handdator

Visa fullständig version : hur viktig är cardion under deffen?


aelgen
2008-11-04, 12:30
tjo!

tänkte höra med er hur viktig cardio egentligen är under deff?

Jag är 182, väger nu typ 82kg vägde 94 när jag började deffen. Nu är mit schema följande:
måndag - styrka + 10-15 min HIIT
tisdag - cardio 45 - 60 min
Onsdag - styrka + eventuellt 10-15 min HIIT
Torsdag - Vila
Fredag - styrka + 10-15 min HIIT
Lördag - Cardio 45 - 60 min
Söndag - Vila

Jag brukar hinna med min HIIT men den blir inte alltid av. Räcker denna mängd cardio?
Jag käkar för närvarande 2200-2300 KCal på tränar dagar och 1900-2000 KCal på vilo dagar.

Har gått ner rätt mycket i vikt och jag känner mig mycket "hårdare" och starkare, men behöver fortfarande bli av med en del fett som döljer mina nya "godsaker" :hbang:

tack på förhand!

Nelli
2008-11-04, 12:33
sa lange du ser resultat behover du inte andra nagot!

King Grub
2008-11-04, 12:39
tänkte höra med er hur viktig cardio egentligen är under deff?

Ingen skillnad med eller utan, vid en likvärdig energibalans, om vi talar om påverkan på vikt och fettmängd.

joko
2008-11-04, 12:59
Hur ser dina HIIT-pass ut? vad gör du?
Det är väl bra om du kan komma så nära som möjligt, men en grov uppskattning är att ett missat intervallpass på 10-15 minuter kan kompenseras med 250-300 kcal mindre in.

omnibus
2008-11-04, 13:30
tänkte höra med er hur viktig cardio egentligen är under deff?

Inte alls. Underskott skapat av lägre näringsintag eller cardio är sak samma.

jaosef
2008-11-04, 13:55
Undrar lite över detta:
Om man cardio-tränar under sin deff, då innebär det ju att man kan äta mer och ändå hamna på samma energiunderskott som om man inte tränat och ätit mindre.
MEN; om man tränar cardio och då får äta mer, då kan man ju få i sig mer protein. Borde inte detta kunna bidra till större bevaring av muskelmassa?

AmericanDragon
2008-11-04, 13:57
Undrar lite över detta:
Om man cardio-tränar under sin deff, då innebär det ju att man kan äta mer och ändå hamna på samma energiunderskott som om man inte tränat och ätit mindre.
MEN; om man tränar cardio och då får äta mer, då kan man ju få i sig mer protein. Borde inte detta kunna bidra till större bevaring av muskelmassa?

Korrekt.

Guddi
2008-11-04, 14:05
Korrekt.Tvärt om. Man kan få i sig tillräckligt med protein även om man inte kör cardio. Mycket cardio leder till att man får en signal och hormonpåverkan som kanske till och med verkar hämmande på ens proteinbalans.

Cardio är något man kan lägga till i en vettig mängd för hälsan och för att man ska kunna äta lite mer mat under en deff, säg 2-3 st 30min pass i veckan. Utöver det så fyller det inget större syfte.

Eddie Vedder
2008-11-04, 14:07
MEN; om man tränar cardio och då får äta mer, då kan man ju få i sig mer protein. Borde inte detta kunna bidra till större bevaring av muskelmassa?

Å andra sidan finns ju inget som säger att du inte skär ner på övriga makronutrienter och således håller proteinintaget på samma nivå även vid det lägre intaget.

Och tung styrketräning med lite kondition (jag vägrar använda "c-ordet":D) men likvärdigt proteinintag kan säkert vara gynnsamt för maximalt bevarad muskelmassa rent teoretiskt med tanke på att uthållighetsträningen sänder motsatta signaler för muskeltillväxt. Nu är vi nere på teoretiskt hårklyveri som jag inte ämnar "rekommendera" utan spekulerar alltså bara. Men det känns inte osannolikt, precis som det inte känns helt osannolikt att en bulk med mycket konditionsträning kan innebära en något annolrunda mätbar (och inte nödvändigtvis märkbar) ratio mellan fett/muskler vid ett givet kaloriöverskott.

EDIT: Guddi hann visst före:Virro

aelgen
2008-11-04, 16:13
mina HIIT pass består av antingen spinning då jag kör: 1 min fullt ös, 1 min 30 långsam tramp, sen fullt ös igen. brukar bli 5-7 fullt ös per gång.
Annars simmar jag 2 längor full crawl (stavning?) och vilar helt still i 1 min.
Alternativt sprintar jag med samma intervaller som spinning, eller så boxar jag och kör fullt ut på säcken i samma intervaller som spinning och sprint.

Jag kör cardion för jag utgick från att det skulle innebära att jag med gott samvete kunde käka mina 2300 kcal och bli av med fett lite snabbare. Om det inte är nödvändigt, så kan jag varva ner till kanske 30 min cardio istället för 1 timma per gång, och kanske ta bort något HIIT pass.

Scratch89
2008-11-04, 18:46
2300 kcal räcker bara det för att gå ner i vikt på din längd och vikt.

jaosef
2008-11-04, 20:27
2300 kcal räcker bara det för att gå ner i vikt på din längd och vikt.
+1
Deffar själv med samma stats som trådskaparen nu. Äter 2350 utan konditionsträning och går stadigt ner:)

AlbinJansson
2008-11-04, 21:51
Ser bra ut! Lycka till, HIIT är stort tumme-upp!

aelgen
2008-11-04, 22:41
Tack för kommentarerna. Jag tror jag kortar ner cardio dagarna lite till typ 30 min. sen 2-3 HIIT i veckan. Gillar att vara sådär mysigt "död" som man är efter ett HIIT pass =D

AmericanDragon
2008-11-05, 00:28
Tvärt om. Man kan få i sig tillräckligt med protein även om man inte kör cardio. Mycket cardio leder till att man får en signal och hormonpåverkan som kanske till och med verkar hämmande på ens proteinbalans.

Cardio är något man kan lägga till i en vettig mängd för hälsan och för att man ska kunna äta lite mer mat under en deff, säg 2-3 st 30min pass i veckan. Utöver det så fyller det inget större syfte.

För att man ska kunna äta lite mer mat under en deff ja, det var ju precis det jag också menade :)

Jag har aldrig påstått något annat heller så varför rättar du mig? Självklart menar jag inte att det är på något sätt bra att överdriva och träna cardio 3 timmar varje dag för att sen kunna äta mer. Vad jag svarade på var:

"Om man cardio-tränar under sin deff, då innebär det ju att man kan äta mer och ändå hamna på samma energiunderskott som om man inte tränat och ätit mindre."

Att man inte kan få i sig nog med protein utan cardio sa jag verkligen inte och jag håller med dig till 100% med vad du säger också. :)

Eddie Vedder
2008-11-05, 06:59
Vad jag svarade på var:

"Om man cardio-tränar under sin deff, då innebär det ju att man kan äta mer och ändå hamna på samma energiunderskott som om man inte tränat och ätit mindre."

Fast det du skrev var ju faktiskt bara "Korrekt" som svar på ett helt inlägg. Och eftersom teorin i det inlägget var inkorrekt svarade jag och Guddi. Vi visste ju inte att du tydligen bara svarade på halva när du citerade hela.

Betsson1
2008-11-05, 18:32
tjo!

tänkte höra med er hur viktig cardio egentligen är under deff?

Jag är 182, väger nu typ 82kg vägde 94 när jag började deffen. Nu är mit schema följande:
måndag - styrka + 10-15 min HIIT
tisdag - cardio 45 - 60 min
Onsdag - styrka + eventuellt 10-15 min HIIT
Torsdag - Vila
Fredag - styrka + 10-15 min HIIT
Lördag - Cardio 45 - 60 min
Söndag - Vila

Jag brukar hinna med min HIIT men den blir inte alltid av. Räcker denna mängd cardio?
Jag käkar för närvarande 2200-2300 KCal på tränar dagar och 1900-2000 KCal på vilo dagar.

Har gått ner rätt mycket i vikt och jag känner mig mycket "hårdare" och starkare, men behöver fortfarande bli av med en del fett som döljer mina nya "godsaker" :hbang:

tack på förhand!

Hur ser kosten ut ungefär? Och hur många kg i veckan går/gick du ner?

AmericanDragon
2008-11-05, 19:57
Fast det du skrev var ju faktiskt bara "Korrekt" som svar på ett helt inlägg. Och eftersom teorin i det inlägget var inkorrekt svarade jag och Guddi. Vi visste ju inte att du tydligen bara svarade på halva när du citerade hela.


Med det han sa var ju faktiskt korrekt och det stämmer ju, så då är det väl bättre att "lägga till" det ni sa än att rätta mig eftersom det jag svarade på tekniskt sett inte var fel. Sen om det är optimalt eller inte är ju en annan fråga :)

Eddie Vedder
2008-11-05, 20:05
Med det han sa var ju faktiskt korrekt och det stämmer ju

Att man kan äta mer och hamna på samma kaloriunderskott om man förbrukar mer energi ja. Det är ju det enda som stämmer men du citerade hela. Därav missförståndet efterson vi båda antog att du svarade på hela citatet och inte bara en del av det.