handdator

Visa fullständig version : Magisk mandel?

Kinsei
2008-11-03, 17:03
En näve sötmandel på kvällen gör mig glad; det nämligen är bland det godaste jag vet (efter mandelmassa och marsipan...). Jag har dessutom en känsla av att ju mer mandlar jag äter desto lättare har jag att hålla formen. Min sambo ifrågasätter däremot om mitt stora mandelintag är lämpligt (han har läst näringsförteckningen och förfasats över fett- och energivärdet).

Jag minns att jag läst om någon studie om just detta; att dietande personer som åt sötmandel gick ner mer än vad som kunde förklaras av deras totala energiíntag jämfört med den icke mandelätande kontrollgruppen. Hade det bara att göra med att en del av mandeln passerar osmält genom systemet? Är det någon som har koll på vad det var för studie och var man kan fördjupa sig i ämnet?

jwzrd
2008-11-03, 17:05
Går du ned i vikt nu?

stevebc
2008-11-03, 17:07
Ja, mer än 50% av t ex mandlar passerar osmält genom kroppen. Har funderat på vilken effekt det har i viktnedgångssyfte. De 50% som bryts ner är ju fortfarande oerhört energirikt i förhållande till volymen pga allt fett.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3170926&postcount=2

Kinsei
2008-11-03, 17:37
Går du ned i vikt nu?

Jag är inte överviktig och jag dietar inte, men självklart hade det varit fint om något hekto fett hade försvunnit utan ansträngning...Vilket faktiskt verkar ha skett de senaste veckorna. Men det kan ju ha en massa olika förklaringar! (Självklart har det bara EN egentlig orsak - mindre energi in än ut - men jag menar att det kan ha skett på en massa olika sätt).

Eddie Vedder
2008-11-03, 18:21
Har funderat på vilken effekt det har i viktnedgångssyfte. De 50% som bryts ner är ju fortfarande oerhört energirikt i förhållande till volymen pga allt fett.

Ja men om en person har ett teoretiskt uppskattat kaloriintag som bör generera i x antal kcal underskott per dygn varav t.ex. 200kcal utgörs av mandlar samtidigt som det visar sig att en påverkbar mängd passerar igenom så kan det ju med tiden göra en ganska stor skillnad.

Låt säga att 70kcal av 200 uppskattade kcal försvinner. Det är ju 700kcal mer i underskott på en tiodagarsperiod än vad man räknat med.