handdator

Visa fullständig version : Frekvent träning


Kapten A
2008-11-04, 11:19
Stämmer påståendet att en mer frekvent träning av en muskelgrupp för en nybörjare är optimalast. Det vill säga, är det bättre för en nybörjare att träna igenom hela kroppen flertal gånger i veckan än att träna en muskelgrupp i veckan?

Anmärkning. Med att träna igenom hela kroppen i veckan så förutsätter jag att man inte kör "slut" på musklerna och vice versa för det andra påståendet.

Kapten A

Guddi
2008-11-04, 12:57
Den forskning som finns visar att det är bäst att träna varje muskelgrupp mer än en gång i veckan. 2-3 gånger är det som gäller för nybörjare.

dyxeldoff
2008-11-04, 21:21
Den forskning som finns visar att det är bäst att träna varje muskelgrupp mer än en gång i veckan. 2-3 gånger är det som gäller för nybörjare.

och för vi som är lite mer seriösa då? :naughty:

Fatcan
2008-11-04, 21:56
Min träning har i varje fall aldrig gått så bra som när jag började köra samma muskelgrupper mer än en gång i veckan.

Kör ett push/pull schema, måndag, onsdag och fredag. 5 set per muskelgrupp.

Lavorini
2008-11-04, 22:03
Den forskning som finns visar att det är bäst att träna varje muskelgrupp mer än en gång i veckan. 2-3 gånger är det som gäller för nybörjare.

Definera nybörjare.

jaosef
2008-11-04, 22:36
Den forskning som finns visar att det är bäst att träna varje muskelgrupp mer än en gång i veckan. 2-3 gånger är det som gäller för nybörjare.

Vad gäller för de som inte är nybörjare?

Tom Warrior
2008-11-05, 12:57
Stämmer påståendet att en mer frekvent träning av en muskelgrupp för en nybörjare är optimalast. Det vill säga, är det bättre för en nybörjare att träna igenom hela kroppen flertal gånger i veckan än att träna en muskelgrupp i veckan?

Anmärkning. Med att träna igenom hela kroppen i veckan så förutsätter jag att man inte kör "slut" på musklerna och vice versa för det andra påståendet.

Kapten A
Strunta i att bry dig om att "köra slut" på musklerna. Den bästa träningen är den du kan öka i styrka så snabbt som möjligt i.

pellepedal
2008-11-07, 11:29
Det som fungerat bäst för mig är att träna musklerna ca 3 ggr/vecka. Mellan 3-5 set per gång. varierande antal reps.

Detta är det som fungerat bäst även efter ett antal års seriös träning.