handdator

Visa fullständig version : Årets julklapp 2008


actiwe
2008-11-04, 11:24
Vad tror ni?

Piranha
2008-11-04, 11:26
Bluray spelare.

Nu när priserna börjar komma ner och en standard är satt.

Kwon
2008-11-04, 11:26
PS3 (som kan spela Bluray).

Fun for the whole family! Antingen som mediastation (kolla på film, bröllopsbilder etc eller lira Little Big Planet!)

http://kotaku.com/5074497/the-playstation-3-vending-machine

http://kotaku.com/gaming/ps3/homeless-people-line-up-in-america-for-a-ps3-215198.php Homeless people line up for a PS3.

LadyG
2008-11-04, 11:30
BluRay är redan ett döende format, däremot kommer de ultraportabla minidatorerna att bli väldigt poppis tror jag.

MasterChief
2008-11-04, 11:33
Årets julklapp blir redigerbara avatartexter under 24h.

Baan
2008-11-04, 11:34
BluRay är redan ett döende format, däremot kommer de ultraportabla minidatorerna att bli väldigt poppis tror jag.

Cocaines a helluva drug

J.V
2008-11-04, 11:34
LadyG är något på spåren ;)
Vad blir årets julklapp 2008:
Minidator 2,00
Mobiltelefon (iPhone) 4,00
MP3/MP4-spelare 6,00
Träningsredskap 12,00
Sällskapsspel 12,00
Konsert-/teater-/biobiljett 15,00
Blu ray-film/spelare 15,00
Siffrorna är alltså oddsen, enligt Paf eller vad det nu var.

LadyG
2008-11-04, 11:41
LadyG är något på spåren ;)

Siffrorna är alltså oddsen, enligt Paf eller vad det nu var.

Of course, jag vill ju själv ha en sån ju :-)

Ganska off topic, men som motivation av min sågning av BluRay: Enligt färska siffror från Elektronikbranschen säljs det ungefär 800 spelare i månaden. Det är en bra bit från prognosen på 40 000 som ställdes inför året. Inte ens om man lägger till försäljningen av Playstation 3, som ju har inbyggd blu-rayspelare, kommer antalet enheter upp i mer än drygt 20 procent av den planerade försäljningen. En av Samsungs chefer i Storbritannien har sagt att formatet bör vara dött inom fem år och absolut inte finnas kvar om tio, och att Sony själva sagt att “blu-ray är det sista optiska formatet”. Inte ens företagen som backar formatet tror längre på det, verkar det som. När Apple, som faktiskt finns med bland de företag som stödjer blu-ray, lanserade sina nya datorer fanns det inte ens med som tillval på de allra dyraste maskinerna. Det i kombination med snabba uppkopplingar för nerladdning och det faktum att vanligt folk tycker att det räcker med DVD-kvalitét gör BluRay dödsdömt.

Baan
2008-11-04, 11:45
Of course, jag vill ju själv ha en sån ju :-)

Ganska off topic, men som motivation av min sågning av BluRay: Enligt färska siffror från Elektronikbranschen säljs det ungefär 800 spelare i månaden. Det är en bra bit från prognosen på 40 000 som ställdes inför året. Inte ens om man lägger till försäljningen av Playstation 3, som ju har inbyggd blu-rayspelare, kommer antalet enheter upp i mer än drygt 20 procent av den planerade försäljningen. En av Samsungs chefer i Storbritannien har sagt att formatet bör vara dött inom fem år och absolut inte finnas kvar om tio, och att Sony själva sagt att “blu-ray är det sista optiska formatet”. Inte ens företagen som backar formatet tror längre på det, verkar det som. När Apple, som faktiskt finns med bland de företag som stödjer blu-ray, lanserade sina nya datorer fanns det inte ens med som tillval på de allra dyraste maskinerna. Det i kombination med snabba uppkopplingar för nerladdning och det faktum att vanligt folk tycker att det räcker med DVD-kvalitét gör BluRay dödsdömt.

Tycker vi kan börja snacka om dött eller inte när BluRay faktiskt konkurrerar med bra priser. Priserna är fortfarande skit, en basicspelare ligger på 2000 kr (sen går det stadigt uppåt) och filmerna ligger på 249 kr/styck. Jag tror inte medelsvensson har något mot bättre kvalitet, men frågan är till vilket pris. DVD:er går ju få riktigt billigt nu för tiden, det kanske är mer aktuellt köpa 5 DVD-filer än en BluRayfilm. Lär bli en annan femma när branschen mer väljer att ge upp på DVD, just nu gör man inte det än direkt.

z_bumbi
2008-11-04, 11:48
Att blålaser är gammalt och på väg att dö ut är väl inget som man bör bli förvånad över?

Piranha
2008-11-04, 11:51
Tror de hänger en hel del på att många måste investera i en full HD tv parallellt med spelaren, de blir en investering inte på 2k utan kanske 15k tutti.

Å vill man sen utnyttja full ljud stoppar de inte där.

actiwe
2008-11-04, 11:52
Själv tror jag mobiltelefoner kan bli, de går alltid hem, mp3/mp4 kommer nog inte gå hem eftersom man väljer att spela musik i sin mobil allt mer

Mourten
2008-11-04, 11:54
Jag tippar på nåt miljömedvetet i dessa gröna tider.

Baan
2008-11-04, 11:55
Jag tippar på nåt miljömedvetet i dessa gröna tider.

Ja, det blir en tygpåse till jul.

mela
2008-11-04, 11:55
Själv tror jag mobiltelefoner kan bli, de går alltid hem, mp3/mp4 kommer nog inte gå hem eftersom man väljer att spela musik i sin mobil allt mer

Håller med. Även många som vill ha en handdator väljer en smartphone istället.

LadyG
2008-11-04, 11:55
Att blålaser är gammalt och på väg att dö ut är väl inget som man bör bli förvånad över?

Nej, jag är inte förvånad. Mest road :)

En annan anledning är ju att det är hur enkelt som helst att koppla in en dator till sin platta tv med hdmi och sedan tanka hem hur mycket högupplösta filmer som helst från piratsajter. De som är tillräckligt moderna och lagda åt det tekniska håller tycker det är det enklaste och billigaste sättet, de som inte är lika tekniskt intresserade tycker som sagt att det räcker med dvd-kvalitet. Och så har vi förståss alla som måste pynta i traken av 15K som Piranha var inne på.

Fast det är en egen, annan diskussion.

King Grub
2008-11-04, 12:03
Bluray tror jag aldrig kommer att slå; ett dömt format från början. Dött innan det fötts.

Årets julklapp är Lego. I alla fall här. Lego står på alla barns önskelistor i år i vår familj.

Stoltz
2008-11-04, 12:18
Personligen tycker jag att det verkar som om Blu-ray går sakta men säkert framåt. Fler filmer skapas på blu-ray, det konsumeras överlag mer, om än inte i närheten av DVD-mängden.

(OBS - Utifrån min erfarenhet på jobbet, har inte läst några rapporter om det)

Kwon
2008-11-04, 12:19
Skall bli kul att se vilket format det är som regerar 2029 innan Apophis slår ner!

Nitrometan
2008-11-04, 12:30
Skall bli kul att se vilket format det är som regerar 2029 innan Apophis slår ner!
Årets julkalender kanske kan bli en 21-årig nedräkningskalender? Inför Apophis.

C.E.J.
2008-11-04, 13:20
Vad ska man med allt det där datablajet till? En vanlig dator + mobil funkar finfint.

Pejij
2008-11-04, 13:34
Bluray tror jag aldrig kommer att slå; ett dömt format från början. Dött innan det fötts.

Årets julklapp är Lego. I alla fall här. Lego står på alla barns önskelistor i år i vår familj.

Lego will never get out of time!

Mescreant
2008-11-04, 13:36
Vapen, för snart kommer ryssen.

Scratch89
2008-11-04, 15:05
Men dissa inte BluRay! Jag har ju precis vant mig vid att köpa det, och har lagt rätt mycket pengar på ett Ps3! :D

Vad tror ni det nya formatet blir isf? DVD känns rätt gammalt, och man kan ju inte överlåta den nya standarden bli något man laddar hem från valfri torrent.

The Swedish Oak
2008-11-04, 15:59
Känns inte som det finns någon elektronisk pryl som är tillräckligt attraktiv i år för att bli årets julklapp.

Tror det blir något helt annat, kanske ett gymkort eller någon tröja. Mössa var det förra året va?

Wille005
2008-11-04, 16:06
iFån

Langster
2008-11-04, 16:20
Vad tror ni det nya formatet blir isf?

Laglig nedladdning av HD film, eller streaming.

Visst ser Bluray filmer bättre ut än DVD, men det går fortfarande utmärkt att kolla på DVD faktiskt. Det blev ju en jäkla skillnad att gå från VHS till DVD, dessutom är skivor så mycket smidigare än kassetband. Från DVD till Bluray är det också en jäkla skillnad egentligen, problemet är att DVD fortfarande duger ändå och är billigare, sen får man ju inga ytterligare fördelar med Bluray. Många köpte även gamla filmer som DVD eftersom det var första gången man kunde se sina gamla favoriter i bra kvalitet hemma, få lär köpa gamla filmer igen på Bluray bara för att få en något bättre bild.

Nästa steg är förstås nedladdning, där finns det en stor fördel gentemot att behöva skaffa en fysisk skiva. Dessutom kommer ett sådant system aldrig att vara begränsad av spelarens specifikationer... Om boxarna eller datorerna som spelar upp filmen blir bättre kan man enkelt höja upplösningen på bild och ljud utan att behöva lansera ett helt nytt format.

Scratch89
2008-11-04, 17:40
Det som jag själv har märkt, är att man inte köper "vanliga" filmer på Bluray, som man gör med DVD. Det duger alldeles utmärkt att ha Sex and the city på DVD, medan man kanske skulle vilja ha stora, episka filmer som Sagan om ringen på BluRay. Det är ju ett format som är till för krigsfilmer, äventyr och fantasy, typ. (Vi har bl.a Troy, Pirates Of The Carribbean, 300, Full Metal Jacket och Batman Begins på BluRay)

jakke
2008-11-04, 17:42
Laglig nedladdning av HD film, eller streaming.

Visst ser Bluray filmer bättre ut än DVD, men det går fortfarande utmärkt att kolla på DVD faktiskt. Det blev ju en jäkla skillnad att gå från VHS till DVD, dessutom är skivor så mycket smidigare än kassetband. Från DVD till Bluray är det också en jäkla skillnad egentligen, problemet är att DVD fortfarande duger ändå och är billigare, sen får man ju inga ytterligare fördelar med Bluray. Många köpte även gamla filmer som DVD eftersom det var första gången man kunde se sina gamla favoriter i bra kvalitet hemma, få lär köpa gamla filmer igen på Bluray bara för att få en något bättre bild.

Nästa steg är förstås nedladdning, där finns det en stor fördel gentemot att behöva skaffa en fysisk skiva. Dessutom kommer ett sådant system aldrig att vara begränsad av spelarens specifikationer... Om boxarna eller datorerna som spelar upp filmen blir bättre kan man enkelt höja upplösningen på bild och ljud utan att behöva lansera ett helt nytt format.




+1. Tänk Spotify för tv:n. Tyvärr finns inte riktigt bandbredden och hårdvaran för det än. SSD och riktigt bredband måste bli billigare först.

shut teh face
2008-11-04, 17:45
1+ på föregående.

Undrar hur länge vi måste vänta bara, tekniken finns ju i egentligen, men inte för alla och inte inom rimliga priser

Arf Pingvin
2008-11-04, 17:51
Det som jag själv har märkt, är att man inte köper "vanliga" filmer på Bluray, som man gör med DVD. Det duger alldeles utmärkt att ha Sex and the city på DVD, medan man kanske skulle vilja ha stora, episka filmer som Sagan om ringen på BluRay. Det är ju ett format som är till för krigsfilmer, äventyr och fantasy, typ. (Vi har bl.a Troy, Pirates Of The Carribbean, 300, Full Metal Jacket och Batman Begins på BluRay)

Fast LOTR renderades väl inte i full HD, det skulle ha blivit för dyrt på tiden det begav sig.

King Grub
2008-11-04, 18:03
Jag är rätt säker på att dagens standarder blir dom sista "fysiska" formaten.

rememberence
2008-11-04, 18:16
Jag är rätt säker på att dagens standarder blir dom sista "fysiska" formaten.

"Internet är bara en fluga. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet."
12 maj 1996. Ines Uusman, IT-ansvarig minister.

Hehe, du har chansen att ångra dig fortfarande ;)

Angel
2008-11-04, 18:22
Är det bara jag som inte har en aning alls om vad Blue Ray är?

lectris
2008-11-04, 18:25
Är det bara jag som inte har en aning alls om vad Blue Ray är?

http://cache.kotaku.com/assets/resources/2006/12/blue_lightsaber.jpg

:confused: :confused:

PowPow
2008-11-04, 19:31
Det som jag själv har märkt, är att man inte köper "vanliga" filmer på Bluray, som man gör med DVD. Det duger alldeles utmärkt att ha Sex and the city på DVD, medan man kanske skulle vilja ha stora, episka filmer som Sagan om ringen på BluRay. Det är ju ett format som är till för krigsfilmer, äventyr och fantasy, typ. (Vi har bl.a Troy, Pirates Of The Carribbean, 300, Full Metal Jacket och Batman Begins på BluRay)

Men det där är ju bara personliga preferenser, och jag håller absolut inte med. För mig spelar det inte roll om det handlar om krigsfilmer eller romantiska komedier. En bättre bild är alltid att föredra framför en sämre bild, oavsett om det är 300 eller ett avsnitt 2 and a half men.

Stoltz
2008-11-04, 19:36
Är det bara jag som inte har en aning alls om vad Blue Ray är?

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray

erks
2008-11-04, 19:38
"Internet är bara en fluga. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet."
12 maj 1996. Ines Uusman, IT-ansvarig minister.

Hehe, du har chansen att ångra dig fortfarande ;)

Känns inte som att din post har så mycket att göra med hans.

Granatgiraffen
2008-11-04, 20:33
Jag är rätt säker på att dagens standarder blir dom sista "fysiska" formaten.

Vilka standarder pratar du om? Och vad menar du med "fysiska"?

PowPow
2008-11-04, 21:06
Vilka standarder pratar du om? Och vad menar du med "fysiska"?

Fysiska format är väl de format som man kan ta på. DVD-, BluRay- och CD-skivor, t.ex. Som inte kan transporteras över ett nätverk, t.ex.

Och jag håller nog med. Eller jag hoppas att det är så det kommer bli snart. Själv har jag inte sysslat med några av de fysiska formaten ovan på.. ja.. flera år i alla fall.

The_RobRoy
2008-11-04, 21:06
http://cache.kotaku.com/assets/resources/2006/12/blue_lightsaber.jpg

:confused: :confused:

:laugh:

Baan
2008-11-04, 22:30
Vilka standarder pratar du om? Och vad menar du med "fysiska"?

Telepatin är på g - tror det är det Grubben syftar på. Då kommer filmen direkt från regissörens hjärna. Blir rejäla pengabesparningar!

Scratch89
2008-11-05, 09:42
Men det där är ju bara personliga preferenser, och jag håller absolut inte med. För mig spelar det inte roll om det handlar om krigsfilmer eller romantiska komedier. En bättre bild är alltid att föredra framför en sämre bild, oavsett om det är 300 eller ett avsnitt 2 and a half men.

Det är klart att man föredrar krispigt ljud och bild framför en telesync, men frågan är om man är beredd att betala den extra slanten för filmer där den visuella upplevelsen inte spelar så stor roll.

rememberence
2008-11-05, 09:44
Känns inte som att din post har så mycket att göra med hans.

Inom IT kan man väl aldrig riktigt säga att man är säker på att något kommer att vara det sista?

Langster
2008-11-05, 11:25
Det är klart att man föredrar krispigt ljud och bild framför en telesync, men frågan är om man är beredd att betala den extra slanten för filmer där den visuella upplevelsen inte spelar så stor roll.

Har man redan investerat i en spelare så kan man ju lika gärna betala den där extra 50-lappen eller vad det nu är som skiljer så man får fin kvalitet på grejerna.
Problemet är ju att folk inte köper Bluray-spelare. Dessutom är DVD fortfarande mycket mer lättillgängligt.

Har man köpt en Bluray-spelare och verkligen gillar film och tycker att kvaliteten är viktig så ska man inte alls vara ledsen över att folk säger att det redan är dött och kommer att försvinna inom 5 år. Man får ju trots allt den bästa kvaliteten som går att få tag på nu, och domedagspredikningar gör ju inte filmerna man gillar att se på NU sämre.

Langster
2008-11-05, 11:31
Inom IT kan man väl aldrig riktigt säga att man är säker på att något kommer att vara det sista?

Men Grub blickar ju framåt och inser potentialen med just IT, Ines däremot hade inga framtidsvisioner och fattade inget alls.

lectris
2008-11-21, 06:31
Jag tror på Leif GW Persson. :D

http://www.metro.se/se/article/2008/11/20/22/0454-57/index.xml

Blir du årets julklapp nu?
– Ja, det är jag fullkomligt övertygad om.

Nimille
2008-11-21, 06:56
Jag tror på Leif GW Persson. :D

http://www.metro.se/se/article/2008/11/20/22/0454-57/index.xml
Haha rolig intervju :D

Scratch89
2008-11-21, 07:50
Är det inte redan konstaterat att årets julklapp är en upplevelse? Jag fick den känslan när jag läste Metro häromdagen.

Hermanssson
2008-11-21, 07:59
Ja, det blir en tygpåse till jul.

Fyfan, jag skrattade i flera omgångar :D

MasterChief
2008-11-21, 08:14
Är det inte redan konstaterat att årets julklapp är en upplevelse? Jag fick den känslan när jag läste Metro häromdagen.

Jo, det är sant.
http://www.hui.se/LitiumDokument20/GetDocument.asp?archive=3&directory=139&document=1080

Granatgiraffen
2008-11-21, 09:00
Fysiska format är väl de format som man kan ta på. DVD-, BluRay- och CD-skivor, t.ex. Som inte kan transporteras över ett nätverk, t.ex.

Och jag håller nog med. Eller jag hoppas att det är så det kommer bli snart. Själv har jag inte sysslat med några av de fysiska formaten ovan på.. ja.. flera år i alla fall.

Hårddisk?

vsson
2008-11-21, 12:09
Jävlar vad jag ska köpa en GW-docka!

stevebc
2008-11-21, 12:17
Mike Tuscherers träningshäfte.

Stoltz
2008-11-21, 12:35
Jag tror på Leif GW Persson. :D

http://www.metro.se/se/article/2008/11/20/22/0454-57/index.xml

Humor :D

PowPow
2008-11-21, 12:40
Hårddisk?

Soffa?
Var hittade du hårddisk bland "formaten ovan"?

Jag menade att jag inte köpt någon media på fysiska format. Att jag sedan förvarar median på ett fysiskt format har väl inte så mycket med det att göra.

babbett
2008-11-21, 18:27
Årets julklapp är pengar, folk börjar lägga på hög inför sämre tider *popcorn*

hultman
2008-11-21, 19:09
Årets julklapp? Vem fan bryr sig?

Någonting jag faktiskt bryr mig om är bild och ljud. Inte ens BluRay är särskilt bra, och de flesta HD-sändningarna i TV är ju skit. Förhoppningsvis förbättras det rejält inom en rimlig ridsram. Hög kvalitet från nedladdad fil som streamas till TV:n? Måste vara någon som skämtar...

Dessvärre verkar även höghastighetsinternet vara långt borta. Hur många har ens en 10/10-anslutning (som laddar ned en film på ett halvår)?

Trance
2008-11-21, 19:36
Fysiska format är väl de format som man kan ta på. DVD-, BluRay- och CD-skivor, t.ex. Som inte kan transporteras över ett nätverk, t.ex.

Och jag håller nog med. Eller jag hoppas att det är så det kommer bli snart. Själv har jag inte sysslat med några av de fysiska formaten ovan på.. ja.. flera år i alla fall.

Det har iofs varit digitalt sedan CD:n men ja inte bundet till ett speciellt lagringssätt vore trevligt.

Trance
2008-11-21, 19:44
Årets julklapp? Vem fan bryr sig?

Någonting jag faktiskt bryr mig om är bild och ljud. Inte ens BluRay är särskilt bra, och de flesta HD-sändningarna i TV är ju skit. Förhoppningsvis förbättras det rejält inom en rimlig ridsram. Hög kvalitet från nedladdad fil som streamas till TV:n? Måste vara någon som skämtar...

Dessvärre verkar även höghastighetsinternet vara långt borta. Hur många har ens en 10/10-anslutning (som laddar ned en film på ett halvår)?

Hah, det finns alltid vissa nördar som är elitistiska och know-it-all oavsett ämne. Det känns tryggt på något sätt. Du är närmare killen som klär ut sig till Darth Vader och rättar folks uttal på Star Wars-planeter än du tror.

Granatgiraffen
2008-11-21, 19:46
Soffa?
Var hittade du hårddisk bland "formaten ovan"?

Jag menade att jag inte köpt någon media på fysiska format. Att jag sedan förvarar median på ett fysiskt format har väl inte så mycket med det att göra.

Såklart det har. Det är ju lika mycket fysiskt format att ligga på en HD som att ligga på en DVD.

hultman
2008-11-29, 13:32
hah, det finns alltid vissa nördar som är elitistiska och know-it-all oavsett ämne. Det känns tryggt på något sätt. Du är närmare killen som klär ut sig till darth vader och rättar folks uttal på star wars-planeter än du tror.

:Virro:D

Rimmon
2008-11-29, 13:55
Såklart det har. Det är ju lika mycket fysiskt format att ligga på en HD som att ligga på en DVD.

Du förstår verkligen inte vad ett format i sammanhanget är.
När var sist du gick och köpte en hårdisk med en film på?

coxie
2008-11-29, 15:39
I mitt fall blir det EEE-PC som önskas mest, redan inhandlat 5 st 1000H som skall ges bort.

Håller med om att Blue-ray jobbar i uppförsbacke iom att det är så enkelt att ladda ner filmerna i 1080p/24.