handdator

Visa fullständig version : Råd om träningsschema


tsp
2008-11-04, 21:06
Utgår ifrån det här ganska "klassiska" upplägget;

Dag 1 Biceps Rygg
Dag 2 Vila
Dag 3 Bröst Triceps Axlar
Dag 4 Vila
Dag 5 Ben Vader Mage
Dag 6 Vila

Efter mina ändringar ser det dock ut så här;

Dag 1 Triceps, bröst, axlar, mage
Dag 2 Biceps, rygg, ben
Dag 3 Vila
Dag 4 Triceps, bröst, axlar, mage
Dag 5 Biceps, rygg, ben
Dag 6 Vila


Ser det bra ut? Vill få in fler träningstillfällen per vecka. Har kört så här ett par veckor nu och tycker att det går fint med återhämtning osv. Men ser det bra ut om man ser det resultatmässigt?

Allan
2008-11-04, 21:12
Du får inte större armar av att köra det oftare

Ants
2008-11-04, 21:12
Utgår ifrån det här ganska "klassiska" upplägget;

Dag 1 Biceps Rygg
Dag 2 Vila
Dag 3 Bröst Triceps Axlar
Dag 4 Vila
Dag 5 Ben Vader Mage
Dag 6 Vila

Efter mina ändringar ser det dock ut så här;

Dag 1 Triceps, bröst, axlar, mage
Dag 2 Biceps, rygg, ben
Dag 3 Vila
Dag 4 Triceps, bröst, axlar, mage
Dag 5 Biceps, rygg, ben
Dag 6 Vila


Ser det bra ut? Vill få in fler träningstillfällen per vecka. Har kört så här ett par veckor nu och tycker att det går fint med återhämtning osv. Men ser det bra ut om man ser det resultatmässigt?

Ja. Men på bröst dagen så kör du Bröst, Axlar, Triceps. Mage kan du köra mellan setten. Och dag 2/5 så börjar du med ben, sen rygg, sen biceps + baksida axlar.. På bröst dagen så kör du framsida + mellersta.

Se till att käka rejält mycket. Jag skulle dock hellre köra så här:

Dag 1: Pass 1
Dag 2: Vila
Dag 3: Pass 2
Dag 4: Vila
Dag 5: Pass 1
Dag 6: Vila
Dag 7: Pass 2

Då får du maximalt med vila inför varje pass! Kör hårt.

tsp
2008-11-04, 21:31
Du får inte större armar av att köra det oftare

Jag tränar inte armar oftare än något annat?

Ja. Men på bröst dagen så kör du Bröst, Axlar, Triceps. Mage kan du köra mellan setten. Och dag 2/5 så börjar du med ben, sen rygg, sen biceps + baksida axlar.. På bröst dagen så kör du framsida + mellersta.

Se till att käka rejält mycket. Jag skulle dock hellre köra så här:

Dag 1: Pass 1
Dag 2: Vila
Dag 3: Pass 2
Dag 4: Vila
Dag 5: Pass 1
Dag 6: Vila
Dag 7: Pass 2

Då får du maximalt med vila inför varje pass! Kör hårt.

Tack för åsikterna, ska ha dem i åtanke. Kanske även lägga in en tredje dags vila som du säger. Vill dock träna ofta, även om det går lika bra att träna 0.5 pass mindre i veckan men ändå få goda resultat vilket jag är medveten om. Tycker det är skitkul att vara nere på gymmet och träna. Får abstinens de dagar jag inte är på gymmet. Och eftersom jag inte riskerar överträning med mitt upplägg så går det väl bra?

Edit: Ska försöka undvika att käka "rejält mycket" för om jag skulle göra det kommer jag svulla upp till 110kg på nolltid, äter som ett djur om jag får leka fritt. ;) Dessutom deffar jag för tillfället. Virro

affexd
2008-11-04, 21:50
återhämtning=resultat. Det märker du själv :)

Ants
2008-11-04, 22:06
Om du deffar kan du lika gärna köra 2 styrkepass i veckan, och sen fokusera på kondition & fettförbränning.. du tjänar ändå inget på att köra 4 pass per vecka då ett kcal - inte gör att du kan bygga muskler :) tvärtom!

Lavorini
2008-11-04, 22:21
Ja det ser bra ut. Men som vanligt så gör du samma misstag som ungefär 95% av alla andra som postar "sitt program" här på brädan - du utelämnar HUR du ska träna. Det där är bara muskelindelningen och inte så mycket mer.

jaosef
2008-11-04, 22:33
Om du deffar kan du lika gärna köra 2 styrkepass i veckan, och sen fokusera på kondition & fettförbränning.. du tjänar ändå inget på att köra 4 pass per vecka då ett kcal - inte gör att du kan bygga muskler :) tvärtom!
Är det ett faktum att 2 styketräningspass i veckan är lika muskelbevarande som 4 styrketräningspass i veckan? Det tror inte jag.

tsp
2008-11-04, 23:11
Om du deffar kan du lika gärna köra 2 styrkepass i veckan, och sen fokusera på kondition & fettförbränning.. du tjänar ändå inget på att köra 4 pass per vecka då ett kcal - inte gör att du kan bygga muskler :) tvärtom!

Även om jag inte skulle tjäna något resultatmässigt på det så är det roligt att gå till gymmet. :)

Ja det ser bra ut. Men som vanligt så gör du samma misstag som ungefär 95% av alla andra som postar "sitt program" här på brädan - du utelämnar HUR du ska träna. Det där är bara muskelindelningen och inte så mycket mer.

Ja ojsan, där har du en väldigt bra poäng faktiskt!

Jag har tänkt köra följande övningar med viss variation från gång till gång som markeras /

Pass1: Bänkpress, hantelpress, crunches i maskin, dips mellan två bänkar/pushdowns i cable, flyes i pec-deck, hantellyft framåt, hantellyft åt sidan, axelpress/militärpress

Pass2: Latsdrag med två olika handtag, rodd med v-handtag/hantelrodd, hantelcurl, stångcurl, koncentrationscurl, marklyft, knäböj/hack squats, benpress, bencurl, vadpress

Sen så undrar jag om det är vettigt att köra som jag gör nu med 1,5-5min vila mellan seten? Närmare 5min i stora övningar och 1,5min i små. Tycker att jag orkar mer då men intensiteten blir ju lägre..?

Är det ett faktum att 2 styketräningspass i veckan är lika muskelbevarande som 4 styrketräningspass i veckan? Det tror inte jag.

Inte jag heller. Dessutom kan man öka i styrka vid deff, och jag är 18 år och full av hormoner! :D

hoikka poika
2008-11-05, 00:50
Vad säger din farsa om programmet då?

Scratch89
2008-11-05, 08:08
Tränar du triceps före bröst, och rygg före biceps? Jag rekommenderar isf att du tränar de större muskelgrupperna före de mindre (träna klart ryggen innan biceps, träna bröst och axlar innan triceps, osv).

tsp
2008-11-06, 17:38
Tränar du triceps före bröst, och rygg före biceps? Jag rekommenderar isf att du tränar de större muskelgrupperna före de mindre (träna klart ryggen innan biceps, träna bröst och axlar innan triceps, osv).

Brukar köra denna ordningen; bänkpress, hantelpress, pushdowns, bänkdips flyes. Så det är väl "båda musklerna samtidigt" kanske?

Rygg går till viss del före triceps. Om jag kör alla mina ryggövningar innan jag går på biceps orkar jag inte riktigt få ut något av den senare träningen. Är dessutom/har varit oproportionerligt liten i biceps. Så jag kör roddövningar och latsdrag, därefter ben, sedan biceps och sist marklyft och de ryggövningar som är kvar.