handdator

Visa fullständig version : Träning och förkylning


Kotten
2008-11-04, 13:57
Det slåt aldrig fel, varför ska jag alltid bli förkyld och få ont i halsen när jag börjar träna igen efter ett längre uppehåll. Samma visa varje gång, sen när jag haft förkylningen så brukar jag klara mig bra sen.

Kotten
2008-11-04, 14:04
Min fråga är det bara jag som råkar ut för det här när jag drar igång igen med träningen eller är det kroppens reaktion på något

mattilainen
2008-11-04, 14:10
jag blev det hela förra året varje gång jag börja träna, jag vila ut mig helt och försökte alltid gå med mycket kläder från gymmet då jag antog att jag blev väldigt kall när jag precis varit inne och svettats.

Min pt säger att förkyld kan man träna ganska bra med så jag tränar beroende på¨hur jag mår

Kotten
2008-11-04, 14:14
Jag mår inte dåligt alls, har bara en tendens att bli slemmig i halsen och snorig när jag kommer igång med träningen igen. Ger sig efter några dagar, sen brukar jag klara mig från förkylningar. Men det är just det att det alltid blir samma visa när jag ska dra igång igen

joko
2008-11-04, 14:54
Förkyld är ett lite missvisande namn då orsaken till tillståndet inte är kyla utan virusinfektion.

Det är förmodligen bättre att hålla händerna rena efter att man tagit i samma hantlar som sina sjuka smutsiga medmänniskor än att klä sig varmt när man går till och från gymmet.

Så drick mycket för att hålla slemhinnor fuktiga, peta inte i näsa eller ögon med fingrar som kommer direkt från ställen där andra kletat av sina virus.

Kotten
2008-11-07, 13:48
Redan nu har jag blivit bättre, det enda som finns nu är att jag har lite lite snuva och lite slemmig i halsen, inte ont någonstans. Känner mig pigg och full av energi, törs man träna nu kanske :). Det har blivit lite bättre varje dag, vart aldrig någon riktigt förkylning med feber och sånt

xodd
2008-11-07, 14:54
Som så många nämnt så är gymmet det stället man borde tvätta händerna efter man varit. Gäller för övrigt ganska många fler ställen än bara gymmet :)

Testa o se efter hur du andas när du väl är på gymmet. Andas du med näsan eller med munnen mycket när du tränar? Andas du enbart med munnen ökar du irritation på slemhinnor delvis pga att näsan "fuktar" luften samt att du har mer flimmerhår och dylikt som kan plocka upp skiten.

Så, för att summera upp det hela.
Tvätta händerna.
Se efter hur du andas.
(Ät och sov ordentligt)

Hoppas det blir bättre.