handdator

Visa fullständig version : Högrepetitionsträning.


Kräket
2008-11-03, 21:31
Hepp.

Håller på att prova ett nytt upplägg. Detta nya upplägg inkluderar övningar där jag satsar på lite fler repetitioner ( 15 reps siktar jag mot per set).

Under en träningsvecka kör jag igenom rygg, bröst, ben som vanligt samt kompletterar med dessa högrep-övningar.

Nu frågan, generellt, vilka övningar bör man undvika köra högrep på? Har hört sägas att t.ex. marklyft är olämplig. Knäböj känns också lite olämplig främst p.g.a. balansproblem när man blir riktigt trött.

Sen är jag lite osäker på vilka slutsatser jag bör dra utifrån högrep på hantelpress. Jag tror mina axlar sätter igång och krampar (deltoiderna tror jag de kallas) och armarna domnar snudd på av. Inte så konstigt egentligen, men kan det vara olämpligt/skadligt?

Guddi
2008-11-03, 22:11
De övningar med stor belastning där du riskerar att få klart sämre teknik de sista repetitionerna skulle jag säga.

Kräket
2008-11-03, 22:32
De övningar med stor belastning där du riskerar att få klart sämre teknik de sista repetitionerna skulle jag säga.

Japp. Nu kör jag såpass lätt, och såpass "koncentrerat" att den risken bedömer jag vara mindre.

Det, isåfall som oroar är väl det faktum att jag lyckas krampa axlarna samt att jag uppenbarligen mer eller mindre lyckas strypa cirkulationen till armarna. Detta när jag kör hantelpress då (Inte särskilt konstigt med tanke på att armarna är uppåt under hela settet, men hade inte förväntat mig att detta skulle vara "flaskhalsen").