handdator

Visa fullständig version : Cykel eller löpband


ros
2008-11-04, 12:28
För mig känns cykel jobbigare än löpband (är det bara för mig det är så?), och därför bör man väl satsa mer på att cykla? Problemet är att jag hatar att cykla, men vill få en bra kondition snabbt.

Vad skall man prioritera när det kommer till att få bättre kondition?

Springa oftare på löpband, som jag gillar, eller cykla någon gång i veckan och öka försiktigt? Är det förresten så stor skillnad på att cykla och att springa? Tar benen mer stryk i cykling, kanske?

Ellis Wyatt
2008-11-04, 12:37
Konditionsmässigt antar jag att det är pulsen som spelar roll. Av den anledningen är det nog lättare att få bra kondition genom att springa, eftersom det -- i alla fall för mig -- är mycket behagligare att springa på en given puls än att cykla på samma. Det beror sannolikt på att mjölksyratröskeln är mycket lägre vid cykling.

King Grub
2008-11-04, 12:39
Vill du bli bra på att cykla, skall du främst cykla. Vill du bli bra på att springa, skall du springa.

machine gun
2008-11-04, 18:37
... och vill man bara ha bra allmänkondition är den bästa träningen den som blir av. Alltså, gör det du tycker är roligast.

Tanman
2008-11-04, 19:34
SJÄLVKLART ska du fortsätta med löpbandet! Löpning ger generellt minst lika stora konditionsförbättringar som cykelträning. Möjligen är det mer skonsamt med cykel så om du ska träna ofta kan variation vara att föredra men det finns inget som säger att cykel är mer konditionsfrämjande än löpning.
Sluta leta referenser som motsäger mig nu King Grub :)

King Grub
2008-11-04, 19:53
Kondition är till stor del grenspecifik. Man blir bra på det man gör.

Tanman
2008-11-04, 19:56
hehe precis. Jag tänkte bara att mitt inlägg lät lite flummigt och var utan referenser så jag var rädd att det fanns undersökningar som motsäger vad jag skrev..