handdator

Visa fullständig version : Reducering av kroppsfett för en otränad?


Kapten A
2008-11-04, 10:46
Hej, är helt ny här och detta verkar vara ett kanon forum för träningsfrågor. Jag kommer garanterat att bli långvarig här :)

Bakgrund
Jag läser för tillfället på högskolan till civilingenjör, som student blir det en hel del med fester, dålig kost etc. Detta är något som jag vill åtgärda, dagsformen är absolut inte på topp, detsamma gäller konditionen. Innan jag började studera var jag i ganska bra form då jag var ganska aktiv, men dessa dagar är förbi.

Synpunkter
Jag har starka funderingar på att försöka sänka mitt kroppsfett då jag har > 20% BF, för att sedan långsamt lägga på mig ett par kg. Kan påpeka att jag är 23 år gammal, 180cm på en vikt runt 79kg.

Jag läste "deffguiden" av skribenten King Grubb och det verkar som om det optimalast med avseende på att reducera kroppsfett, tycks vara en kombination av lågvolymsträning samt ett kalorieunderskott. Jag känner verkligen att jag vill bli av med en del kroppsfett då det mesta tycks sätta sig på bröst och mage, vilket jag absolut inte trivs med.

Vad anser ni som är mer rutinerade om att jag försöker sänka mitt kroppsfett i början för att sedan öka kaloriöverskottet långsamt? Kan påpeka att jag har tränat för många år sedan, så träning och kost har jag hyffsad koll på.

Kapten A

King Grub
2008-11-04, 10:48
Hej!

Det är absolut inga problem med att "deffa" först, om man har mer kroppsfett än vad som är hälsosamt eller vad man trivs med. Skulle du välja att "bulka" i nuläget skulle du bara bli tjockare och känna dig ännu mindre tillfreds med dig själv, även om din muskelmassa också säkert skulle öka.

Välj det du tycker är viktigast - fettförlust i ditt fall - och satsa på det. Din plan låter utmärkt.

mattilainen
2008-11-04, 10:48
du kan lika gärna ligga på mycket underskott i början för att sedan sänka det och därför känna att det blev lättare att hålla dieten. Beror helt på hur du är som person och vad du gillar mest, men läs deffguiden igen och sedan när du förstår den så läser du igen tycker jag.

Glöm inte protein, kolhydrater och fett också, bra mängder.

Edit
Läste fel och trodde du fråga om du skulle först ligga på lite kaloriunderskott för att sedan öka.

Det jag skulle gjort är att jag skulle deffat till en behaglig vikt och utseende för att sedan bulka sakta, detta skulle jag gjort för att jag skulle trivas bättre med mig själv.

Kapten A
2008-11-04, 11:07
Oj, här fick jag svar väldigt fort.

Tack för era synpunkter, jag var osäker om jag var ute på djupt vatten. Jag skall dock läsa på lite mer innan jag påbörjar detta. Antar att det finns en hel del på forumet.

Kapten A

Kabuto
2008-11-04, 14:20
Jag tycker du ska strunta i att banta och hålla dig på samma vikt samtidigt som du börjar styrketräna. 79kg på 180cm är inte mycket..

jacco
2008-11-04, 14:30
Det sämsta han kan göra är väl förmodligen att hålla sig på samma vikt, så han varken ökar i massa eller minskar i bf och kommer inte få någon märkbar skillnad i styrka heller. speciellt då han vill gå ner i vikt antar jag eftersom att rubriken lyder så. Antingen ser du till att ligga kcal + så du ökar i massa för att senare deffa. eller om du känner att du gärna vill gå ner i vikt så se till att ligga på kcal -. lycka till!