Kinsei
2008-11-03, 17:03
En näve sötmandel på kvällen gör mig glad; det nämligen är bland det godaste jag vet (efter mandelmassa och marsipan...). Jag har dessutom en känsla av att ju mer mandlar jag äter desto lättare har jag att hålla formen. Min sambo ifrågasätter däremot om mitt stora mandelintag är lämpligt (han har läst näringsförteckningen och förfasats över fett- och energivärdet).
Jag minns att jag läst om någon studie om just detta; att dietande personer som åt sötmandel gick ner mer än vad som kunde förklaras av deras totala energiíntag jämfört med den icke mandelätande kontrollgruppen. Hade det bara att göra med att en del av mandeln passerar osmält genom systemet? Är det någon som har koll på vad det var för studie och var man kan fördjupa sig i ämnet?
Jag minns att jag läst om någon studie om just detta; att dietande personer som åt sötmandel gick ner mer än vad som kunde förklaras av deras totala energiíntag jämfört med den icke mandelätande kontrollgruppen. Hade det bara att göra med att en del av mandeln passerar osmält genom systemet? Är det någon som har koll på vad det var för studie och var man kan fördjupa sig i ämnet?