handdator

Visa fullständig version : meningen?


mangemani
2003-07-04, 19:47
alla säger ju att gå ner 0,5 kilo i veckan är helt ok och sen äter man så att man går ner så mycket,men varför ska man då köpa en massa kappslar/pulver(som ripped fuel tex),dricka kaffe osv,för att skynda på fettförbräningen??resulterar inte det att man går ner mer i vikt i veckan?

bara en fundering.

King Grub
2003-07-04, 19:50
Visst kan man gå ner mer än så. Problemet är att få all viktförlust att vara fettvikt, inte muskler och vatten. För att gå ner 1 kilo fett måste du i teorin förbränna 7000 kcal mer än du stoppar i dig. Som du förstår är det ganska mycket. Det går helt enkelt inte att göra det på nolltid, om du inte åker Vasaloppet eller motsvarande varje dag. Antingen måste det till närapå svältkurer eller extrema mängder fettförbränningsträning för att uppnå en sådan viktförlust, och båda de metoderna i överdrivna mängder leder till muskelförlust.

Du kan gå ner mer än 0.5 kilo fett per vecka, men risken för att du skall förlora muskler samtidigt ökar ju mer du går ner.

mangemani
2003-07-04, 20:03
ok då vet jag.

men grub,jag som nu är inne i en deff tränar ju styrke 4 dar i veckan och motionerar 5 dar(motionerar dom dagar jag styrketränar och en dag på helgen)tycker du det är för mycket för icke muskelförlust?jag svälter inte precis,utan får i mej mycket mat(förståss under strecket mitt,typ 600 kcal -).

en sak till,det sägs ju att man ska få i sej 2 gr protein per kilovikt,men rätta mej om jag har fel nu,men det är väl musklerna som ska ha proteinet,inte fettet?alltså om jag väger 108 nu(en hel del fett)ska inte jag då ligga på mindre än 216 gr protein per dag?

King Grub
2003-07-04, 20:14
men grub,jag som nu är inne i en deff tränar ju styrke 4 dar i veckan och motionerar 5 dar(motionerar dom dagar jag styrketränar och en dag på helgen)tycker du det är för mycket för icke muskelförlust?jag svälter inte precis,utan får i mej mycket mat(förståss under strecket mitt,typ 600 kcal -).

Nej, det låter rätt lagom. :) Kanske är ett dagligt underskott på 600 kcal i maffigaste laget.

en sak till,det sägs ju att man ska få i sej 2 gr protein per kilovikt,men rätta mej om jag har fel nu,men det är väl musklerna som ska ha proteinet,inte fettet?alltså om jag väger 108 nu(en hel del fett)ska inte jag då ligga på mindre än 216 gr protein per dag?

Nej, du skall få i dig minst, gärna mer, än så per kilo total kroppsvikt. Det finns ingen magisk formel som exakt avgör hur mycket protein du behöver. Det får man prova sig fram till själv, men minst så mycket tycker jag du skall satsa på för att inte förlora muskelmassa. Själv ligger jag lätt på drygt 3 gram per kilo kroppsvikt. För att leva och må bra behöver du inte ens 1 ynka gram protein per kilo kroppsvikt, men här talar vi om att optimera träningsresulataten, eller hur? :)

mangemani
2003-07-04, 20:19
jo precis

lycks aldrig få i mej så mycket protein,hamnar hela tiden mellan 120-150,äter den ena tonfiskburken efter den andra,äter kött,fisk,kyckling,ja allt som är proteinrikt,men kommer inte upp till 216......enda utvägen är väll att köpa proteinpulver,men det vill man ju inte göra pga kostnaden i längden......förslag grub?

King Grub
2003-07-04, 20:21
Jag förstår inte hur du kan misslyckad med att äta den mängden protein. Äter du 5 gånger per dag med 50 gram protein i varje mål har du ju redan passerat den. 1 burk tonfisk, 100 gram pasta och ett glas mjölk så har du vips över 50 gram protein bara i det målet.

mangemani
2003-07-04, 20:26
jag vet inte heller hur jag misslyckas.....äter tom mer än 5 mål om dan,kan vara upp till 7 mål.....kanske jag som räknar galet,måste vara det.....men tack iaf för dom goda svaren grub.

Prankie
2003-07-04, 21:30
Proteinpulver är inte dyrt. De är koncentrerad och oftast billigare än alla mat som innehåller lika mycket protein. Dessutom högre BV och du vill inte trycka i dig 1kg sojabönor om dagen.