handdator

Visa fullständig version : Bara protein efter träning


dannegavle
2008-11-03, 16:29
Det sägs ju ofta att man ska äta efter träning. Jag har själv lite svårt att få plats med mat efter träningen i min kaloribudget, och eftersom jag ofta tränar ganska sent på kvällarna så brukar jag nöja mig med en portion proteinpulver blandat i 5-6 dl mellanmjölk. Börjar magen knorra så fyller jag på med lite annanas på burk eller nån macka.

Jag tränar för närvarande mest innebandy och spinning med målet att bli en bättre innebandyspelare och en snabbare cyklist. Tanken är att en lägre kroppsvikt ska göra mig snabbare både på innebandyplanen och i sadeln. Jag försöker ligga på ca. 500 kcal minus per dag. Eftersom jag har nytta av benstyrka i både cykling och innebandy så försöker jag också klämma in ett kort benpass i veckan på gymmet i samband med en innebandyträning.

Så till min fråga: Hur kommer en brist på mat efter träningen att påverka min utveckling. Är det att "elda för kråkorna" att göra som jag gör, eller har det inte nån större betydelse?

En typisk dag:
* Frukost: 3 x Wasa Sport+, 125g makrill i tomatsås, en liten burk annanas, ett glas mjölk, ett glas apelsinjuice, ett glas blåbärssoppa (plus omega3/kreatin/beta-alanin/ala/multivitamin)
* Lunch: 250g keso, 100g kyckling, 2 skivor grovt bröd, några morötter
* Middag: varierar kraftigt, 600-1000 kcal när jag ska träna, exempel: en rejäl portion husmanskost med sallad, 12-15 bitar sushi, 600g fiskgratäng (plus omega3/ala/multivitamin)

Utöver detta så slinker det ner 5-15 g mörk choklad (75%) per dag, och de dagar träningen är riktigt sen så brukar det bli en risifrutti eller liknande innan.

Nån kommer säkert föreslå att jag minskar storleken på middagen för att på så sätt få plats kalorimässigt med riktig mat efter träningen, men problemet är att jag då inte orkar ge allt på träningen. Detta märks allra tydligast på innebandyträningarna där jag blir "trött i huvudet" mot slutet om jag inte ätit tillräckligt mycket före.

(I min signatur nedan finns en länk till min träningsdagbok om nån är nyfiken.)

creperiet
2008-11-03, 16:46
Eftersom fokus verkar ligga på idrottsprestationen är det viktigt att inte tumma på kvaliten på träningarna, d v s du får inte hamna i sitsen att brist på energi gör att du blir orkeslös.

Jag skulle inte råda dig att dra ner på maten efter träning. Återhämtningen blir bäst och snabbast och energin kommer bäst till sin rätt om du fyller på depåerna direkt efter, även om det är sent. Äter du ordentligt då kommer den energin kunna utnyttjas nästa pass, mer än middagen som du äter direkt före. Middagen borde fungera som ett "hålla-uppe-blodsockret-under-träningen-mål" och för det krävs nog inte 600-1000kcal, om du har ätit ordentligt efter senaste passet.

dannegavle
2008-11-03, 17:01
Eftersom fokus verkar ligga på idrottsprestationen är det viktigt att inte tumma på kvaliten på träningarna, d v s du får inte hamna i sitsen att brist på energi gör att du blir orkeslös.

Helt rätt, det är mycket viktigt för mig att kunna ge allt på träningarna.

Jag skulle inte råda dig att dra ner på maten efter träning. Återhämtningen blir bäst och snabbast och energin kommer bäst till sin rätt om du fyller på depåerna direkt efter, även om det är sent. Äter du ordentligt då kommer den energin kunna utnyttjas nästa pass, mer än middagen som du äter direkt före. Middagen borde fungera som ett "hålla-uppe-blodsockret-under-träningen-mål" och för det krävs nog inte 600-1000kcal, om du har ätit ordentligt efter senaste passet.

Det kanske är jag som inbillar mig, men det känns verkligen som om träningen blir lidande om jag inte äter ordentligt innan. Det kanske handlar om att hitta RÄTT mat att äta innan som passar just mig. Kanske dags att laborera lite med olika kalorifattiga men mättande mellanmål.