handdator

Visa fullständig version : Personlig tränare ger kost-tips!


Martin Löwgren
2008-11-04, 17:32
Hej
Kolhydrater utsöndrar i högre utsträckning än protein insulin. Insulin är ett hormon som ökar tillväxten, så efter träning är det viktigt att du även får i dig kolhydrater med proteinet, mellan 50-100g beroende på om du har svårare eller lättare att lägga på dig muskelmassa (Den lägre mängden om du har det lättare).
Det är som du vet svårt att gasa och bromsa samtidigt och samma sak gäller för att bygga massa. En hög insulinutsöndring d.v.s ett högt kolhydratintag ger dig mer insulin och därmed högre nivåer av hormoner för tillväxt i blodet, tyvärr så är insulin även fettinlagrande vilket kan göra att du lägger på dig en viss mängd kroppsfett också; men kroppen lägger hellre på sig muskelmassa om du har en högre andel kroppsfett.

När du sedan har kommit upp till den mängd massa som du ville ha kan du succesivt dra ner mängden kolhydrater (till ca 40% av ditt dagliga kaloriintag) och får då bort den andel kroppsfett som du inte vill ha kvar i kombination med fettförbrännande träning)

Vad gäller vätskemängden om du ska blanda själv så är det en smaksak. En lämplig blandning är 0,75 dl Whey-100, 1,5 dl Vitargo (alternativd. Carbo Flex pure) och 4 dl vatten.

Med vänlig hälsning/
Madeleine Ahlqvist
Lic. Personlig tränare


Stämmer det fetstilta?

Mvh Axon

Whistler
2008-11-04, 17:35
Nej. Ju lägre kroppsfettprocent du har, desto större andel fettfri massa består viktökningen av i samband med styrketräning.

Eddie Vedder
2008-11-04, 18:02
Det fetstilta är inkorrekt, i alla fall generellt sett. Hon skriver inte ordagrant att insulin ökar tillväxten för muskelmassan men det känns som hon menar det i alla fall. Om så är fallet är det ytterligare ett fel.

Angående det fetstilta kan det dock vara lite svårare om den smala personen är kraftigt nedbantad från att ha varit fet tidigare. Då är det mer "rättvisa förutsättningar" dom emellan skulle jag tro.

WHITEFOLKS
2008-11-04, 18:15
Sen är det väl inte kolhydraterna/proteinet som utsöndrar insulinet heller om man ska vara petig :P

Morty
2008-11-04, 20:00
Som tidigare sagts är det tvärt om. Dock är det ju även så som Eddie säger, att om man är smal efter att ha bantat massor så är det snarare så att det är tvärtom.

Hon verkar lite väl insnöad på bulk/deff...

Martin Löwgren
2008-11-05, 10:02
Mmm var det jag reagerade på. Får ta och maila henne.

Mvh

feyin
2008-11-06, 20:57
Precis sådär sa en expert hos GG till mig också!

L-Sami
2008-11-06, 23:33
Inte så jättebra kosttips skulle jag påstå.

Guddi
2008-11-06, 23:35
Precis sådär sa en expert hos GG till mig också!Det är från GG, eller från deras sida expertpanelen, http://www.expertpanelen.se/blogg/2008/10/mer-kolhydrater-behovs-for-muskeluppbyggnad/

snim
2008-11-08, 10:46
Som tidigare sagts är det tvärt om. Dock är det ju även så som Eddie säger, att om man är smal efter att ha bantat massor så är det snarare så att det är tvärtom.

Hon verkar lite väl insnöad på bulk/deff...


tvärtom? att man lägger på sig fett istället?

King Grub
2008-11-08, 10:55
Ja, har man under en viktminskning mest förlorat fettvikt, kommer en påföljande överätning företrädesvis att resultera i fettökningar.

snim
2008-11-08, 11:01
Ja, har man under en viktminskning mest förlorat fettvikt, kommer en påföljande överätning företrädesvis att resultera i fettökningar.

Okej för jag har gått ner mycket i fett vikt efter diet, och nu äter jag ganska mycket då jag styrketränar, kommer det resultera i fett då ?:S

King Grub
2008-11-08, 11:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3307901&postcount=11

snim
2008-11-08, 11:09
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3307901&postcount=11

Jo men när man tränar och för att bygga så måste man väl äta mer än vad gör av med ? skulle det då ge resultat i fettvikt om man har varit tjock tidigare?

King Grub
2008-11-08, 11:11
Hur många sätt skall jag skriva det på? Har man, när man gått ned i vikt, förlorat mest fettvikt, är det också fettvikt man främst lägger på sig vid en ev överätning. Har man tappat fettfri massa (muskler) vid en viktnedgång, innebär en överätning efter det att man också främst lägger på sig muskelmassa av överätningen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99641&highlight=overfeeding

Pejij
2008-11-08, 11:21
Hur många sätt skall jag skriva det på? Har man, när man gått ned i vikt, förlorat mest fettvikt, är det också fettvikt man främst lägger på sig vid en ev överätning. Har man tappat fettfri massa (muskler) vid en viktnedgång, innebär en överätning efter det att man också främst lägger på sig muskelmassa av överätningen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99641&highlight=overfeeding

Blir det samma sak åt andra hållet också? Jag menar, om ens överätning mest resulterat i ökad fettvikt, kommer en viktnedgång då resultera i att man förlorar huvudsakligen fett?

Martin Löwgren
2008-11-08, 13:01
Det är från GG, eller från deras sida expertpanelen, http://www.expertpanelen.se/blogg/2008/10/mer-kolhydrater-behovs-for-muskeluppbyggnad/

Jag är anställd av samma sida och mailade våran ansvariga så vi får se vad som händer :thumbup:

Alla dessa Personliga tränare alltså. Vad ska vi göra med dem :naughty:

Guddi
2008-11-08, 15:59
Jag är anställd av samma sida och mailade våran ansvariga så vi får se vad som händer :thumbup:

Alla dessa Personliga tränare alltså. Vad ska vi göra med dem :naughty:Jag vet Martin, brukar läsa dina inlägg när de dyker upp.

I övrigt måste säga att jag gillar det faktum att du verkar börja ifrågasätta lite mer :)

Martin Löwgren
2008-11-09, 13:03
Jag vet Martin, brukar läsa dina inlägg när de dyker upp.

I övrigt måste säga att jag gillar det faktum att du verkar börja ifrågasätta lite mer :)

Hehe

Elfsberg
2008-11-09, 21:11
Är det inte lite ute att tjata om insulin över huvudtaget?

Martin Löwgren
2008-11-09, 21:25
Är det inte lite ute att tjata om insulin över huvudtaget?

Utveckla gärna

Elfsberg
2008-11-10, 09:06
Lite ute att tjata om att höja sitt insulin hit och dit till maximala nivåer efter träning menar jag. :) Jag har för mig att fastenivåer av insulin räcker gott och väl för anabolism och att man inte behöver trigga någon höjning eller peak. Mer är inte bättre.

Edit:

fyra edits på posten nu, kanske man ska ta sig en snabbkaffe för stavningens skull om inte annat.