handdator

Visa fullständig version : Ont i axeln


Barbastark
2008-11-04, 09:17
Hejhej

Jag brukar lite titt som tätt få ont i axlarna. När jag har det så får jag ont till mycket ont om jag lyfter armarna åt sidan eller framåt. Detta problem brukar komma antingen om jag kört lite för tungt på gymmet eller om jag sovit med axeln lite utsträckt tex armen över huvudet.

Detta har hållit på till och från i kanske 4 år.

Någon som vet vad det kan vara? Var hos en läkare för 2 år sedan men dem sade att det inte vara något. Bara att jag var överrörlig i axlarna och skulle ta det lite lugnt och se vad som händer.

Martin Löwgren
2008-11-04, 12:03
Hejhej

Jag brukar lite titt som tätt få ont i axlarna. När jag har det så får jag ont till mycket ont om jag lyfter armarna åt sidan eller framåt. Detta problem brukar komma antingen om jag kört lite för tungt på gymmet eller om jag sovit med axeln lite utsträckt tex armen över huvudet.

Detta har hållit på till och från i kanske 4 år.

Någon som vet vad det kan vara? Var hos en läkare för 2 år sedan men dem sade att det inte vara något. Bara att jag var överrörlig i axlarna och skulle ta det lite lugnt och se vad som händer.
Mest troligt har du en irriterad supraspinatus.

Mvh

Barbastark
2008-11-04, 12:32
Mest troligt har du en irriterad supraspinatus.

Mvh

Och det innebär vad?

BigForre
2008-11-04, 12:37
http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/armmuscles/posteriormuscles/supraspinatus/tutorial.html

Barbastark
2008-11-04, 12:42
http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/armmuscles/posteriormuscles/supraspinatus/tutorial.html

Ok tackar, då vet jag d!

Någon som vet vad som går att göra åt det, om det kan vara kroniskt eller något annat?

Martin Löwgren
2008-11-04, 14:37
Ok tackar, då vet jag d!

Någon som vet vad som går att göra åt det, om det kan vara kroniskt eller något annat?

Om du inte rehabiliterar skadan ordentligt så blir den däremot ofta kronisk.

Hur länge har du haft det och hur gammal är du?

Barbastark
2008-11-04, 18:13
Om du inte rehabiliterar skadan ordentligt så blir den däremot ofta kronisk.

Hur länge har du haft det och hur gammal är du?

Jag har haft det i ca 4 år till och från och är nu 21. Kommer tillbaka så fort jag lägger på lite vikter. Om jag tar det väldigt lugnt så brukar det gå bra längre perioder.

PiNG.
2008-11-04, 22:23
Kör inåt utåt rotation med lätta vikter, några månader...så kanske det blir bra :)

Finns trådar som handlar om ditt problem. Bara att läsa igenom allas tips å rekomendationer.

Martin Löwgren
2008-11-04, 23:04
Jag har haft det i ca 4 år till och från och är nu 21. Kommer tillbaka så fort jag lägger på lite vikter. Om jag tar det väldigt lugnt så brukar det gå bra längre perioder.

Då är det kroniskt och kan vara rätt besvärligt att få bukt med men det går, absolut.

Mvh

Barbastark
2008-11-06, 00:17
Då är det kroniskt och kan vara rätt besvärligt att få bukt med men det går, absolut.

Mvh

Du var ju segmjölkad du! :P Några tips på vad jag kan göra? Läsa igenom alla andra trådar som PING. föreslår eller är det kontakta någon inom området som gäller?

Martin Löwgren
2008-11-06, 00:25
Du var ju segmjölkad du! :P Några tips på vad jag kan göra? Läsa igenom alla andra trådar som PING. föreslår eller är det kontakta någon inom området som gäller?
Börja med att läsa trådar och vill du ha proffesionell hjälp så konsultera naprapat eller sjukgymnast.

Barbastark
2008-11-06, 00:36
Börja med att läsa trådar och vill du ha proffesionell hjälp så konsultera naprapat eller sjukgymnast.

Ok, ska göra d! Tack för tipsen. Hur lång tid kan jag vänta mig att det tar att bli frisk?

Martin Löwgren
2008-11-06, 00:45
Ok, ska göra d! Tack för tipsen. Hur lång tid kan jag vänta mig att det tar att bli frisk?

Man brukar säga att lika lång tid som du gått med besväret kommer det att ta att bli helt frisk :thumbup:

Nej men allt beror på hur illa din skada är och om du utför din rehab ordentligt eller mest slentrian mässigt. Det går ej att ge exakt prognos över internet utan att ha undersökt dig.

Jag hade uppsökt ett proffs som sagt för att verkligen ta skadan på allvar.

Mvh

Barbastark
2008-11-06, 12:23
Man brukar säga att lika lång tid som du gått med besväret kommer det att ta att bli helt frisk :thumbup:

Nej men allt beror på hur illa din skada är och om du utför din rehab ordentligt eller mest slentrian mässigt. Det går ej att ge exakt prognos över internet utan att ha undersökt dig.

Jag hade uppsökt ett proffs som sagt för att verkligen ta skadan på allvar.

Mvh

Ok, är det sjukgymnast eller någon form av naprapat som gäller?

PiNG.
2008-11-06, 13:12
Det har redan blivit besvarat ;)

Barbastark
2008-11-09, 21:12
Det har redan blivit besvarat ;)

Jepp men det står uppsök sjukgymnast eller naprapat, så undrade vilket som är bäst i just detta fall.

PiNG.
2008-11-10, 10:10
Jag hade tagit sjukgymnast. Men det är för att jag hittat en bra. Hade jag hittat en bra naprapat hade jag tagit det.

Ibland räcker det inte med att besöka en, utan det kan behövas fler besök för att hitta någon vettig. Vad titeln säger spelar inte så stor roll. Så länge han/hon ger en behandling som funkar.