handdator

Visa fullständig version : mer kolhydrater ju kallare det blir?

jenni
2008-11-04, 17:24
Jag tänkte se om någon mer än jag får otroliga kolhydratsbegär nu när vädret blir kallare. Mitt intag av kolisar har verkligen ökat
under sommaren kunde man äta sig mätt och nöjd på t ex kött grönsaker och en liten portion ris/pasta/potatis
medan jag nu helt ostyrbart äter kolhydrater till större del av hela måltiden
och kakor, bullar, muffins osv
har inte bakat så mycket sedan fritidstiden:Virro

Eddie Vedder
2008-11-04, 17:55
I kallare miljöer ökar ämnesomsättningen något och den ökningen försörjs mestadels av glukos vad jag förstått. Så även om det känns långsökt till just din bakningslust så skulle man kunna hitta ett teoretiskt resonemang att stödja det med i alla fall.;)

mikaelj
2008-11-04, 18:20
I kallare miljöer ökar ämnesomsättningen något och den ökningen försörjs mestadels av glukos vad jag förstått. Så även om det känns långsökt till just din bakningslust så skulle man kunna hitta ett teoretiskt resonemang att stödja det med i alla fall.;)

... så på vintern borde sköldkörtelproblem tendera att bli "bättre", som i kroppen försöker producera mer T4?

jaosef
2008-11-04, 20:09
Går det säga hur stor skillnad det är? Borde ju inte påverka särskilt mycket, eller?

mikaelj
2008-11-04, 21:06
Går det säga hur stor skillnad det är? Borde ju inte påverka särskilt mycket, eller?

En teori kan ju vara att att kroppen på vintern drar ner ämnesomsättningen för att spara energi, och en annan att den drar upp den för att inte frysa ihjäl.

Vilken av det är det, tro? Att den varierar står bl.a. på fass.se, så det tror jag på. Frågan är åt vilket håll....

Nån
2008-11-04, 21:38
Tror själv att det beror på att det är mörkare tidigare och vi hittar olika sätt att hantera detta på... och att man får mer tid inomhus.
Man får mer tid att baka lite mer så då äter man ju mer av det man bakar.

/Nån

mikaelj
2008-11-04, 21:42
Tror själv att det beror på att det är mörkare tidigare och vi hittar olika sätt att hantera detta på... och att man får mer tid inomhus.
Man får mer tid att baka lite mer så då äter man ju mer av det man bakar.

/Nån

Vad har det med sköldkörteln att göra?

Eddie Vedder
2008-11-04, 21:57
En teori kan ju vara att att kroppen på vintern drar ner ämnesomsättningen för att spara energi, och en annan att den drar upp den för att inte frysa ihjäl.

Den ökar som sagt vid kyla.

Summary Although it is well established in animals that acute cold exposure markedly increases the oxidation of energy substrates, the absolute quality and quantity of substrate oxidation is poorly understood in humans. This study compared the rates of substrate utilization in seven healthy young men exposed to both the warm (control exposure at 29° C; semi-nude, 14 h fasted) and to the cold for 2 h (10° C, 1 m·s−1 wind velocity). Substrate utilization was calculated using indirect calorimetry and the nonprotein respiratory exchange ratio, which was derived from the urinary urea nitrogen output. Cold exposure induced a 3.1±0.2° C drop in mean body temperature and a body heat debt of 825.9±63.3 kJ (p<0.01). These parameters remained essentially unchanged in the warm. Cold exposure elevated the 2 h energy expenditure 2.46-fold in comparison to the warm (p<0.01). This cold-induced thermogenesis was accompanied by increases of 588% in carbohydrate oxidation (p<0.01) and 63% in fat oxidation (p<0.05), whereas protein oxidation remained unchanged. Although the greatest proportion of the energy expenditure in the warm was derived from lipid (59%), carbohydrate oxidation represented the major fuel for thermogenesis in the cold, since it accounted for 51% of the corresponding total energy expenditure. The results demonstrate that cold exposure causes a much greater increase in the utilization of carbohydrate than lipid. It is suggested that these substrates are directly utilized for thermogenesis in the shivering skeletal muscles.

Rates of energy substrates utilization during human cold exposure. Eur J Appl Physiol (1989) 58:873-878

Man såg alltså främst en ökad kolhydratoxidation i studien. Men hur mycket det beror på en kost där kolhydrater utgör störst mängd E% är svårt att säga. Jag har inte läst fullängdaren och således inte sett om matintaget nämns.

mikaelj
2008-11-04, 22:09
Den ökar som sagt vid kyla.

Rates of energy substrates utilization during human cold exposure. Eur J Appl Physiol (1989) 58:873-878

Man såg alltså främst en ökad kolhydratoxidation i studien. Men hur mycket det beror på en kost där kolhydrater utgör störst mängd E% är svårt att säga. Jag har inte läst fullängdaren och således inte sett om matintaget nämns.

(lustigt, den här texten syns inte i ditt inlägg)

Förmodligen ökar fettoxideringen istället, om det är ens huvudsakliga energikälla. Nå, skulle kunna vara förklaringen till att mitt TSH höjs när jag blir nedkyld och T4 endast lite förbättrat.

Fick en höjning på TSH med 0,6 på två veckor när jag mätte på tisdagen efter att ha haft en slitig helg (kallt, lagt sig sent, lite dåligt med mat), och ändå bara en fT4-ökning med 2 (15 till 17).

Tack för infon!

cosmic_dancer
2008-11-04, 22:28
så min ständiga hunger kan lika gärna bero på kyla som att jag äter för lite fett i maten (vilket jag först trodde och tror kan vara orsaken)

Eddie Vedder
2008-11-04, 22:34
så min ständiga hunger kan lika gärna bero på kyla som att jag äter för lite fett i maten (vilket jag först trodde och tror kan vara orsaken)

Det ena utesluter väl inte det andra? Äter du för lite fett kan du mycket väl ha svårare att hålla dig mätt, det är inte omöjligt. Det är heller inte omöjligt att kylan ökar din energiförbrukning något vilket gör dig hungrigare. Det kan ju vara båda och det kan vara något helt annat också.

mikaelj
2008-11-04, 22:39

Kom över till den mörka sidan. ;)

cosmic_dancer
2008-11-04, 22:56
Kom över till den mörka sidan. ;)

jag försöker äta mer onyttigheter och fett... men det är svårt för mig.

mikaelj
2008-11-04, 23:06

Ja, det är dumt att äta onyttigheter! Fett däremot brukar vara rätt lätt att äta. Kött, smör, ägg, ost, fisk, grädde & creme fraiche är ju gott.

Eddie Vedder
2008-11-05, 07:03

Mer onyttigheter bara för saken skull finns ingen direkt anledning till, dock kan det säkert vara ett steg i rätt riktning för att övervinna osunda tankar och komma över känslan att vissa saker är förbjudna.

Men att äta mer fett gör du nog enbart helt rätt i och mat med högre andel fett skall absolut inte ses som "onyttigheter" bara p.g.a. dess energitäthet. Källor som mikaelj nämner är bra livsmedel som är goda dessutom.:) Fet fisk kan du äta ofta, supernyttigt och gott.:thumbup:

Sverker
2008-11-05, 07:19
Det behöver väl inte betyda att det blir kallare på vintern. Vi drar ju på värmen i stugorna och klär på oss rejält. Mikroklimatet intill vår kropp samma som tidigare.

Kan in- och utandningsluften påverka energiförbrukningen ?

mikaelj
2008-11-05, 08:04
Det behöver väl inte betyda att det blir kallare på vintern. Vi drar ju på värmen i stugorna och klär på oss rejält. Mikroklimatet intill vår kropp samma som tidigare.

Kan in- och utandningsluften påverka energiförbrukningen ?

Man rör ju sig ute ändå. Det låter inte helt orimligt att kroppen kan styras om efter en viss ljusfrekvens som finns ute (t.ex. under D-vitaminvintern okt-apr).

In- och utandningsluften påverkar nog inte energiförbrukningen, däremot kanske man kan mäta energiförbrukningen i utandningsluften?

Tja, jag vet inte.

Tolkia
2008-11-05, 08:20
Man rör ju sig ute ändå. Det låter inte helt orimligt att kroppen kan styras om efter en viss ljusfrekvens som finns ute (t.ex. under D-vitaminvintern okt-apr).
Jag tror att detta kan ha viss betydelse, men inte när det gäller energiförbrukningen. Om kroppen skulle dra upp/ner energiförbrukningen våldsamt beroende på ljuset borde det gå att banta genom att resa långt under "rätt" årstid och bo borta ett halvår, och det verkar lite osannolikt. Däremot blir ju många lite tröttare under den mörka delen av året, då vi också är mer inomhus (det är ganska stor skillnad mellan utomhusljus och inomhusljus även när det inte är strålande sol) och att bli sugen på sött när man är trött är vanligt.
Med ledning av dina tidigare poster i andra trådar, så nej, kyla utifrån är knappast problemet. Däremot är det väldigt vanligt att man fryser om man inte äter tillräckligt. jag tror inte att du kan avgöra hur din kropp reagerar på så små förändringar av de yttre omständigheterna genom bruset av hur den reagerar på hur du själv behandlar den.

mikaelj
2008-11-05, 08:50
Jag tror att detta kan ha viss betydelse, men inte när det gäller energiförbrukningen. Om kroppen skulle dra upp/ner energiförbrukningen våldsamt beroende på ljuset borde det gå att banta genom att resa långt under "rätt" årstid och bo borta ett halvår, och det verkar lite osannolikt. Däremot blir ju många lite tröttare under den mörka delen av året, då vi också är mer inomhus (det är ganska stor skillnad mellan utomhusljus och inomhusljus även när det inte är strålande sol) och att bli sugen på sött när man är trött är vanligt.

Undrar hur stor del som beror på att man går omkring med förhöjda(?) halter melatonin i blodet och hur mycket som beror på D-vitaminbrist? Jag mumsar en hel jäkla del extra D-vitamin, men ljuset är ju svåra att äta....

Kanske en fullfrekvenslampa hjälper? Vad tror du?

Tolkia
2008-11-05, 09:53
Undrar hur stor del som beror på att man går omkring med förhöjda(?) halter melatonin i blodet och hur mycket som beror på D-vitaminbrist? Jag mumsar en hel jäkla del extra D-vitamin, men ljuset är ju svåra att äta....

Kanske en fullfrekvenslampa hjälper? Vad tror du?
Jag tror att det är svårt att få upp intensiteten så att den motsvarar dagsljuset ute. Enklaste och bästa sättet är förmodligen att försöka tillbringa lite tid utomhus under den ljusa delen av dygnet varje dag. En kvarts promenad på lunchen eller något. Att prickskjuta med att äta enskilda vitaminer/hormoner/whatever tror jag är svårt, eftersom man väl vad jag vet inte är helt på det klara med vilken den exakta effekten av dessa olika beståndsdelar är. Det är mycket troligt att det inte är EN faktor som ensam avgör. Att uttalad brist alt. en sjuklig förhöjning av t.ex. melatonin eller vitamin D ger ett visst symptom (t.ex. trötthet) är ju inte nödvändigtvis detsamma som att all trötthet vintertid hos friska människor beror på detta (överskott på melatonin/brist på vitamin D/whatever). Även om det vore smidigt om det vore så enkelt. ;)

Edit: Det finns ju "ljuspaneler" att köpa, som man skall ha på bordet och "sola sig" med för att bota vintertrötthet; de är, skulle jag säga, svårartat bortkastade pengar (även om man säkert kan få en viss placeboeffekt).

mikaelj
2008-11-05, 10:01
Jag tror att det är svårt att få upp intensiteten så att den motsvarar dagsljuset ute. Enklaste och bästa sättet är förmodligen att försöka tillbringa lite tid utomhus under den ljusa delen av dygnet varje dag. En kvarts promenad på lunchen eller något. Att prickskjuta med att äta enskilda vitaminer/hormoner/whatever tror jag är svårt, eftersom man väl vad jag vet inte är helt på det klara med vilken den exakta effekten av dessa olika beståndsdelar är. Det är mycket troligt att det inte är EN faktor som ensam avgör. Att uttalad brist alt. en sjuklig förhöjning av t.ex. melatonin eller vitamin D ger ett visst symptom (t.ex. trötthet) är ju inte nödvändigtvis detsamma som att all trötthet vintertid hos friska människor beror på detta (överskott på melatonin/brist på vitamin D/whatever). Även om det vore smidigt om det vore så enkelt. ;)

Edit: Det finns ju "ljuspaneler" att köpa, som man skall ha på bordet och "sola sig" med för att bota vintertrötthet; de är, skulle jag säga, svårartat bortkastade pengar (även om man säkert kan få en viss placeboeffekt).

Det har skrivits en del i Läkartidningen om att D-vitaminbrist är mer vanligt än vad man kan tro, särskilt under D-vitaminvintern på våra breddgrader. Det kan aldrig skada att få i sig lite D-vitamin för att undvika andra problem.

Men visst, det är omöjligt att säga nå't om det generellt. Det jag försöker få fram/fråga här är väl varför mina hypo-liknande symptom förvärras under hösten, och om det finns något sätt att lindra dem.

De klassiska tipsen funkar inte, därför jag lurade på lampa. Jag sitter vid ett stort fönster på femte våningen på jobbet, har provat att gå ut på lunchen för att få lite ljus, men när det är illa hjälper det inte, och träning (så man får en dos endorfiner) innebär numera två dygn zombieläge efteråt...

Eddie Vedder
2008-11-05, 10:30
Det har skrivits en del i Läkartidningen om att D-vitaminbrist är mer vanligt än vad man kan tro, särskilt under D-vitaminvintern på våra breddgrader.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279

Det finns fler artiklar om samma sak i Läkartidningen dessutom (du har själv läst dom gissar jag:)). En artikel som berörde en studie publicerad i American Journal of Clinical Nutrition som pekade på att 87% av alla invånare i Storbritannien lider av D-vitaminbrist och att det är svårt att tillgodose det behovet med enbart kosten.

Här på våra breddgrader är ju dessvärre D-vitamintillgängligheten från solsken bara tillräcklig under en viss del av året och otillräcklig under vinterhalvåret.

Så det är klokt att ta de där lunchpromenaderna som Tolkia pratar om och hoppas att lagret räcker över vintern.;)

mikaelj
2008-11-05, 10:52
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279

Det finns fler artiklar om samma sak i Läkartidningen dessutom (du har själv läst dom gissar jag:)). En artikel som berörde en studie publicerad i American Journal of Clinical Nutrition som pekade på att 87% av alla invånare i Storbritannien lider av D-vitaminbrist och att det är svårt att tillgodose det behovet med enbart kosten.

Här på våra breddgrader är ju dessvärre D-vitamintillgängligheten från solsken bara tillräcklig under en viss del av året och otillräcklig under vinterhalvåret.

Så det är klokt att ta de där lunchpromenaderna som Tolkia pratar om och hoppas att lagret räcker över vintern.;)

D-vitaminvintern i höjd med Bergen är från oktober till april, och förmodligen är det inte helt fantastiskt mycket D-vitamin som kroppen kan bygga ihop av solljus + kolesterol månaderna innan och efter. Jag äter 50'000IE/veckodos, så den biten borde vara täckt. En del tror ju att brist på D-vitamin orsakar depression och trötthet.

Promenader it is!