handdator

Visa fullständig version : Sorgligaste dagen i mitt liv :(


Klenis
2008-11-03, 19:51
Har tränat i ett halvår inför mönstringen. Fick utmärkta resultat på alla tester, syn & hörselprov osv. Var där i hela 8 timmar, pratade med psykolog, sjuksköterska, läkare. I slutet av dagen när det var dags att bli inskriven, fick jag höra att jag passade som spaningsgruppbefäl. Okej, kul tänkte jag.
Och DÅ kommer en jävla gubbe och säger att jag inte får göra lumpen, pga laktosintolerans. Ingen av de tidigare jag pratat med nämnde min laktosintolerans :S Jag berättade att jag bara var lite känslig, och kunde dricka upp till 2-3 dl mjölk om dagen. Men nej... Enligt honom var man antingen 100% intolerant eller inte. Så då blev jag hemskickad :(

Nu känner jag att all träning varit förgäves. Motivationen till att träna har försvunnit helt, vet fan inte vad jag ska göra. Har bekanta som gjort lumpen trots laktosintolerans. Men varför får inte jag? :(

Ville bara gråta ut lite.

Yankeee
2008-11-03, 19:52
Överklaga.

Angel
2008-11-03, 19:52
Det finns laktosintolerans/överkänslighet/allergi. Det är skillnad. Överklaga.

L-Sami
2008-11-03, 19:53
Håller med övriga, överklaga.

von huff
2008-11-03, 19:54
Laktosintolerans?Menade han verkligen allvar?*gah!*

Klenis
2008-11-03, 19:54
Fick en lapp där det står vad jag ska göra ifall jag vill överklaga. Men jag pratade med en man, och enligt honom är chanserna minimala för att få mönstra om. Men men... Jag får väl försöka ändå...

Suck... Varför tog jag ens upp det här med laktos i hälsodeklarationen? :(

Eddie Vedder
2008-11-03, 19:55
Att man bara kan vara 100% laktosintolerant eller 100% tolerant är totalt inkorrekt, åt båda hållen t.o.m. De flesta har en viss intolerans och den är lägre hos i stor sett varje vuxen människa jämfört med när man var barn.

Så det är en direkt felaktighet på alla sätt.

Exdiaq
2008-11-03, 19:57
Suck... Varför tog jag ens upp det här med laktos i hälsodeklarationen? :(


Ibland tjänar det inte till att vara 100% ärlig helt enkelt. Jag sa i min hälsodeklaration att jag har haft problem med knäna. Detta resulterade i att jag inte fick göra lumpen som MP, trots väldigt bra resultat på alla tester.

En polare däremot, som har avsevärt mer problem med knäna, utelämnade detta och rycker in som MP nästa år.

Baan
2008-11-03, 19:57
Fick en lapp där det står vad jag ska göra ifall jag vill överklaga. Men jag pratade med en man, och enligt honom är chanserna minimala för att få mönstra om. Men men... Jag får väl försöka ändå...

Suck... Varför tog jag ens upp det här med laktos i hälsodeklarationen? :(

Lätt vara efterklok, dom flesta fuckar upp med något. Jag tror dom jobbar mot att spara lite cash med tanke på hur många som mönstrar och hur (relativt) få som faktiskt gör lumpen, och därför hittar man säkert smådumma saker. Som Yankee sa, överklaga. Kör på hets mot folkgrupp eller något. ;)

Larsson85
2008-11-03, 19:58
Nu känner jag att all träning varit förgäves.

*screwy*
Hoppas du inser att det finns anledning för dig att forsätta träna, och även om du får göra lumpen så bör du fortsätta efter det.

forslund
2008-11-03, 19:58
Fick en lapp där det står vad jag ska göra ifall jag vill överklaga. Men jag pratade med en man, och enligt honom är chanserna minimala för att få mönstra om. Men men... Jag får väl försöka ändå...

Suck... Varför tog jag ens upp det här med laktos i hälsodeklarationen? :(

Även en minimal chans är chans nog ifall du verkligen vill in. Jag hamnade i samma sits, jag gjorde alla testerna och fick bra dessutom, men fick inte ändå pga min migrän. Men fortsätt kämpa, ge inte upp.

Chaan
2008-11-03, 19:59
Säg åt dem att mjölk är för spädbarn. Det är åsikten hos över hälften av jordens befolkning.

sascha
2008-11-03, 20:03
Skulle inte beskriva chanserna som "minimala". Om du verkligen går in för att överklaga - följer upp, telefonerar, skriver brev o.s.v. - så kommer du troligtvis få göra lumpen. Fattar dock inte varför du vill. Vapen är dåligt. Blommor är bra. Blommor och en färgglad dashiki.

Timmi
2008-11-03, 20:06
Ibland tjänar det inte till att vara 100% ärlig helt enkelt. Jag sa i min hälsodeklaration att jag har haft problem med knäna. Detta resulterade i att jag inte fick göra lumpen som MP, trots väldigt bra resultat på alla tester.

En polare däremot, som har avsevärt mer problem med knäna, utelämnade detta och rycker in som MP nästa år.

Då hoppas jag han sumpar knäna riktigt ordentligt fortare än kvickt när han kommer till skvadronen. Nog för att jag har svårt med att folk myglar sig in i lumpen, men att mygla sig in i lumpen och bli militärpolis är än värre. Kan vara att jag hann bli ordentligt partiskt och stolt över MP under min korta tid där (avrustades för att jag bröt benet för några veckor sen) men som livskvadronist och MP ska man ge fan i att ljuga och mygla!

OnT;
Överklaga, överklaga, överklaga, du behöver ju inte mönstra om, du behöver bara få en plats! Jag kommer förmodligen få svar i veckan om jag får komma tillbaka till sommaren, hoppas det går vägen för dig också!

Ignatius72
2008-11-03, 20:06
Fan, själv fejkade jag att jag var i det närmaste döv för att slippa lumpen.

Baan
2008-11-03, 20:10
Skulle inte beskriva chanserna som "minimala". Om du verkligen går in för att överklaga - följer upp, telefonerar, skriver brev o.s.v. - så kommer du troligtvis få göra lumpen. Fattar dock inte varför du vill. Vapen är dåligt. Blommor är bra. Blommor och en färgglad dashiki.

Det funkade för mig utan större ansträngning faktiskt, fast jag ville väl inte ha någon jättestor ändring heller å andra sidan. Tror det hjälper försöka vara lite mer "dramatisk" av sig, d.v.s försöka låta det som att man var klockren för tjänsten men att inskrivningsförättaren (om det hette så) hade något mot en för han är hater eller något.

Stoltz
2008-11-03, 20:16
Men nej... Enligt honom var man antingen 100% intolerant eller inte.


Lögn och förbannad dikt, han ljuger ju dig rakt upp i ansiktet. Överklaga, Lycka till!

martikainen
2008-11-03, 20:22
Överklaga! Ring och tjata, märker dom att du har motivationen så kommer de släppa in dig till slut. Skaffa läkarintyg på att din intolerans inte är så farlig, eller fixa ett som säger att du inte har det längre, sen passa dig för maten!

Jag ljög om min astma och allergier, klarade mig galant genom hela värnplikten, var lite krassligt med andningen när det var -37grader, men det gick.

Klenis
2008-11-03, 20:37
Tack för era svar. Ska jobba på min överklagan nu. Hade verkligen sett fram emot lumpen, och när man i absolut sista sekund får veta att man inte får göra den känns det verkligen inte kul. Var alldeles för chockad av hans inkompetens för att kunna argumentera emot, satt bara där med en klump i halsen. Hela dagen har jag varit deppig.

Men jag ska inte ge upp!

tjabon
2008-11-03, 20:44
Ge inte upp !!!!! :

http://www.legion-recrute.com/se/

Dock är minimitiden 5 år..........:D
Men gratis kost och logi + ca: 10 000 kr/mån (startlön)
och 45 dagar permis/år.

Tror inte mjölk ingår i deras basföda......:MrT:

Dumleman
2008-11-03, 20:45
Lögn och förbannad dikt, han ljuger ju dig rakt upp i ansiktet. Överklaga, Lycka till!
Välkommen till det militära Stoltz.

Tricce
2008-11-03, 20:48
"På min tid" gjorde folk allt möjligt för att slippa göra lumpen, hört den om han som rullade in sig i mattan och skrek att han va en koldolm? (Nej det va inte jag) men så gick det till.

fragile
2008-11-03, 20:53
Du skulle inte ha sagt ett skit! =)

shut teh face
2008-11-03, 20:56
Det är svårt att gå lumpen. När jag gjorde mönstring ville alla utom jag göra lumpen och de var skitnervösa och väldigt ambitiösa. Men alla fick ändå inte gå..

Jag behövde bara säga att jag inte ville så fick jag åka hem, gratis god lunch fick man också. =)

Scratch89
2008-11-03, 20:59
"På min tid" gjorde folk allt möjligt för att slippa göra lumpen, hört den om han som rullade in sig i mattan och skrek att han va en koldolm? (Nej det va inte jag) men så gick det till.

Det där är ju en av de töntigaste och mest långlivade myterna som finns.

Klenis
2008-11-03, 21:04
Nu när jag ändå är uppe i varv kan jag väl passa på o skriva av mig lite till.

Har nog aldrig varit så nära att börja gråta som idag (jag gråter aldrig). Särskilt svårt var det när man gick förbi ett par killar, typiska "datanördar" som inte kunde stå upp rakt, stolta som fan över att de fixade det. Är aldrig fördomsfull men idag kunde jag verkligen inte hjälpa det.
Och på tåget hem förbi Hässleholm såg jag två pansarvagnar, detta påminde mig om vad jag skulle missa. Fick hålla emot som fan för att inte brista ut i gråt.

Chaan
2008-11-03, 21:12
Svenska pansarvagnar är inte så kul - dålig sikt och bullrigt som satan. Tänk på det när du tränar på ett gym med panoramafönster istället för på en sunkig förläggning.

Exdiaq
2008-11-03, 21:32
Nu när jag ändå är uppe i varv kan jag väl passa på o skriva av mig lite till.

Har nog aldrig varit så nära att börja gråta som idag (jag gråter aldrig). Särskilt svårt var det när man gick förbi ett par killar, typiska "datanördar" som inte kunde stå upp rakt, stolta som fan över att de fixade det. Är aldrig fördomsfull men idag kunde jag verkligen inte hjälpa det.
Och på tåget hem förbi Hässleholm såg jag två pansarvagnar, detta påminde mig om vad jag skulle missa. Fick hålla emot som fan för att inte brista ut i gråt.



Känner igen det. Har själv missat landslagskamper p.g.a. skitsaker. Gråten sitter då rätt långt upp i halsen. Positiva är att det går över efter några veckor.

Baan
2008-11-03, 21:42
Svenska pansarvagnar är inte så kul - dålig sikt och bullrigt som satan. Tänk på det när du tränar på ett gym med panoramafönster istället för på en sunkig förläggning.

Till skillnad från dom i glas som du konstruerat, där ser man allt.

Chaan
2008-11-03, 21:53
Till skillnad från dom i glas som du konstruerat, där ser man allt.

Det finns bättre än dem Sverige använder (sikt, ljud, komfort, eldkraft osv) men det var inte poängen. Jag antar att hans uttagning inte gick ut på pansar ändå...

Mellan raderna står det "det kanske inte är någon lika rolig dröm den dagen du står ute i skogen. Hur kul är det att frysa? Burkmat? Inte sova? Och får du sova är det med 5-30 andra killar (inte bokstavligen men bättre finns) .."

Exdiaq
2008-11-03, 22:39
Det finns bättre än dem Sverige använder (sikt, ljud, komfort, eldkraft osv) men det var inte poängen. Jag antar att hans uttagning inte gick ut på pansar ändå...

Mellan raderna står det "det kanske inte är någon lika rolig dröm den dagen du står ute i skogen. Hur kul är det att frysa? Burkmat? Inte sova? Och får du sova är det med 5-30 andra killar (inte bokstavligen men bättre finns) .."



Nej, men efteråt är det roligt, många minnen som inte var roliga vid tillfället men efteråt. Man lär sig uppskatta livet och vardagliga småsaker mer. Det är min erfarenhet från landslagsläger och skulle förmoda att det är samma med lumpen.

Larsson85
2008-11-03, 22:41
"På min tid" gjorde folk allt möjligt för att slippa göra lumpen, hört den om han som rullade in sig i mattan och skrek att han va en koldolm? (Nej det va inte jag) men så gick det till.

I min variant av historien så var det ingen som gjorde det, utan när han kom in till psykologen så fanns där en inramad tavla med historien som du skrev.

mr ruhl
2008-11-03, 22:47
har inga tips men däremot måste jag säga att dom det där är det värsta som hänt dig och att du var nära att börja gråta så har du då haft tur i ditt liv hittills, men vänta bara du kommer att uppleva betydligt tråkigare saker ;):D

Rock'nRoll
2008-11-03, 22:49
har inga tips men däremot måste jag säga att dom det där är det värsta som hänt dig och att du var nära att börja gråta så har du då haft tur i ditt liv hittills, men vänta bara du kommer att uppleva betydligt tråkigare saker ;):D

+1

Lumpen är jävligt överskattad.

Chaan
2008-11-03, 22:49
Nej, men efteråt är det roligt, många minnen som inte var roliga vid tillfället men efteråt. Man lär sig uppskatta livet och vardagliga småsaker mer. Det är min erfarenhet från landslagsläger och skulle förmoda att det är samma med lumpen.

Glamouren från ett idrottsläger - landslaget dessutom - finns ju inte i lumpen.

Klenis
2008-11-03, 22:50
har inga tips men däremot måste jag säga att dom det där är det värsta som hänt dig och att du var nära att börja gråta så har du då haft tur i ditt liv hittills, men vänta bara du kommer att uppleva betydligt tråkigare saker ;):D

Jo det är sant. Jag har aldrig varit med om dödsfall i familjen eller så, och förhoppningsvis händer det aldrig heller :)

AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH LIVET SUGER

Klenis
2008-11-03, 22:56
Min bror är fan sämst på att trösta folk. Ringde nyss bara för o jävlas.

-Hej
-Hej
-Gruppbefäl i vad? Kuksugarplutonen? *klick*

bug
2008-11-03, 23:12
Suck, som skattebetalare är det tveksamt om jag ens vill att mina pengar ska gå till någon unge som börjar gråta så fort han åker på ett nederlag.

Exdiaq
2008-11-03, 23:14
Glamouren från ett idrottsläger - landslaget dessutom - finns ju inte i lumpen.



Amerikansk fotboll är en väldigt liten sport i Sverige och glamouren nästintill obefintlig eftersom 95% av befolkningen inte ens vet vad det är.

Det blir vad man gör det till.

Exdiaq
2008-11-03, 23:16
Suck, som skattebetalare är det tveksamt om jag ens vill att mina pengar ska gå till någon unge som börjar gråta så fort han åker på ett nederlag.


Och varför kan man inte få gråta av sig så länge man kommer över det och blir stärkt av händelsen? Tur att det inte är upp till dig att bestämma vad skattemedlen går.

Chaan
2008-11-03, 23:22
Amerikansk fotboll är en väldigt liten sport i Sverige och glamouren nästintill obefintlig eftersom 95% av befolkningen inte ens vet vad det är.

Det blir vad man gör det till.

I idrott finns ju oftast inslaget att det är roligt. Mer än man kan säga om lumpen.

Exdiaq
2008-11-03, 23:32
I idrott finns ju oftast inslaget att det är roligt. Mer än man kan säga om lumpen.



Så lumpen kan inte vara roligt bara för att du inte tycker det?

Timmi
2008-11-03, 23:35
Så lumpen kan inte vara roligt bara för att du inte tycker det?

Faktum är att större delen av lumpen är skittråkig. Så roligt är det inte att gå i regnet och sen gräva värn i mark som är mer sten än mark. Det här säger jag som älskade lumpen och dessutom anstränger mig för att få komma tillbaka.

PowPow
2008-11-03, 23:44
Faktum är att större delen av lumpen är skittråkig. Så roligt är det inte att gå i regnet och sen gräva värn i mark som är mer sten än mark. Det här säger jag som älskade lumpen och dessutom anstränger mig för att få komma tillbaka.

Det är inte alltid lätt att se det roliga i försäsongsträning heller, kan jag säga :D
Barmarksträningen kan t.ex. få den mest dedikerade hockeyspelaren att undra vad fan han sysslar med :D

Baan
2008-11-04, 00:13
det finns bättre än dem sverige använder (sikt, ljud, komfort, eldkraft osv) men det var inte poängen. Jag antar att hans uttagning inte gick ut på pansar ändå...

Mellan raderna står det "det kanske inte är någon lika rolig dröm den dagen du står ute i skogen. Hur kul är det att frysa? Burkmat? Inte sova? Och får du sova är det med 5-30 andra killar (inte bokstavligen men bättre finns) .."

live for nothing or die for something. Your call.

Tricklev
2008-11-04, 00:16
live for nothing or die for something. Your call.

Wörd bro, dom enda alternativen vi har, jag har tyvärr inte själv något intetsägande filmcitat just nu, men jag kan återkomma med ett om du vill.

Baan
2008-11-04, 00:19
Wörd bro, dom enda alternativen vi har, jag har tyvärr inte själv något intetsägande filmcitat just nu, men jag kan återkomma med ett om du vill.

Det betyder, för dig som inte kan koppla, att lumpen inte är något som behöver förklaras i termer "roligt" med tanke på vad det egentligen handlar om. PLIKT?????????

Tricklev
2008-11-04, 00:21
Det betyder, för dig som inte kan koppla, att lumpen inte är något som behöver förklaras i termer "roligt" med tanke på vad det egentligen handlar om. PLIKT?????????

Det betyder, för dig som inte kan koppla, att jag skiter högaktningsfullt i någon påtvingad plikt, när den dessutom försöker säljas med ett citat ifrån 50cents film blir det bara ännu löjligare.

Baan
2008-11-04, 00:24
Mitt inlägg, betyder för dig som inte kan koppla, att jag skiter högaktningsfullt i någon påtvingad plikt, när den dessutom försöker säljas med ett citat ifrån 50cents film blir det bara ännu löjligare.

Jo, det impliceras av gnället men är ganska irrelevant egentligen. Tur att det finns lite pengar i försvaret som gör den här plikten ganska frivillig (nästan). För dig då.

Spec^
2008-11-04, 00:27
De är sådär nuförtiden, de finns inga pengar. Minsta lilla fel och man hamnar i utbildningsreserven. Men om du verkligen visar att du vill göra lumpen så ska det nog gå vägen.

Tricce
2008-11-04, 01:20
Det där är ju en av de töntigaste och mest långlivade myterna som finns.

Jag har inte påstått annat :)

Tricce
2008-11-04, 01:21
I min variant av historien så var det ingen som gjorde det, utan när han kom in till psykologen så fanns där en inramad tavla med historien som du skrev.

Jepp jag är ju lite äldre så om du även kollar på Mona-Lisa tavlan ser du mig i bakgrunden fixandes hennes kopiator.

Baha
2008-11-04, 08:40
främlingslegionen kan du ju testa söka till kanske.

Diggler
2008-11-04, 09:03
Jobba i stället, och gå med i hemvärnet vid sidan av. Sådärja, nu har du ställt upp bra för samhället.

Silva
2008-11-04, 09:26
Att man bara kan vara 100% laktosintolerant eller 100% tolerant är totalt inkorrekt, åt båda hållen t.o.m. De flesta har en viss intolerans och den är lägre hos i stor sett varje vuxen människa jämfört med när man var barn.

Så det är en direkt felaktighet på alla sätt.

+1

Jag är absolut inte 100% men det går illa om jag te.x dricker gainer osv, inget farligt men jag får ont i magen en kort stund, samma med högt intag av andra laktosprodukter.

z_bumbi
2008-11-04, 10:19
Jobba i stället, och gå med i hemvärnet vid sidan av. Sådärja, nu har du ställt upp bra för samhället.

Förr fick de som var intresserade gå vägen om en annan frivilligorganisation och sen göra en överföring till hemvärnet efter en viss tid. Om jag har förstått det rätt så är det däremot på förslag om att det ska bli en frivillig 3-månadersutbildning i framtiden.

Mantus
2008-11-04, 13:30
Förr fick de som var intresserade gå vägen om en annan frivilligorganisation och sen göra en överföring till hemvärnet efter en viss tid. Om jag har förstått det rätt så är det däremot på förslag om att det ska bli en frivillig 3-månadersutbildning i framtiden.

Så är det redan. Jag vet en som går just en utbildning på tre månader till hemvärnet.

chidde
2008-11-04, 16:15
... men jag kan återkomma med ett om du vill.

"i'll be back" ? :D

Suck, som skattebetalare är det tveksamt om jag ens vill att mina pengar ska gå till någon unge som börjar gråta så fort han åker på ett nederlag.

word! big boys don't cry!! *flex*


till trådstartaren:
allt händer av en anledning, get over it istället

värst är människor som har gjort lumpen, och inte har nån distans till det hela
det är så löjligt och gör mig extremt trött och får mig att vilja utbrista: "du KALLE, du är inte i lumpen nu..!"

ooh, det här får mig att tänka på en förfest jag host'ade för ett tag sen. en god vän till mig tog med två polare varav en av dem ENBART pratade om lumpen. jag kan stå ut med lite, men han tuggade och tuggade så jag visste inte vart jag skulle ta vägen! när jag väl lyckades klippa av honom och bytte samtalsämne så återuppstod han: "men iallafall, när jag gjorde lumpen" och jag bah: *gah!*



//chidde, han som aldrig gjorde lumpen och tjänade sitt land (failade på styrketestet med en blygsam 2:a :D )

Klenis
2008-11-13, 17:34
Härligt härligt :D Livet leker just nu, min överklagan gick igenom!

Fick dock inte lika roliga befattningar att välja bland:

Ammunitionsröjsoldat
Signalmatros
Sjöbevakningsgruppchef
Radarsoldat
Stabsbiträde
Insatssoldat

Har till imorgon att bestämma mig och det står still i huvudet just nu

Timmi
2008-11-13, 17:41
Amröj utan tvekan!

Grattis :)

Fjällbrynt
2008-11-13, 17:44
Amröj utan tvekan!

Grattis :)

+1 absolut! Massa roliga pickadoller får man skjuta då:D

Jax
2008-11-13, 17:45
Ammunitionsröjsoldat
Signalmatros
Sjöbevakningsgruppchef
Radarsoldat
Stabsbiträde
Insatssoldat
Insatssoldat? Är det vad man kallar väringarna i vakten nu för tiden?

Vill du göra internationell tjänst så bör du välja amröj.

Vinter
2008-11-13, 17:47
Härligt härligt :D Livet leker just nu, min överklagan gick igenom!

Fick dock inte lika roliga befattningar att välja bland:

Ammunitionsröjsoldat
Signalmatros
Sjöbevakningsgruppchef
Radarsoldat
Stabsbiträde
Insatssoldat

Har till imorgon att bestämma mig och det står still i huvudet just nu

Har du tänkt dig karriär på något sätt är amröj, signalmatros, sjöbvkgrpc, samt radar det du ska satsa på. Amröj om du absolut vill söka till utlandstyrkan senare.

Se där ja, pliktverket har inte ändrats någonting sedan slutet av 90-talet.

WHITEFOLKS
2008-11-13, 17:49
Apropå internationell tjänst...

Någon som kan säga varför jag får insats&försvar även fast det var snart 10 år sen jag gjorde lumpen? Får alla som gjort lumpen den för all framtid? Vill de verkligen att jag ska göra utlandstjänst eller nåt?

Jax
2008-11-13, 17:50
Se där ja, pliktverket har inte ändrats någonting sedan slutet av 90-talet.
Förhoppningsvis försvinner de snart.

Vinter
2008-11-13, 17:53
Apropå internationell tjänst...

Någon som kan säga varför jag får insats&försvar även fast det var snart 10 år sen jag gjorde lumpen? Får alla som gjort lumpen den för all framtid? Vill de verkligen att jag ska göra utlandstjänst eller nåt?

Exakt, har precis slutat få den efter 6år, lika bra det. Har så jevla långt till återvinningsstationen. Tror du får en så länge din krigsplacering är aktuell.

Vinter
2008-11-13, 17:54
Förhoppningsvis försvinner de snart.

Jepp troligtvis tillsammans med värnplikten, kanske man vågar säga i tråden. :D

Klenis
2008-11-13, 18:04
Blir amröj som förstaval då :) hoppas det går igenom!
Kan inte beskriva hur glad jag är för att jag får göra lumpen! Fast man börjar bli lite rädd nu, haha!

Jax
2008-11-13, 18:10
Blir amröj som förstaval då :) hoppas det går igenom!
Kan inte beskriva hur glad jag är för att jag får göra lumpen! Fast man börjar bli lite rädd nu, haha!
Det kommer inte att vara kul hela tiden. Ofta kommer det faktiskt att vara både frustrerande och tråkigt. Klarar du av det utan att gnälla och faktiskt uppskatta de positiva sidorna så kommer du att tycka att värnplikten är väldigt bra...i alla fall efteråt.

Vinter
2008-11-13, 18:23
Blir amröj som förstaval då :) hoppas det går igenom!
Kan inte beskriva hur glad jag är för att jag får göra lumpen! Fast man börjar bli lite rädd nu, haha!

Du kanske ska tänka igenom ditt val en gång till innan du söker, amröj betyder ju leta minor som du kanske förstått. Det är inte alla som drömmer om att leta minor på "riktigt" i utlandstyrkan om du förstår vad jag menar. :D

Nitrometan
2008-11-13, 18:26
Du kanske ska tänka igenom ditt val en gång till innan du söker, amröj betyder ju leta minor som du kanske förstått. Det är inte alla som drömmer om att leta minor på "riktigt" i utlandstyrkan om du förstår vad jag menar. :D
Minor, granater, odetonerad ammunition, rester av klusterbomber - det finns massor av ammunition som behöver röjas! *flex*

Vinter
2008-11-13, 18:33
Minor, granater, odetonerad ammunition, rester av klusterbomber - det finns massor av ammunition som behöver röjas! *flex*

Jepp, och med svenska försvarets budget och utrustning skulle inte jag ta det jobbet. :D

egge
2008-11-13, 18:34
Det kommer inte att vara kul hela tiden. Ofta kommer det faktiskt att vara både frustrerande och tråkigt. Klarar du av det utan att gnälla och faktiskt uppskatta de positiva sidorna så kommer du att tycka att värnplikten är väldigt bra...i alla fall efteråt.

Låter som livet.

sunkan
2008-11-13, 18:34
Du kanske ska tänka igenom ditt val en gång till innan du söker, amröj betyder ju leta minor som du kanske förstått. Det är inte alla som drömmer om att leta minor på "riktigt" i utlandstyrkan om du förstår vad jag menar. :D

men bara för att gör lumpen på amröj. så behöver han ju inte göra utlandstjänst eller för den delen leta minor om han gör det.

martikainen
2008-11-13, 18:58
Insatsasoldater har väl väldigt lätt för att komma iväg utomlands, det hade ialla fall de som gjorde insats 06/07 när jag låg inne (ej som insats, Art@A9).

sunkan
2008-11-13, 19:01
Insatsasoldater har väl väldigt lätt för att komma iväg utomlands, det hade ialla fall de som gjorde insats 06/07 när jag låg inne (ej som insats, Art@A9).

De kände väll befälen som for på FS14 för det brukar vara precis tvärtom.

Klenis
2008-11-13, 19:29
Hmmm.... nu blev det lite konstigt...
På lumpen.nu står det att man måste ha körkort för att bli amröj, men tjejen i telefon frågade mig om jag har körkort eller har börjat övningsköra... så då nej, och sedan rabblade hon upp vad jag kunde välja bland.

sunkan
2008-11-13, 19:31
Hmmm.... nu blev det lite konstigt...
På lumpen.nu står det att man måste ha körkort för att bli amröj, men tjejen i telefon frågade mig om jag har körkort eller har börjat övningsköra... så då nej, och sedan rabblade hon upp vad jag kunde välja bland.

En på min pluton som var uttagen till vagnschef på strf90 där man var tvungen att ha körkort blev hetsad av befälen att ta det och fick bidrag för att göra det under lumpen.

Whistler
2008-11-13, 19:35
Jepp, och med svenska försvarets budget och utrustning skulle inte jag ta det jobbet. :D

Svenska försvarsmaktens amröj är internationellt sett ansedd som världens bästa minröjare och är eftertraktade över hela världen i fd krigsdrabbade zoner.

Vinter
2008-11-13, 19:43
Svenska försvarsmaktens amröj är internationellt sett ansedd som världens bästa minröjare och är eftertraktade över hela världen i fd krigsdrabbade zoner.

Kanke det, men jag åker gärna inte omkring i civilbil och har på mig en föråldrad skyddsväst, samt ingen egen medevac om det börjar bli hett om öronen. Ansedda av vem, FM?

Jax
2008-11-13, 19:57
Kanke det, men jag åker gärna inte omkring i civilbil och har på mig en föråldrad skyddsväst, samt ingen egen medevac om det börjar bli hett om öronen. Ansedda av vem, FM?
Vad snackar du om?

sunkan
2008-11-13, 20:00
Kanke det, men jag åker gärna inte omkring i civilbil och har på mig en föråldrad skyddsväst, samt ingen egen medevac om det börjar bli hett om öronen. Ansedda av vem, FM?

nu är det ju inte vilken civilbil som helst man åker omkring i. Den som är minst skyddad har skottsäket glas har jag för mig och den som är mest skyddad av de civila bilarna är skottsäker runt om. medevac:en håller jag med om men ser inte problemet med skyddsvästarna heller. Har själv sett en platta från en väst som mitt befäl sköt 3skott på samma punkt på utan att få ett genomslag.

Jax
2008-11-13, 20:05
På tal om amröj så är djupminröjaren ett mycket coolt fordon:

http://www.scanjack.com/

Vinter
2008-11-13, 20:29
nu är det ju inte vilken civilbil som helst man åker omkring i. Den som är minst skyddad har skottsäket glas har jag för mig och den som är mest skyddad av de civila bilarna är skottsäker runt om. medevac:en håller jag med om men ser inte problemet med skyddsvästarna heller. Har själv sett en platta från en väst som mitt befäl sköt 3skott på samma punkt på utan att få ett genomslag.

Problemet är att FM har missat att varanna talibankrigare springer omkring med en RPG. Samt främsta faran ligger i vägbomber, som knappt en 2.5 tons extra bepansrad hummer klarar. FM har inte lärt sig så mycket sedan sist svenskar förolyckades i en attack i afghanistan.

Du kan vara lugn Jax du har inte missat nått ;)

sunkan
2008-11-13, 20:36
Problemet är att FM har missat att varanna talibankrigare springer omkring med en RPG. Samt främsta faran ligger i vägbomber, som knappt en 2.5 tons extra bepansrad hummer klarar. FM har inte lärt sig så mycket sedan sist svenskar förolyckades i en attack i afghanistan.

Du kan vara lugn Jax du har inte missat nått ;)

Jag tror inte FM har missat nånting. FM har fordon som är alldeles perfekta mot minor i Afghanistan, sen har det lite med hotbild att göra att åka omkring i dessa hela tiden också.

Jax
2008-11-13, 23:36
Problemet är att FM har missat att varanna talibankrigare springer omkring med en RPG. Samt främsta faran ligger i vägbomber, som knappt en 2.5 tons extra bepansrad hummer klarar. FM har inte lärt sig så mycket sedan sist svenskar förolyckades i en attack i afghanistan.

Du kan vara lugn Jax du har inte missat nått ;)
FM har inte alls missat det du säger. Det har analyserats och det finns åtskilligt med rapporter på lidingövägen. Du verkar däremot ha missat att det troligtvis inte finns talibaner i svenskarnas områden. Däremot andra grupperingar som kan ställa till problem.

Därmed inte sagt att jag är helt med FMs ståndpunkt i fråga om fordonen även om jag är mer på deras sida än det som har skrivits i pressen.

sunkan
2008-11-13, 23:42
Du verkar däremot ha missat att det troligtvis inte finns talibaner i svenskarnas områden.

Ska man inte vara så säker på, iaf så kryper de sakta uppöver till norr också. Senast för 5dagar sen så blev svenskar utsatta för planerade eldöverfall som de fick besvara med både finkalibrig eld och AKAN.

Jax
2008-11-13, 23:45
Ska man inte vara så säker på, iaf så kryper de sakta uppöver till norr också. Senast för 5dagar sen så blev svenskar utsatta för planerade eldöverfall som de fick besvara med både finkalibrig eld och AKAN.
Jo det är jag fullt medveten om. Konstigt vore annars. Men det betyder inte att det är talibaner. Gäller att skilja på äpplen och päron. Och framför allt vara medveten om att det inte bara är talibaner som är "farliga". Mitt tidigare inlägg var mening att vara en liten knäpp på näsan till Vinter.

sunkan
2008-11-13, 23:50
Jo det är jag fullt medveten om. Konstigt vore annars. Men det betyder inte att det är talibaner. Gäller att skilja på äpplen och päron. Och framför allt vara medveten om att det inte bara är talibaner som är "farliga". Mitt tidigare inlägg var mening att vara en liten knäpp på näsan till Vinter.

Självklart så är inte alla talibaner men det finns ju tydligen gott om dem i provinsen öster om "våran" så man ska ju inte ge sig fan på att de inte finns i svenskarnas heller.

Jax
2008-11-13, 23:54
Självklart så är inte alla talibaner men det finns ju tydligen gott om dem i provinsen öster om "våran" så man ska ju inte ge sig fan på att de inte finns i svenskarnas heller.
Du menar tyskarnas provins Kondoz. Och där är det helt rätt lite kärvare. Nåja, tänker inte fortsätta diskussionen här. Fel forum (då menar jag inte internetforum), men upprepar att allt med skägg och AK74 inte är taliban.

sunkan
2008-11-14, 01:13
Du menar tyskarnas provins Kondoz. Och där är det helt rätt lite kärvare. Nåja, tänker inte fortsätta diskussionen här. Fel forum (då menar jag inte internetforum), men upprepar att allt med skägg och AK74 inte är taliban.

näe skägg och AK47 kan vara ANA eller ANP också;)

Endumen
2008-11-14, 11:06
Surt...

Vad jag vet ska det inte vara några problem att vara laktosintollerant i lumpen... Vi hade flera stycken och även folk med andra allergier/krämpor... Så överklaga!

Lelle Pelle
2008-11-14, 11:24
Det ska inte spela någon roll. Har 2st på min pluton som är laktosintoleranta, och de får specialkost, även i fält. Överklaga.

Klenis
2008-12-13, 22:49
Vill bara meddela att jag idag fick det slutgiltiga beskedet, JAG FÅR GÖRA LUMPEN :D
Blev inge amröj dock, fick mitt tredjeval; radarsoldat.

Ingen aning vad det innebär, låter inte särskillit spännande med radar heller, men vafan, bättre än inget :)

Litecore
2008-12-13, 23:34
låter mycket märkligt ändå, jag gjorde fjälljägare trots mild laktosintolerans som jag klart
och tydligt berättade om på mönstringen och fick ta blodprov och skit för att "bevisa"..

Trekker
2008-12-14, 09:18
låter mycket märkligt ändå, jag gjorde fjälljägare trots mild laktosintolerans som jag klart
och tydligt berättade om på mönstringen och fick ta blodprov och skit för att "bevisa"..

Fjälljägare är ett uttryck som kommer från de fristående plutoner som utbildades på I22 med krigsplacering på gränsen till Norge, där gjorde inte du lumpen eller? Kanske Norrlandsjägare.


Idag finns det så få platser med så många sökande, så varför välja någon med en (vad som avses som) liten defekt. För tio år sedan gick gränsen vid gräsallergi, nu är det betydligt högre krav. Jag är själv laktosintolerant så det går ju bevisligen överleva i försvaret med det.

Nina L
2008-12-14, 09:58
Nu känner jag att all träning varit förgäves.Men det vet du att den inte varit. Du bara nådde inte det mål du satt upp. Och det var inte ens för att du var för illa tränad. Nu är det dags att visa att du är så där flexibel som du säkert kommer att säga att du är på nästa jobbintervju. :thumbup:

Om det är någon tröst så kommer du med allra högsta sannolikhet att få uppleva mycket, mycket, mycket mer sorgliga saker. Jag kan dra några snabbexempel bara för sakens skull (morsan var nära att dö i cancer, jag har fått en pistol mot huvudet av en skrattande man, två ex har fått hjärntumörer, en nära vän försvann in en paranoid psykos, eller vad sägs om sorgen över att försöka klara sig själv, och tvingas inse att det inte gick, att man blivit en av dem som måste söka hjälp på riktigt. Huga! Ingen som jag fått förtroenden av har saknat egna erfarenheter som skulle kunna få främlingar att gråta på tre röda.)

Men visst fan, det känns säkert för jävligt. Du måste ha hängt upp en massa (konstiga?) saker på det där med att göra lumpen. Personligen tror jag att om du synar dem i sömmarna så kanske det känns bättre. Syna dem gärna i tråden. Jag undrar.

Tänk vad klok man blir när man blir gammal... Men jag minns nog när Rutger kastade upp min favorit-Barbie i ett träd. Det var sorgligt! Den hade en liten brudkrona på huvudet... *grr* Det var den finaste jag någonsin haft. Och så fick jag hela skulden.

n1tro
2008-12-14, 10:36
lugn mannen det kommer dyka upp värre saker i ditt liv. du överlever..

Nina L
2008-12-14, 11:08
lugn mannen det kommer dyka upp värre saker i ditt liv. du överlever..Inte för att sabba din kommentar, men är det inte att lova lite mycket? Jag menar... förr eller senare skall vi väl ändå alla...

Men med lite solsken på saken: Om han inte gör lumpen så behöver han inte dra i struten i sällskap av virila unga män. Istället får han chansen att ostört söka njutning där han helst föredrar den. Kanske har han en flickvän. Kanske har han två. Kanske blir detta den mest dekadenta perioden i hans liv. Kanske han får en kinky användartitel på Kollo! Möjligheterna utanför lumpen är oändliga. Nu valde jag strutdragarvinklingen med tanke på hans ålder, men samma tänkande kan så klart appliceras inom andra områden.

rQx
2008-12-14, 12:09
Gammal tråd kanske men vill bara säga till skaparen att vi hade både laktos och gluten/laktos/pollen allergiker när jag låg inne. Han med gluten fick inte först heller, men efter överklagan fick han.

Litecore
2008-12-14, 12:45
Fjälljägare är ett uttryck som kommer från de fristående plutoner som utbildades på I22 med krigsplacering på gränsen till Norge, där gjorde inte du lumpen eller? Kanske Norrlandsjägare.

förlagd på AJB I19 i arvidsjaur, fjälljägare var tjänsten jag sökte vid mönstring
men du må kalla de vad du vill om du ändå förstår vad jag menar faktiskt ;P

martikainen
2008-12-14, 13:56
Vill bara meddela att jag idag fick det slutgiltiga beskedet, JAG FÅR GÖRA LUMPEN :D
Blev inge amröj dock, fick mitt tredjeval; radarsoldat.

Ingen aning vad det innebär, låter inte särskillit spännande med radar heller, men vafan, bättre än inget :)

Radarsoldat = du får sitta inne i en bil och spana efter artillerinedslag och liknande skulle jag chansa på.

Vad för regemente hamnade du på? Om det är A9 kan du nog få lite mer info från mig, låg på artilleriet där uppe 06/07 och hade bra kontakt med radar.

Nina L
2008-12-14, 15:23
Suck, som skattebetalare är det tveksamt om jag ens vill att mina pengar ska gå till någon unge som börjar gråta så fort han åker på ett nederlag.Som koloit är det tveksamt om jag vill läsa sura-gubben-inlägg... Eller, så där jättetveksamt är det inte.

Du skriver tvättstugelappar/hisslappar också, va?

ManuelIT
2008-12-14, 15:27
Har suttit och tänkt en 5min nu och tragiskt nog kan jag varken komma på den sorgligaste eller bästa dagen i mitt liv...

ManuelIT
2008-12-14, 15:31
Har suttit och tänkt en 5min nu och tragiskt nog kan jag varken komma på den sorgligaste eller bästa dagen i mitt liv...

oops, posta visst i fel tråd:D

Klenis
2008-12-14, 16:06
Radarsoldat = du får sitta inne i en bil och spana efter artillerinedslag och liknande skulle jag chansa på.

Vad för regemente hamnade du på? Om det är A9 kan du nog få lite mer info från mig, låg på artilleriet där uppe 06/07 och hade bra kontakt med radar.

Ah, inte så mycket action alltså

Hamnade på LV6

n1tro
2008-12-14, 17:01
Inte för att sabba din kommentar, men är det inte att lova lite mycket? Jag menar... förr eller senare skall vi väl ändå alla...

Men med lite solsken på saken: Om han inte gör lumpen så behöver han inte dra i struten i sällskap av virila unga män. Istället får han chansen att ostört söka njutning där han helst föredrar den. Kanske har han en flickvän. Kanske har han två. Kanske blir detta den mest dekadenta perioden i hans liv. Kanske han får en kinky användartitel på Kollo! Möjligheterna utanför lumpen är oändliga. Nu valde jag strutdragarvinklingen med tanke på hans ålder, men samma tänkande kan så klart appliceras inom andra områden.

Nina vad menar du? Inte för att sabba ditt svar med min kommentar här ;) men det är väl klart att han kommer uppleva värre saker än att han inte kom in hos lumpen eller vad det nu var.. vi kommer alla kola en dag, vissa lär dö/lida tidigt, hårt och mycket, medan andra dör i sängen med 3 brudar. Våra föräldrar kommer dö, vi kan själva drabbas av massa jävla skitsjukdomar och andra åkommor. Vissa sorger kan man som person redan tidigt ställa sig in på, du har vissa garantier (ifall du räknar med att du kommer överleva tills att du är en ~40-50), såsom ens föräldrars bortfall, minst 1-3 polare/pojk/flickvänner osv. Efter den åldern ja då faller folk som flugor, och sen, om man nu levt ett normalt liv, så är det ens egen tur. vad ska man göra liksom. Jag KAN lova honom värre dagar i hans liv, det kan du också... mvh

Nina L
2008-12-14, 17:03
Jag KAN lova honom värre dagar i hans liv, det kan du också... mvhSure. Men ingen av oss kan lova att han överlever. livet alltså. evigt liv...


;)

Edit: unless you is God.

n1tro
2008-12-14, 17:05
Sure. Men ingen av oss kan lova att han överlever. livet alltså. evigt liv...


;)

Edit: unless you is God.

jaha ja det är något jag får anta att han lyckas med, att han överlever och lever ett medellångt liv i alla fall. aja sak samma, må han leva väl.. ;)