handdator

Visa fullständig version : Kost & träning

sk1tz
2008-11-03, 23:04
Hejsan!

Long time no seen här på forumet, har inte varit i gång med träningen aktivt, men har börjat ta upp det nu igen!

3 gånger i veckan är det jag kör för tillfället:

* Måndag - Bröst och biceps (mage)
* Onsdag - Rygg, axlar triceps (mage)
* Torsdag - Ben, något mer? (mage)

Som sagt är nybörjare när det gäller träning men är beredd att satsa riktigt hårt! Kör även push-ups och sit-ups på kvällarna.

Så därför undrar jag lite över min kost. Då jag är extremt smal och liten för min ålder (är 19 år), väger ca 60kg, ca 1,78cm lång, liten till kroppsbyggnaden och har en ämnesomsättning som heter duga. Med andra ord kan jag klämma i mig vad som helst och hur mycket som helst utan att bli fet/tjock/gå upp i vikt.

Så här ser min dag ut:

6:30: frukost (tar ca 1 timma totalt att göra mig i ordning - duscha, äta, klä på mig osv)
8:00: tåget går
8.30: jobb (brukar ha ca 30 min 'möte' varje morgon där vi går igenom statistik osv, brukar även inkluderas frukost här och man sitter och utvärderar vad som kan förbättras m.m)
10:00-10:15: 'fika rast'
12.00-13.00: lunch (brukar oftast bli matlåda som morsan snickrat ihop)
15:00-15:15: 'fika rast'
17.20-18.30: träning
18.30-19.10: hemgång
~19.10: middag (lagas av morsan oftast)

Så när jag kommer hem käkar jag middag och gör mig i ordning osv.

Så därför tänkte jag höra med er: Hur kan jag göra för att äta bra och gå upp i vikt?

Vad jag behöver är några förslag på NÄR jag kan klämma in måltider, VAD jag ska äta exakt och HUR MYCKET jag ska äta. Jag vill ta upp träningen seriöst och är extremt motiverad till det, så därför behöver jag ett kostupplägg.

Skulle uppskatta svaren enormt mycket då jag har grubblat mycket över detta.

I dagsläget ser min frukost ut såhär:

* Mannagrynsgröt 1 portion (hyfsat stor)
* 1 stort glas multivitaminjuice 'Glocken Gold'
* 1 ägg
* 1 knäckermacka med kalkon som pålägg

Vad kan förbättras här? Några förslag? är det jag äter bra nog redan?

Skulle vilja att någon lade upp något slags schema över vad jag kan äta, när jag kan äta det och hur mycket jag ska äta av det, anpassat efter min vikt och längd. Var realistiska!

Tack så mycket!

Mvh

Jonatan

sk1tz
2008-11-03, 23:08
jag tänkte främst på att gå upp i vikt för att sedan bygga muskler där på, jag tror jag behöver det som mest!

sk1tz
2008-11-07, 10:32
skulle uppskatta svar :) jag behöver verklgien detta!

Har börjat äta mycket mer. Så här kan en hel dag se ut för mig:

6:30 - Frukost: Mannagrynsgröt, banan, möjligvis en macka med makrill eller ost på. Ägg på dem dagarna jag inte tränar (tisdag samt fredag)

10:00-10:15 - Rast: Saltade jordnötter, en morot samt en mjuk macka med smör och ost.

12:00 - Lunch: stora portioner, beroende på ställe man väljer att gå till. För det mesta så är det buffé eller lunchservering i form av servering där man plocka på hur mycket mat man själv tror att man orkar att äta. Här kan man bulka i sig mycket tills man spricker! :)

15:00-15:15 - Rast: Salta jordnötter, en mjuk macka med smör och ost.

17:00 - Slut på arbetsdagen: Klämmer i mig ett ägg + dricker en gainer explosive och dags för träning!

17:00-18:30: Träning

18:30: Ett hårdkoktägg + dricker en gainer explosive.

19:20: Hemma. Middagsdags! Beroende på vad mammsen lagar till en. Här brukar jag vara hyffsat mätt, men klämmer i mig så mycket jag bara kan.

~ 21-22:00 - Kvällsmål: En makrillmacka samt en banan och möjligvis en morot + något litet mer om jag orkar få i mig det. Möjligtvis lite nötter och ett stort glas mjölk.

Så det jag undrar är: äter jag bra? Vad kan jag förbättra? Jag vill som sagt gå upp i vikt. Dricker Gainer Explosive just för detta och äter många gånger om dagen och proppar i mig massa kalorier (nötter+mjölk+ost, m.m)

Tack!

Ironwoman
2008-11-07, 10:59
Din mat ser bra ut. Det finns inget du behöver ändra. Så finns ju alltid småsaker att peta i, men som du skriver vill man ju ha något som går att följa.

En knäckemacka ger inte så mycket kcal, mjukt bröd ger mer.

sk1tz
2008-11-07, 11:16
OK! Vad bra! Då slipper jag oroa mig för att min kost är åt skogen medans jag tränar aktivt.

Behöver ett förslag på schema som man kan lägga upp. T.ex.:

Måndag - Bröst, triceps, biceps, mage, något mer man kan träna här?

Onsdag - Rygg, axlar, mage, något mer man kan träna här?

Torsdag - Ben, rumpa (?), något mer man kan träna här?

Efter varje träningspass gör jag ca 3*25 situps samt 3*15 armhävningar för att köra lite bröst+biceps samt att bearbeta och bygga upp mage och bröst efter varje träningspass. Vill bli stor inom dem områdena!

Har även tränat med en kollega under ca 1 veckas tid nu och vi har kommit på att jag faktiskt tränade med alldeles för lätta vikter, så nu börjar det kännas bättre! Kändes tidigare lite halvdant när jag tränade och inte lika motiverande. Kändes som om jag kunde göra övningarna om och om igen gånger 20 för att bli trött. Nu kör jag ca 4-5*6-8, oftast 6 och det funkar fint!

Är rätt ny på att klunka i mig gainer explosive och har hört att man får mycket finnar av det, vilket jag verkligen inte klarar av, avskyr finnar! Är det någon som kan referera till detta och säkerställa för mig att detta verkligen stämmer? har förstått att det är olika beroende på person förståts.

Slutligen tänkte jag höra med er om ni rekommenderar att starta en träningsjournal där jag dokumenterar exakt vad jag tränar varje dag, vad jag äter osv? ja ni vet ju hur det går. Vad får man ut av detta och vad skiljer sig från att starta en sådan från att inte alls använda en? Vad får jag för vinst på det så att säga? :)

Tackar.

Elfsberg
2008-11-07, 12:00
Ett gainer-tillskott kommer inte göra några underverk i vilket fall som helst förutsatt att du inte äter som en kärring. Skippa den om du inte tycker om den.

Att föra journal skulle kunna vara det bästa du gjort i träningssammanhang, där kan du skriva ned dina prestationer, samlade tankar och sen gå tillbaka och kika lite titt som tätt för att följa upp.

Och appropå ditt upplägg.. lägg magträningen tillsammans med benen istället.
Om jag var låst till just de dagar du räknar upp hade jag splittat såhär:

Måndag: rygg, biceps och underarmar
Onsdag: bröst, axlar och triceps
Torsdag: ben, vader och mage + lite triceps

Men upplägget du radar upp där kommer väl säkert också fungera, du får prova. När du slutar öka i styrka så 1) äter du för lite mat, 2) tränar konstigt eller 3) tränar mesigt.

Massa situps och armhävningar kan väl kanske fungera om man är i kass form men i stort kommer de nog inte göra några underverk. Det är lätta övningar som i mitt tycke endast är bra för att utveckla grovmotorik eller uthållighet.

sk1tz
2008-11-07, 13:07
Ett gainer-tillskott kommer inte göra några underverk i vilket fall som helst förutsatt att du inte äter som en kärring. Skippa den om du inte tycker om den.

Massa situps och armhävningar kan väl kanske fungera om man är i kass form men i stort kommer de nog inte göra några underverk. Det är lätta övningar som i mitt tycke endast är bra för att utveckla grovmotorik eller uthållighet.

Först och främst - tack för svaret! Uppskattas!

Gainer-tillskottet är ju främst för att jag ska öka vikt i samband med att jag äter mycket och bra. Har läst ganska mycket om just Gainer explosion och folk verkar öka i vikt sjukt snabbt med den. Så jag täntke "why not give it a shot?", behöver lägga på mig ett par pannor då jag enbart väger 60kg och är ca 1,78-1,79cm lång. Men för övrigt, är detta något som är bra vid viktökning eller är det värt att skippa den? Hur som helst, oavsett kommentar, är jag beredd att experimentera med tillskottet och testa under ca 1 månads tid för att utvärdera.

Att ha uthållighet är ett plus för min del, då jag känner att jag har mer att ge när det gäller att pusha på nere på gymmet och hur länge.

Dessutom så tycker jag att det är viktigt att träna magen ständigt, nästan varje dag för att få bra resultat då jag känner att jag kör det för lite. Men kanske är bättre att köra som du sa, mage på torsdag eller något för att riktigt döda magen och därför inte kunna köra den övningen fler än en gång i veckan.

Kommer troligtvis att börja köra journal snart då jag kan tänka mig att det ger en hel del, samt att man lättare kan återkoppla och se hur mycket man har ökat och vart man förbättras. Har även märkt att man får en hel del feedback och råd som kan vara till hjälp för att förbättra kost/träning/metod/fysik osv!

Ska bara ladda upp lite foton efter att ha lånat min lillesyrras kamera, det är där skon klämmer, jag vill kunna se utvecklingen från start och se hur mycket man förbättras i form av bilder ;)

Tackar!

Elfsberg
2008-11-09, 12:57
Gainer-tillskottet är ju främst för att jag ska öka vikt i samband med att jag äter mycket och bra. Har läst ganska mycket om just Gainer explosion och folk verkar öka i vikt sjukt snabbt med den. Så jag täntke "why not give it a shot?", behöver lägga på mig ett par pannor då jag enbart väger 60kg och är ca 1,78-1,79cm lång. Men för övrigt, är detta något som är bra vid viktökning eller är det värt att skippa den? Hur som helst, oavsett kommentar, är jag beredd att experimentera med tillskottet och testa under ca 1 månads tid för att utvärdera.

Att ha uthållighet är ett plus för min del, då jag känner att jag har mer att ge när det gäller att pusha på nere på gymmet och hur länge.

Dessutom så tycker jag att det är viktigt att träna magen ständigt, nästan varje dag för att få bra resultat då jag känner att jag kör det för lite. Men kanske är bättre att köra som du sa, mage på torsdag eller något för att riktigt döda magen och därför inte kunna köra den övningen fler än en gång i veckan.

Nu lyssnar du inte riktigt.

Gainer, oavsett "explosion" eller ej, kommer inte göra att du ökar mer i vikt än samma kalorimängd från pepparkakor och glögg eller råris och tonfisk.

Eftersom du uppenbarligen inte har någon koll alls tror jag nog att du gör bäst i att bara kopiera ett välbeprövat nybörjarupplägg rakt av och inte pilla runt med överdriven magträning eller nån annan dålig idé om uthållighet.

Det finns upplägg i en klistrad tråd här --> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

sk1tz
2008-11-10, 11:48
Nu lyssnar du inte riktigt.

Gainer, oavsett "explosion" eller ej, kommer inte göra att du ökar mer i vikt än samma kalorimängd från pepparkakor och glögg eller råris och tonfisk.

Eftersom du uppenbarligen inte har någon koll alls tror jag nog att du gör bäst i att bara kopiera ett välbeprövat nybörjarupplägg rakt av och inte pilla runt med överdriven magträning eller nån annan dålig idé om uthållighet.

Det finns upplägg i en klistrad tråd här --> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

OK! Så vad är ditt tips till mig för att öka i vikt på snabbaste möjliga sätt?
Har läst om Gainer, verkar funka för dem flesta, men självklart kombinerat med mat , dvs. att den itne ersätter något.
Varför skulle det då inte fungera för mig?

Tack!

Elfsberg
2008-11-12, 09:15
Jag säger inte att ett gainer-tillskott inte kommer fungera för dig. Läs om posten en par gånger.. :)

sk1tz
2008-11-12, 13:21
OK! Tackar!

Jag har dock en liten fråga om Gainern. Gainern levereras i antingen 2kg eller 4kg's förpackningar, varav 15 portioner på 2kg enligt förpackningen. När jag läser runt lite så säger folk att det är bra att ta den 1 gång före SAMT efter träningen.

Om man slår ut det på 15 portioner, innebär det att man i princip tar 2 portioner varje dag, vilket gör att på 2kgs förpackning, så blir det 7,5 portioner? Eller har jag fel?

Detta innebär att den tar slut på bara några dagar/ca en vecka eller dylikt?

Eller är det så att man dricker enbart halva portionen FÖRE och halva EFTER eller kör man på 2 portioner per dag?

Detta blir ju i praktiken väldigt dyrt i längden eftersom att den räcker i ca 1 vecka på 2kg om man skulle fortsätta med det? Behöver nog en explanation här! :o

tackar!

King Grub
2008-11-12, 14:16
Du väljer själv doseringens storlek. Det är inte fel för en högenergiförbrukare som tränar hårt att ta "full" dos både före och efter, men det är inget som säger att du absolut måste göra det.

Anders The Peak
2008-11-12, 15:01
OK! Tackar!

Jag har dock en liten fråga om Gainern. Gainern levereras i antingen 2kg eller 4kg's förpackningar, varav 15 portioner på 2kg enligt förpackningen. När jag läser runt lite så säger folk att det är bra att ta den 1 gång före SAMT efter träningen.

Om man slår ut det på 15 portioner, innebär det att man i princip tar 2 portioner varje dag, vilket gör att på 2kgs förpackning, så blir det 7,5 portioner? Eller har jag fel?

Detta innebär att den tar slut på bara några dagar/ca en vecka eller dylikt?

Eller är det så att man dricker enbart halva portionen FÖRE och halva EFTER eller kör man på 2 portioner per dag?

Detta blir ju i praktiken väldigt dyrt i längden eftersom att den räcker i ca 1 vecka på 2kg om man skulle fortsätta med det? Behöver nog en explanation här! :o

tackar!
Om man inte är en högenergiförbrukare, som kanske tränar flera pass per dag ,så antar jag att man får bäst effekt av gainern och proteinet om man tar den efter passet då kroppen har något lägre blodsocker/glykogennivåer...

Turbonisse
2008-11-12, 15:41
Lägg slantarna på mat istället för pulver.