något lägre, ett pass mindre varannan vecka, men det räckte för att jag ska kunna återhämta mig ordentligt mellan passen.

hmm ja jag kör ju 3-1-3 nu så ^^

dyxeldoff
2008-11-05, 19:18
Att träna så man går igenom kroppen två gånger i veckan bör inte leda till överträning om man äter ordentligt och vilar ordentligt.
Men börjar du känna dig väldigt sliten så kan det ju vara lönt att dra ner opå antalet set per muskelgrupp. Kör du 2 övningar nu med 5 set i varje kan du ju gå ner på 3 set.
Vad kör du för övningar där du får ont i armbågslederna?

mäst vid bröst tric bic träning. vid axelträningen känns det ganska lugnt.
jag kör 4-2 övingar per grupp och 3-2 sett. fläst på ryggen där det är 4

hoikka poika
2008-11-05, 20:19
hmm ja jag kör ju 3-1-3 nu så ^^

Det som låter oroande är ju att du känner smärtor i leder. Nu är jag ingen expert men det skulle jag ta som en varning. Det finns ju flera variabler att skruva på, dels träningsmängd som jag var inne på tidigare. Sen kan man ju se över kosten.

Men som sagt. När lederna börjar kännas ser jag det som en varning. Även om det går över fort. Det kanske kan bli kroniskt, jag vet inte.

Liten Men Fet
2008-11-05, 20:53
mäst vid bröst tric bic träning. vid axelträningen känns det ganska lugnt.
jag kör 4-2 övingar per grupp och 3-2 sett. fläst på ryggen där det är 4

Exakt vad kör du för övningar? Inte möjligtvis skullcrushers?

dyxeldoff
2008-11-05, 23:01
Exakt vad kör du för övningar? Inte möjligtvis skullcrushers?

ja ifs jag har lagt till french curls men jag kör dom bakom huvudet inte mot pannan. kör den vart annat varv

känner mäst av det i armarna och arm bröst träningen är
bänk bredbänk klossbänk flyers i cc curl med z stång hamer consentationscurls bic med rep i maskin tric med rep i maskin frenchcurls dipps med vikt. enhands tric i cc.

jag kör inte alla bic övingar vid varje bic pass osv.

kan det bara vara ¨så att kroppen är ovan att träna musklerna så ofta??

dyxeldoff
2008-11-05, 23:15
Det som låter oroande är ju att du känner smärtor i leder. Nu är jag ingen expert men det skulle jag ta som en varning. Det finns ju flera variabler att skruva på, dels träningsmängd som jag var inne på tidigare. Sen kan man ju se över kosten.

Men som sagt. När lederna börjar kännas ser jag det som en varning. Även om det går över fort. Det kanske kan bli kroniskt, jag vet inte.

näe det är inte kosten.

jag äter

mål 1 4 mackor 3 ägg 125g makrill i tomatsås 4 dl mjölk
mål 2 protein 30g + 4 dl mjölk
mål 3 mat i massor makaroner/ris+köt/fisk sallad då och då

träning i så fall blir det 2x gainomax direkt efter (jag vet men jag orkar inte dricka och blanda någon annan billig)

mål 4 4 mackor 2 burkar tonfisk 150x2 g
mål 5 lite olika möjligtvis några ägg/nötter + mjölk halvliter eller något
+ sälolja glukosamin och kreatin när det är tid för det.

jag stiger sakta men säkert i vikt så jag bör ju ligga på +