handdator

Visa fullständig version : Test för diabetes


Silva
2008-11-04, 08:20
Nån som har gjort ett sådant? Hur lång tid tar det för att undersöka det?

Jag har varit hos doktorn en gång och endast gjort ett blodprov där doktorn tyckte jag hade normala värden men han rekommendera att göra ett riktigt test för det. Det ligger i släkten och på senaste år har det blivit värre och värre, trött konstant, alltid törstig och allmänt ganska orkeslös även fast jag äter på regelbundna tider och håller mig borta ifrån godis och läsk.

Mental
2008-11-04, 08:26
Dels kan man kolla fasteglukos för att se om du har en typ1:a på G.
Misstänker man en typ 2 kan ett OGTT (Oralt GlukosTolerans Test) vara på sin plats.
Utöver det brukar man kolla HBA1c, en sorts långtidsindikator på blodglukosnivåer.

Fasteglukos är ett stick i fingret efter nattfasta.
OGTT så får du dricka sockerlösning och sedan ser man hur lång tid det tar för kroppen att få ned blodsockret. BA1c kollar hur det har sett ut den senaste tiden (Starkt föränklat) Alla testerna är enkla och relativt billiga.

Mental
2008-11-04, 08:29
Tillägg. HBA1c brukar inte användas för att diagnostisera utan för att följa upp.
Dock gjorde man ett HBA1c på mig efter att jag uppvisade förhöjt fasteglukos. HBA1c var normalt dock.

Silva
2008-11-04, 08:33
Tack för svaren, det där känner jag igen. Frågan är om det går att göra det där på en dag? Min kära mor trodde jag skulle bli inlagd för att göra test osv? Varför jag frågar om det går att göra på en dag beror på att jag bor utomlands just nu och ska hem en vecka i slutet av November, alltså inte mycket tid att spela på.

Mental
2008-11-04, 08:39
Inga problem, ett OGTT tar ett par timmar och fasteglukoset måste man förbereda sig på från dagen innan, men man behöver inte vara inneliggande.

Angel
2008-11-04, 12:21
Tack för svaren, det där känner jag igen. Frågan är om det går att göra det där på en dag? Min kära mor trodde jag skulle bli inlagd för att göra test osv? Varför jag frågar om det går att göra på en dag beror på att jag bor utomlands just nu och ska hem en vecka i slutet av November, alltså inte mycket tid att spela på.

Det är dagvård. Bor du i jkpg gör du det hos mig :)

Toxic
2008-11-04, 12:47
Nån som har gjort ett sådant? Hur lång tid tar det för att undersöka det?

Jag har varit hos doktorn en gång och endast gjort ett blodprov där doktorn tyckte jag hade normala värden men han rekommendera att göra ett riktigt test för det. Det ligger i släkten och på senaste år har det blivit värre och värre, trött konstant, alltid törstig och allmänt ganska orkeslös även fast jag äter på regelbundna tider och håller mig borta ifrån godis och läsk.



Läskigt vad man känner igen sig...*cry*
Har också detta med diabetes i släkten, mamma, mormor, morbror och ev även brorsan.
Har problemet med att jag dricker säkert 6L vatten "extra" om dagen dvs utöver det som går vid måltider.
Spelar ingen roll hur mycket jag sover eller inte sover, blir inte utvilad.
Håller hyffsade mat tider och kosten med.


Kanske dags att börja kolla sina värden lite...


Mvh T

Diggler
2008-11-04, 13:05
enkelt självtest, smaka din egen urin, smakar det sött har du med stor sannolikhet diabetes.

Mental
2008-11-04, 13:24
enkelt självtest, smaka din egen urin, smakar det sött har du med stor sannolikhet diabetes.

Sant, men då är man en bit över 10 milimol och då har man antagligen andra symtom, det är dessutom en ganska dålig indikator för typ-II.
Men urin är sterilt och ofarligt att smaka på om nu någon vill det.
Jag föredrar nog att oroliga tar ett litet blodprov framför urinprovning.

Silva
2008-11-04, 13:27
Angel: Tyvärr gör jag ju inte det, synd *cupid*

[bb]Toxic: Japp, det är nog dags nu, du får gärna meddela hur testet isåfall går :thumbup:

Diggler: Jasså? Jag testa nu, men det var inte sött, inte gott heller :confused:

Ellis Wyatt
2008-11-04, 14:29
enkelt självtest, smaka din egen urin, smakar det sött har du med stor sannolikhet diabetes.

Att tänka på är dock att artificiellt sötningsmedel, i alla fall aspartam, kommer ut med urinen och kan således ge de ten sötaktig smak även det.

Three pigs
2008-11-04, 14:40
För mig kunde dom direkt diagnostisera att jag hade diabetes då jag hade ett blodsocker på 20,2 mmol/l när jag kom in till vårdcentralen :)

Mental
2008-11-04, 14:46
Att tänka på är dock att artificiellt sötningsmedel, i alla fall aspartam, kommer ut med urinen och kan således ge de ten sötaktig smak även det.

Hmm? Det har jag svårt att tro, det spjälkas ju. Aspartamet tas väl inte upp odigrerat från tarmen? Bland annat är det en källa till fenylalanin, och även metanol är en nedbrytningsprodukt. Så jag tror att både i tarmen och i levern så bryts det ned, och bör då även tappa sin söta smak.

Ellis Wyatt
2008-11-04, 14:49
Hmm? Det har jag svårt att tro, det spjälkas ju. Aspartamet tas väl inte upp odigrerat från tarmen? Bland annat är det en källa till fenylalanin, och även metanol är en nedbrytningsprodukt. Så jag tror att både i tarmen och i levern så bryts det ned, och bör då även tappa sin söta smak.

Ok du har nog rätt. Men smaken av urinet förändras iaf. Ursäkta mig!

Tricklev
2008-11-04, 14:55
Min urin luktar Kalas Puffar, så jag utgår ifrån att den smakar likadant.

Bara så ni vet.

Scratch89
2008-11-04, 14:57
Min urin luktar Kalas Puffar, så jag utgår ifrån att den smakar likadant.

Bara så ni vet.

Just Kalaspuffsurin kan vara kännetecken för en pre-diabetes.

Silva
2008-11-04, 15:05
För mig kunde dom direkt diagnostisera att jag hade diabetes då jag hade ett blodsocker på 20,2 mmol/l när jag kom in till vårdcentralen :)

Vad fick du emot det? Insulinsprutor?

jwzrd
2008-11-04, 15:06
Just Kalaspuffsurin kan vara kännetecken för en pre-diabetes.

Eller att han äter ALA.

Toxic
2008-11-04, 15:07
Vad fick du emot det? Insulinsprutor?


Om han inte precis innan ätit en stoooor påse godis så ja han lär ha fått sprutor..

Mvh T

Scratch89
2008-11-04, 15:10
Eller att han äter ALA.

Nu ska vi vara hypokondriska här.

Osten80
2008-11-04, 15:12
Eller att han äter ALA.

Eller till och med kalaspuffar.