handdator

Visa fullständig version : Fråga om att hålla andan under vattnet


Billy
2008-11-04, 22:00
Tjena. Vi håller på med vattenfys i skolan nu, där en stor del av tiden består av nerdyk och längre simningar under vatten. Det jag tycker är väldigt konstigt är att efter man hållt på ett tag, pulsen har stigit och man är andfådd så ökar tiden man kan vara under vatten. Från att ha problem att bara komma ner till botten till att utan större problem simma 25m under vatten.

Jag undrar om det finns någon förklaring till detta. Är en högre puls positivt i detta fall? Eller vänjer sig kroppen efter ett tags dykande och anpassar sig till att arbeta med begränsat syre? Eller är det enbart psykologiskt?

Mycket tacksam om någon kan förklara detta för mig :) Tack på förhand

Morty
2008-11-04, 22:11
Man kan träna upp hur duktig man är på att hålla andan. Det är inte bra med höjd puls, dom som håller andan RIKTIGT länge kontrollerar sin puls (scary!) och får hjärtat att slå typ 6-8 slag per minut.

Fridykare använder även hyperventilering. Med den metoden kan du undertrycka andningsreflexen. Gör du för mycket är det livsfarligt, man kan kollapsa under vatten. Den går ut på att man snabbt, precis innan dyket tar 3-4 snabba, djupa andetag. Gör inte fler än 3-4 det är då det kan gå illa.

Xtreme-G
2008-11-04, 22:55
Att hyperventiliera med djupa andetag innan dyket är något jag som glad amatör själv upptäckt. Det fungerar mycket bra i praktiken, och på senare dagar har jag fått en förklaring på varför. Jag kan inte garantera att den stämmer men den lyder såhär:

Kroppen känner inte av syrehalten i blodet för att reglera andningen utan halten av koldioxid. När man tar dessa snabba djupa andetag så minskar man halten av koldioxid i blodet utan att öka andelen syre så mycket. Detta gör att kroppen tror att den har mer syre än den egentligen har, varpå man kan dyka längre.

Som Morty skrev är detta mycket farligt!

Svedberg
2008-11-04, 23:04
Det som gör att du känner att det är lättare efter ett tag är nog för att kroppen vänjer sig efter en stund vid koldioxidhalten. Det är vad jag fått för mig iaf efter att ha hobbyforskat lite i fridykning och tränat det en hel del sista halvåret.

Själv upplever jag att det känns dåligt i början oftast, för att efter några upprepningar kännas riktigt enkelt, för att sedan bli sämre och sämre igen.

Hursomhelst, hyperventilera ALDRIG!

Billy
2008-11-05, 00:04
Nej då, någon hyperventilering används inte. Det där med att fridykare får ner sin puls lågt visste jag, och det är ju delvis därför jag inte förstår hur man blir bättre och bättre ju längre in i passet man kommer.

Jag är också inne på att kroppen på något sätt vänjer sig vid att arbeta utan luft, men hur går det till egentligen? För det är verkligen en otrolig skillnad från dom första nerdyken jämfört med när man hållt på ett tag. Jag vet ju att en del fighters tränar med snorkel och tilltäppt näsa för att vänja kroppen att arbeta med mindre syre. Det måste ju fungera på samma sätt.

stridis
2008-11-05, 17:19
Jag vet ju att en del fighters tränar med snorkel och tilltäppt näsa för att vänja kroppen att arbeta med mindre syre. Det måste ju fungera på samma sätt.

Hoppsan, det lät intressant. Vilka då? En annan metod är ju att ha vatten i munnen och andas endast genom näsan.

kaer
2008-11-05, 17:26
Hoppsan, det lät intressant. Vilka då? En annan metod är ju att ha vatten i munnen och andas endast genom näsan.

De visar det i en scen i senaste 'the ultimate fighter', har för mig det är avsnitt sju. Hur sant det är har jag ingen aning om.

Frantic
2008-11-05, 17:40
Testa att hålla andan nu när du sitter. Gör det ett par ggr och ta tid. Det brukar bli bäst vid 3-4e försöket. Som Svedberg säger så är det för att kroppen vänjer sig vid den låga CO2-halten.

Även jag ska tillägga att man ALDRIG ska hyperventilera när man ska vistas under vatten. Risken finns att man svimmar innan man ens kännt av behovet att andas.

the_cube
2008-11-05, 18:18
Man kan träna upp hur duktig man är på att hålla andan. Det är inte bra med höjd puls, dom som håller andan RIKTIGT länge kontrollerar sin puls (scary!) och får hjärtat att slå typ 6-8 slag per minut.

Fridykare använder även hyperventilering. Med den metoden kan du undertrycka andningsreflexen. Gör du för mycket är det livsfarligt, man kan kollapsa under vatten. Den går ut på att man snabbt, precis innan dyket tar 3-4 snabba, djupa andetag. Gör inte fler än 3-4 det är då det kan gå illa.

Haha 6-8 slag per minut. Vad fan snackar du om...? Det är en omöjlighet.

Billy
2008-11-05, 19:01
Hoppsan, det lät intressant. Vilka då? En annan metod är ju att ha vatten i munnen och andas endast genom näsan.

Som någon sa så var det med i ett av de senaste the ultimate fighter-avsnitten. Dock var det Wanderlei Silvas UFC All acess som gjorde metoden uppmärksammad först.

Men det var intressant att kroppen vänjer sig vid CO2-halten. Trodde den ökade prestationen på något sätt hängde ihop med puls eller "flås". Då är det alltså ett par övningsdyk innan maxning då, med en rejäl vila mellan dom som antagligen är bäst!

Muffin Man
2008-11-05, 22:30
Det är precis som Billy säger. Här är lite klipp från Wandys träning:

http://www.dailymotion.com/relevance/search/wanderlei%2Bsilva/video/x5eobz_entrainement-de-wanderlei-silva-pou_sport

För många herrars år sedan tävlade jag själv i undervattensrugby (och kunde hålla andan i drygt 4 min). Det finns nog många faktorer till att man kan hålla andan längre efter att man har kommit igång ett tag, varav den viktigaste, tror jag, är att man använder kroppen mer ekonomiskt efter att man är uttröttad = kan hålla andan längre.

jaosef
2008-11-05, 22:33
Haha 6-8 slag per minut. Vad fan snackar du om...? Det är en omöjlighet.
Siffran är sjukt låg iaf, vet inte exakt vad den ligger på dock

berra_berra
2008-11-05, 23:30
Man kan träna upp hur duktig man är på att hålla andan. Det är inte bra med höjd puls, dom som håller andan RIKTIGT länge kontrollerar sin puls (scary!) och får hjärtat att slå typ 6-8 slag per minut.

Fridykare använder även hyperventilering. Med den metoden kan du undertrycka andningsreflexen. Gör du för mycket är det livsfarligt, man kan kollapsa under vatten. Den går ut på att man snabbt, precis innan dyket tar 3-4 snabba, djupa andetag. Gör inte fler än 3-4 det är då det kan gå illa.

Någon som har mer fakta på hur man kan kontrollera pulsen?

Morty
2008-11-05, 23:32
Jag hade fel, den är inte så låg, men nästan. 10 slag per minut tycks vara målet.