handdator

Visa fullständig version : Matschema för 1 vecka


Shakemynuts
2008-11-03, 20:08
Hej!

Jag har gjort en lista på vad jag ska äta under 1 vecka nu då jag bantar för att lättare räkna mina kalorier och inte få för mig att äta något dumt eller så, jag älskar mat och kan enkelt få för mig att göra en bakplåt hemmagjord pizza som jag äter upp helt själv under en lugn skön ensam kväll med filmer.

Jag tänkte iallafall höra om mitt matschema för denna vecka är ok och vad jag kan förbättra för att få i mig mer näringsämnen som behövs, är väldigt mån om bra fetter och fibrer då jag vill bli mätt på det lilla jag äter.

T ex Måndag:

Frukost - Havregrynsgröt med lingonsylt och knäckebröd
Lunch - Pasta med makrill i tomatsås, morötter och broccoli + lite olivolja över
Middag - Fullkornsbröd med kyckling och grönsaker + vitlöksdressing

Tisdag:

Frukost - Afil med müsli och knäckebröd
Lunch - Pasta med köttfärssås
Middag - Tonfisksallad med ägg och dressing

Och så håller det på. Vilka typer av mat bör vara nyckelingrediens mer eller mindre varje dag för att få i sig alla bra fetter? Finns det olika typer av kolhydrater och proteiner också som behövs? Frukt och så åter jag mellan måltiderna.

Fetter får jag från olja och fet fisk och frön i min müsli, protein från fet fisk och kyckling samt lite rött kött, ungefär 1-2 gånger i veckan. Mina kolhydrater får jag från knäckebröd, mörkt fullkornsbröd samt de vanliga pasta, ris och potatis.

Täcker jag allt tro?

Eddie Vedder
2008-11-03, 20:31
Jag tycker det ser jättebra ut, klokt av dig att dessutom välja vanligt vitt ris och vit pasta tycker jag. Det blir fibrer så det räcker med alla grönsaker, all gröt och fullkornsbrödet.

Man behöver inte överanalysera hit och dit, en överblick antyder definitivt att det är bra käka.:)

Men en offtopicfråga: När upphörde du att vara vegetarian?

Shakemynuts
2008-11-03, 20:45
Jag tycker det ser jättebra ut, klokt av dig att dessutom välja vanligt vitt ris och vit pasta tycker jag. Det blir fibrer så det räcker med alla grönsaker, all gröt och fullkornsbrödet.

Man behöver inte överanalysera hit och dit, en överblick antyder definitivt att det är bra käka.:)

Men en offtopicfråga: När upphörde du att vara vegetarian?

Det var inte medvetet att välja vanligt ris och vanlig pasta. :em:
Skönt att veta att jag inte behöver överanalysera, verkar som att det som är mest värt är att hålla det varierat. En del ägg blir det också som tillbehör till frukostar speciellt.

Men jag behöver alltså inte tänka så mycket på det utan varierar det jag har visat nu och grönsaker och schyssta frukostmåltider så blir allt jättebra?

Svar på off-topic: Hela år 2008 har för mig varit ganska omtumlande minst sagt, äckligt många förändringar och alla har varit till de bättre. Då kom det naturligt för mig, med nya livssyner och tankar att även äta kött. Jag trodde att det skulle bli endel vegetariskt på det, men så blev det ju inte. :D Det var i mars tror jag. Har inte varit här på forumet på ett bra tag heller. Det blev ännu sämre efter att jag försökte gå ner i vikt december/januari nu för nästan ett år sen då jag gick från mina 92kg som jag vägde sist som står här i min signatur, till att gå upp till 105kg. Ska väl återuppväcka min träningsjournal nångång snart då och har just nu i skrivandets stund gått ner totalt 20kg. :whipped: