handdator

Visa fullständig version : Är knäböj bra för knäna?


pwnyou
2008-11-03, 20:31
Många säger att knäböj är dåligt för knäna, många säger att det däremot är bra.

Flera säger att djupa knäböj är uselt för knäna, medan flera säger att det är toppen för knäna.

Jag vill veta vilka påstående som är sanna :em:

Jag brukar känna av i högra knät under mina två första reps men repsen efter det så känns det inte alls. Vad kan detta bero på?*screwy*

z_bumbi
2008-11-03, 20:48
Det beror på vilka typer av problem man har med knäna vilken variant som är "bäst", i de flesta fall när det inte finns några kända strukturproblem så får man testa och se vad som händer genom att öka belastningen gradvis med en ny teknik.

bonydrop
2008-11-03, 20:49
Jag kan bara svara utifrån mig själv, men efter att jag skadade knät i fotbollen (fick operera bort menisken) hade jag problem och smärta i det knät när jag ansträngde det.

När jag började styrketräna började jag köra knäböj, till en början i smithmaskin pga av ont i knät även där, men sedan ca 2 år tillbaka har det blivit mkt djupa fria knäböj och jag upplever nu i princip ingen smärta eller problem när jag anstränger det. Så jag vill säga att knäböj är bra för knäna

LadyInsane
2008-11-03, 20:57
Jag kan bara svara utifrån mig själv, men efter att jag skadade knät i fotbollen (fick operera bort menisken) hade jag problem och smärta i det knät när jag ansträngde det.

När jag började styrketräna började jag köra knäböj, till en början i smithmaskin pga av ont i knät även där, men sedan ca 2 år tillbaka har det blivit mkt djupa fria knäböj och jag upplever nu i princip ingen smärta eller problem när jag anstränger det. Så jag vill säga att knäböj är bra för knäna

+ 1

Skadade båda meniskerna pga av innebandy/fotboll och terränglöpning. Tränade inte på ett år och började därefter köra djupa knäböjar. Alltid 5x5. När det kändes bra höjde jag. Nu är knäna såpass bra att jag kan tävla i SL. Känns grymt.

KRILLE!
2008-11-03, 21:04
Jag kan bara svara utifrån mig själv, men efter att jag skadade knät i fotbollen (fick operera bort menisken) hade jag problem och smärta i det knät när jag ansträngde det.

När jag började styrketräna började jag köra knäböj, till en början i smithmaskin pga av ont i knät även där, men sedan ca 2 år tillbaka har det blivit mkt djupa fria knäböj och jag upplever nu i princip ingen smärta eller problem när jag anstränger det. Så jag vill säga att knäböj är bra för knäna

Sabbade också knäna under den korta fotbollskarriären, behövde aldrig operera men gjorde ofta ont. Kunde inte heller köra fria knäböj till en början utan började i en hacklift, kunde efter drygt ett år köra djupa fria knäböj och sedan dess har jag aldrig haft ont i dom. Tävlar nu i SL och knäna har aldrig mått bättre.

rille...
2008-11-03, 21:18
+ 1

Skadade båda meniskerna pga av innebandy/fotboll och terränglöpning. Tränade inte på ett år och började därefter köra djupa knäböjar. Alltid 5x5. När det kändes bra höjde jag. Nu är knäna såpass bra att jag kan tävla i SL. Känns grymt.

Så ska det se ut! Grattis :)

Huffo the A-LagaRe
2008-11-03, 21:49
Sensmoralen är alltså att skippa fotboll och köra knäböj om man är rädd om knäna:*flex*

Baan
2008-11-03, 21:52
Så länge det rör sig om mer klena knän än riktiga fel på dom (vad det nu kan vara), tror jag definitivt på att smart träning bara stärker knäna. Detta gäller just rätt utförd knäböj. Sen finns det nog maskiner som kan fucka upp hyfsade knän, typ hacklift, benspark...

Allan
2008-11-03, 21:59
Många säger att knäböj är dåligt för knäna, många säger att det däremot är bra.

Flera säger att djupa knäböj är uselt för knäna, medan flera säger att det är toppen för knäna.



Det jobbigaste för knän är att stanna i nittiogradersvinkeln - det finns mycket liten muskelstyrka som kan hålla ihop paketet då. När man däremot går ner djupt får man större stöd, och kan bromsa effektivare.
De som konsekvent kör djupa knäböjar har mycket sällan knäskador, dvs olympiska tyngdlyftare. Knappt nånsin.
De som däremot kör s k hockeyböjar drabbas stup i kvarten av knäskador.

SteelPulse
2011-11-04, 21:46
Så länge det rör sig om mer klena knän än riktiga fel på dom (vad det nu kan vara), tror jag definitivt på att smart träning bara stärker knäna. Detta gäller just rätt utförd knäböj. Sen finns det nog maskiner som kan fucka upp hyfsade knän, typ hacklift, benspark...Ursäkta bump, tänkte att det var bättre än att starta ny tråd.

Igår körde jag djupa knäböj, kändes svinbra, sedan benspark för att ta musten ur framsida lår med, för mig, ganska tung vikt. Idag känner jag lite smärta i höger knä, framförallt nedåt i trappor och när jag gör knäböjsrörelsen och när undersida lår är parallellt med golvet.

Vad tror ni är boven, böjen eller bensparken?


Har inte haft problem med knän tidigare (lite löparknä nån gång iof) och det är på insidan, snarare än utsidan det gör lite ont.

Supermicke
2011-11-04, 21:58
har hört folk här säga att benspark skulle vara mindre bra för knäna av någon anledning jag inte minns :confused: ibland brukar jag också gå runt med småkänningar på myskoställen i knäet efter sådana pass men går över på någon dag.. :O

Rahf
2011-11-04, 22:08
SteelPulse: Svårt att svara på, eftersom värken kom efteråt. Testa att inte köra benspark nästa gång och se om du slipper smärta dagen efter.

Benspark är en dålig rörelse för knäna. Vi får invänta de anatomiskt insatta för direkta svar. Open-chain/closed-chain mumbo jumbo.

SteelPulse
2011-11-04, 22:09
har hört folk här säga att benspark skulle vara mindre bra för knäna av någon anledning jag inte minns :confused: ibland brukar jag också gå runt med småkänningar på myskoställen i knäet efter sådana pass men går över på någon dag.. :OTack, du har nog rätt, det känns verkligen inte dom ett problem, men jag vill vara uppmärksam så det inte leder till större problem.

Tack Rahf!

Springer
2011-11-05, 10:17
Min sjukgumnast rekommenderade bla benspark som rehabilitering för att stärka knäet.

Rahf
2011-11-05, 10:21
Rehab är en annan femma. Då ligger du på vikter som inte är tillräckliga för någon särskild muskeltillväxt.

IronBug
2011-11-05, 11:03
Rehab är en annan femma. Då ligger du på vikter som inte är tillräckliga för någon särskild muskeltillväxt.

Om du inte kör TUT dvs..

Metral
2011-11-05, 12:08
Nu blev jag lite intresserad i bensparksfrågan, vad är dåligt med den rent anatomiskt (om man bortser från att använda sig av den i rehabsyfte som Rahf sa)?
Även intresserad i en mer detaljerad förklaring av djupets effekt på knähälsan/knäbelastningen i knäböj, och hur det överförs till frontböj (om det ens existerar en skillnad)?

entropy
2011-11-05, 12:20
This
http://www.precisionnutrition.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/03/compression-and-shear-stress-knee.jpg

Knät har inte utvecklats för att kunna motstå stora tvärkrafter. Den första motsvarar exempelvis en knäböj, den andra exempelvis benspark.

Sheogorath
2011-11-05, 12:26
This
http://www.precisionnutrition.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/03/compression-and-shear-stress-knee.jpg

Knät har inte utvecklats för att kunna motstå stora tvärkrafter. Den första motsvarar exempelvis en knäböj, den andra exempelvis benspark.

Fel. Tvärkrafter är just vad du har i knäböj där femur translateras mot tibia så fort knäet böjs. Och för den sakens skull har vi de utmärkta korsbanden. Mot kompressionskrafter har vi däremot bara våra stackars menisker och broskstrukturer som kan nötas och på sikt ta skada. Smithböj med fötterna långt fram ger den typen av påverkan på knäleden.

Anledningen till att man ofta säger att knäböj är bättre än benspark är p.g.a. coaktiveringen av hamstrings som hjälper främre korsbandet att stabilisera knäleden. Däremot är riskerna med bensparkt gravt överdrivna. Har man dåliga korsband är det en utmärkt övning för att gradvis träna upp den aktiva stabiliteten och har man bra korsband skyddar de mot tvärkrafterna effektivt.

Som alltid: gör det ont: byt övning.

Supermicke
2011-11-05, 12:32
när man skjuter fram knäna för mycket vid knäböj är det också prat om att knäet belastas mkta. Därför så kan ju frontböj vara värre eftersom man kan skjuter fram knäna mer då man har en mer upprätt hållning.

Men tkr inte att man ska sluta köra benspark, skjuta fram knäna långt fram vid knäböj bara för att det sägs vara kasst och man blir nojig att skada sig. Kan man utföra det utan skador så tkr jag man ska köra så om det fungerar bra. Men om man får någon skada på knäet eller känner det sliter väldigt mycket kan man ju prova ta bort benspark eller fälla ryggen lite mer i knäböj så det sliter mindre.. captain obvious!! :D men har själv faktiskt tagit bort favoritövningar för att jag läst att det kan vara skadligt.. osmart av mig.

entropy
2011-11-05, 12:40
Fel. Tvärkrafter är just vad du har i knäböj där femur translateras mot tibia så fort knäet böjs. Och för den sakens skull har vi de utmärkta korsbanden. Mot kompressionskrafter har vi däremot bara våra stackars menisker och broskstrukturer som kan nötas och på sikt ta skada. Smithböj med fötterna långt fram ger den typen av påverkan på knäleden.

Anledningen till att man ofta säger att knäböj är bättre än benspark är p.g.a. coaktiveringen av hamstrings som hjälper främre korsbandet att stabilisera knäleden. Däremot är riskerna med bensparkt gravt överdrivna. Har man dåliga korsband är det en utmärkt övning för att gradvis träna upp den aktiva stabiliteten och har man bra korsband skyddar de mot tvärkrafterna effektivt.

Som alltid: gör det ont: byt övning.

Jag antar att jag lurades av/inte greppade det som sades här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169293

Sheogorath
2011-11-05, 12:55
Jag antar att jag lurades av/inte greppade det som sades här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169293

Snarare lurades i så fall. Ta den här meningen: "In the case of the knee, compressive force would be loading along the length of the bone — such as in a squat." Men när i böjen? Inte när man böjer i alla fall. I så fall när man bara står stilla med vikten, eller när man går in/ut ur racket. Om det är någon del av böjen som är dålig för knäna är det väl just där när kompressionskrafterna är som störst.

Clabben
2011-11-05, 13:11
Jag är utan korsband, fast sedan jag gradvis ökat belastningen har knät blivit bättre och bättre. Mycket positivt.

Springer
2011-11-05, 17:21
Rehab är en annan femma. Då ligger du på vikter som inte är tillräckliga för någon särskild muskeltillväxt.

Fel, det var tunga vikter det rörde sig om (för mig då).

SteelPulse
2011-11-05, 22:12
Fel, det var tunga vikter det rörde sig om (för mig då).Finns nog mindre bra sjukgymnaster, min fru är sjukgymn. hon bara suckar tungt när jag ställer frågorna som jag sen ställer här. :)


En fråga till, nån nämnde "fälla ryggen". Jag har noterat att jag gärna lutar mig mer framåt på uppvägen för att hjälpa till lite, lite som jag inte riktigt pallar hålla buktrycket och kompenserar med det. Är det det som kallas att fälla ryggen och vad är ev konsekvenser av detta?

Morty
2011-11-05, 22:38
Fäller man i ryggen så är den rak, men man är lite framåtlutad i överkroppen. Om du tappar buktrycket däremot så kan din ryggrad råka krummas, vilket är dåligt då trycket på diskarna hamnar ojämnt.

För att kunna vara upprätt i ryggen så kan man behöva stretcha. Sheo's squat stretch är super.

Eller så behöver man bara ha godare teknik. Att tänka på det genom hela lyftet ska vara tungt i hälarna hjälper mig att inte fälla. När jag fäller i ryggen känns det direkt att vikten flyttas till trampdynan.

ceejay
2011-11-06, 00:53
klarar man av att böja exempelvis 200kg i en bra böj kan man nog säga att knäna mår rätt bra och är rätt starka.

Min lillebror har fått bättre knän sen han börjat böja.

Rahf
2011-11-06, 04:12
Fel, det var tunga vikter det rörde sig om (för mig då).

Då har jag en annan syn på rehab. Rehab för mig är förstärkning av skadade kroppsdelar till den punkt då de har återfått normal rörlighet och styrka.

SteelPulse
2011-11-06, 09:23
Fäller man i ryggen så är den rak, men man är lite framåtlutad i överkroppen. Om du tappar buktrycket däremot så kan din ryggrad råka krummas, vilket är dåligt då trycket på diskarna hamnar ojämnt.

För att kunna vara upprätt i ryggen så kan man behöva stretcha. Sheo's squat stretch är super.

Eller så behöver man bara ha godare teknik. Att tänka på det genom hela lyftet ska vara tungt i hälarna hjälper mig att inte fälla. När jag fäller i ryggen känns det direkt att vikten flyttas till trampdynan.Tack för ett bra svar. Att vikten flyttas mer över på trampdynan stämmer skitbra, det var så jag menade. Men jag får kolla mer på min teknik helt enkelt.

OneManArmy
2011-11-06, 10:26
Knäböj är då snällare än benspark iallfall.
Själv kommer jag nog aldrig köra riktigt tungt på bensparken igen då jag senaste benpasset körde aldeles för tungt på slutet, det smällde till i mitt ena knä och vips.. knä ur led.

Blir lätta strikta benspark och mer tunga benböj för min del.

Springer
2011-11-06, 18:16
Då har jag en annan syn på rehab. Rehab för mig är förstärkning av skadade kroppsdelar till den punkt då de har återfått normal rörlighet och styrka.

Spelar ingen roll vad du kallar det, fick ändå rekommendationen att köra benspark av sjukgymnasten, efter skada. Tveksamt om jag har normal rörlighet och styrka redan, ont har jag fortfarande vid djupa böj.

Springer
2011-11-06, 18:17
Finns nog mindre bra sjukgymnaster, min fru är sjukgymn. hon bara suckar tungt när jag ställer frågorna som jag sen ställer här. :)


Jag litar mer på min sjukgymnast än random person på internetforum. ;)

Karl Pilkington
2011-11-07, 14:29
Har läst igenom diskussionen och håller med sheo om att benspark är en bra rehab övning för knästabilitet. Jag kör dock lätt och m långsam progression. Övningen har jag aldrig sett som en massbyggare för framsidan av låren.

OT: Min skada (opererad två ggr) är ett avslitet och efter operationen återställt bakre korsband, tidigare i tråden diskuterades hur böj och benspark belastade främre korsbanden (om jag inte är ute och cyklar). Min fråga är hur mycket det påverkar bakre korsbanden? Jag har fått rådet att inte låsa ut knäna i stående position när jag böjer av sjukgymnast då det belastar korsbandet i stor utsträckning. Är det bara i denna position som det bakre korsbanden utsätts för belastning eller påverkas även dessa i det momentet när man vänder och pressar upp vikten? Mitt knä är ganska ambivalent och lite av en periodare när det gäller smärta och besvär så jag har haft svårt att utvärdera hur mycket böjen påverkar det. Generellt skulle jag nog säga att jag har haft mindre ont sedan jag började böja, då knät kunde smärta utan ngn belastning över huvud taget förr. tacksam om ngn som förståe sig på anatomi bättre än mig skulle kunna reda ut om/hur det bakre korsbandet påverkas av knäböj.

z_bumbi
2011-11-07, 14:39
Observera att jag skrev det för länge sedan så det kan ha dykt upp nyare rön.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=278397&postcount=10