handdator

Visa fullständig version : Knäböj och armplacering


Bahir
2008-11-03, 12:53
Tja,

jag undrar vad det är för fördelar att med att placera händerna och således armarna tätt intill kroppen, kontra att ha dem ändå ut tills där vikterna är (eller egentligen strax innan, där "innerstången" tar slut). Finns det några risker med någon utav stilarna?

Jag undrar därför att jag själv kör med händerna rätt långt ut, och med åtminstone en del av vikten mer liggandes på axlarna (och ibland mer på "bakre" nyckelbenet/benet vid baksidan axlarna). Detta är obekvämt ibland, och jag är rädd för att jag ibland möjligtvis belastar en kota dirket.

Tack på förhand

Spene
2008-11-03, 13:09
Jag upplever att jag trycker fram bröstet bättre och får bättre spänning i övre delen av ryggen ifall jag håller tätare. Ger mig bättre hållning genom lyftet alltså. Håller jag för tätt blir arbågarna konstigt vinklade så man får väl testa sig fram lite.

Spene
2008-11-03, 13:13
Från tråden Knäböj enligt Kåre Lundgren (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88569)

1) Knyt händerna och håll dem med "maxbred" fattning spänn sedan rygg och mage allt du kan. Flytta sedan in händerna tätt mot axlarna och spänn maximalt igen. Här känner du att du lättare kan åstadkomma högre ryggspänning med ett smalare grepp. Tränar du för lite smidighet måste du med
åren hålla allt bredare, vilket gör det svårare att få bra kontakt med stången. Det är viktigt att vara stenhård i kroppen i knäböj och det är lättare att bli hård med en smalare fattning.

Jag rekommenderar att du håller tumlöst, dvs håller alla fingrar på samma sida om stången, men stången ska ligga mothandflatan. Du kan hålla smalare så, och du minskar dessutom trycket på handleder och armbågar med lägre skaderisk som följd.

Bra tråd för övrigt.

dyxeldoff
2008-11-03, 13:26
Jag upplever att jag trycker fram bröstet bättre och får bättre spänning i övre delen av ryggen ifall jag håller tätare. Ger mig bättre hållning genom lyftet alltså. Håller jag för tätt blir arbågarna konstigt vinklade så man får väl testa sig fram lite.

+1 på de

Arf Pingvin
2008-11-03, 13:26
Jag håller egentligen med Kåre, men Pahkamaa från boin tyckte att jag skulle greppa om stången och bredda utåt en bit. Då Pahka ser mig böja regelbundet så litar jag på honom och håller numera lite smalare än brett men inte alldeles intill axlarna. Hur man än håller ska man hålla ner armbågarna efter kroppen och inte låta dem peka rakt bakåt. Detta för att man håller bröstryggen stabilare. Så, ner med armbågarna och smalna av tills det blir bra. Tumlöst eller inte verkar mindre viktigt men kör tumlöst om det krävs för att kunna köra så smalt man vill.

Notervärt kanske: Det är tillåtet med tumlöst grepp i SL-böj, men inte i bänkpress.

Bahir
2008-11-03, 13:50
stången ska ligga mothandflatan. Du kan hålla smalare så, och du minskar dessutom trycket på handleder och armbågar med lägre skaderisk som följd.

Så vid böj med smalt grepp, känner ni att armarna belastas? För när jag kör med brett grepp belastas armarna inte alls; jag kan alltså ta bort armarna helt utan att stången trillar av i vissa lägen (stående upprät främst)(även om jag självklart aldrig gör det).

dyxeldoff
2008-11-03, 13:52
kan man hålla aldeles intill axlarna har man på tok för spinkiga armar :naughty:

Arf Pingvin
2008-11-03, 14:01
Så vid böj med smalt grepp, känner ni att armarna belastas? För när jag kör med brett grepp belastas armarna inte alls; jag kan alltså ta bort armarna helt utan att stången trillar av i vissa lägen (stående upprät främst)(även om jag självklart aldrig gör det).

Då kan man tänka sig att du fäller en del framåt, hela ryggen eller bröstryggen. Alternativt har en ganska högt placerad stång och massiva traps att vila den på. I vilket fall som helst så får du ingen ökat stabilitet av armarna vilket du skulle kunna få.

Bahir
2008-11-03, 14:25
Då kan man tänka sig att du fäller en del framåt, hela ryggen eller bröstryggen. Alternativt har en ganska högt placerad stång och massiva traps att vila den på. I vilket fall som helst så får du ingen ökat stabilitet av armarna vilket du skulle kunna få.

Varken eller. På något sätt lyckas jag balansera stången på trapsen, axlarna (som vid ett bredare grepp är mer vända uppåt och därför har mer yta för stången att ligga på), samt benen i området - och det är benen jag är rädd om. Stången är placerad rätt högt upp.

Visst blir trapsen lite större i just det området när man kör tätt grepp, men det känns ändå som om de mosas helt när stången ligger på dem.

Langster
2008-11-03, 14:53
Jag tycker det är skönt att känna belastningen i armarna när jag böjer, det känns som man är i bättre kontroll över vikterna då, dessutom känns det som att jag kan ta i bättre med hela kroppen i det läget då man nästan pressar lite med armarna. Ren känsla alltså, men det känns bättre med smalt grepp.

ceejay
2008-11-03, 18:11
Håller med pekfingrarna där "ringarna" sitter på stången. tycker det funkar helt okej

C.E.J.
2008-11-03, 21:15
Har nyligen bytt från smalt till maxbrett, känns skitbra.

pony
2008-11-04, 00:01
MINDRE skaderisk om man kör tumlöst? Men om man blir jättesvettig och stången börjar glida?

Spene
2008-11-04, 00:17
MINDRE skaderisk om man kör tumlöst? Men om man blir jättesvettig och stången börjar glida?
Glida framåt? Man har ju fortfarande fingrar kvar (en mer t.o.m.) som hindrar stången från att rulla bakåt.

C.E.J. är det bara att det känns skönare eller finns det något speciellt i tekniken du upplever blir bättre av att hålla maxbrett?

petersson
2008-11-04, 08:33
MINDRE skaderisk om man kör tumlöst? Men om man blir jättesvettig och stången börjar glida?

man ska spänna fast stången ordentligt. den glider nog inte om man inte har stången jättelångt ner på ryggen...

C.E.J.
2008-11-04, 11:10
C.E.J. är det bara att det känns skönare eller finns det något speciellt i tekniken du upplever blir bättre av att hålla maxbrett?

Dels skönare men jag tycker jag kan spänna upp bröstet bättre också. Lite tvärtemot vad Kåre säger, men det är hur jag upplever det iaf :)

pony
2008-11-05, 00:06
man ska spänna fast stången ordentligt. den glider nog inte om man inte har stången jättelångt ner på ryggen...

...men det har jag. Typ nedre trapz/baksida axel. Ajabaja?

Bahir
2008-11-05, 01:17
Har man stången långt ned på ryggen måste man ju böja sig framåt en hel del, vilket inte är bra pga skaderisk (ramla, hävstångsbelastning på ryggraden) och för att man antagligen inte klarar av lika mycket vikt som om man skulle kunna om man körde någolunda upprätt.

Arf Pingvin
2008-11-05, 03:20
...men det har jag. Typ nedre trapz/baksida axel. Ajabaja?

Nja, se till att ha dorsalflexerade handleder, det funkar precis lika bra som att bänka tumlöst. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett problem om man får stången att ligga bra.

Har man stången långt ned på ryggen måste man ju böja sig framåt en hel del, vilket inte är bra pga skaderisk (ramla, hävstångsbelastning på ryggraden) och för att man antagligen inte klarar av lika mycket vikt som om man skulle kunna om man körde någolunda upprätt.

Det där är helt individuellt. Vissa böjer med en upprätt stil och kan ha hög stång, andra är helt enkelt baksida dominant och böjer alltid "SL", bak med röven, fäller en del i ryggen etc. Då blir det oftast bäst med en lägre stång. Hävstångseffekten blir mycket _högre_ med hög stång för en sån lyftare.

Bahir
2008-11-05, 03:23
Jo det är sant, jämfört med om de skulle ha den längre fram.

Hursomhelst, det finns alltså inga farligheter med att ha armarna långt ut...?

bertbert
2008-11-05, 07:42
...men det har jag. Typ nedre trapz/baksida axel. Ajabaja?

Det kan bli problem om stången är för långt ner med att man fäller väldigt mycket. Å andra sidan behöver det inte vara ett problem heller.

Ett problem man kan få med att ha stången för långt ner på ryggen är att den blir svår att hålla på plats. Då kompenserar man genom att dels böja sig framåt mer och även brukar armbågarna peka rakt ut bakåt istället för neråt. Inte så bra tycker jag, pekar armarna neråt har man större frihet att hitta en position som fungerar istället för att tvingas in i en viss ryggfällning.

Har man stången långt ned på ryggen måste man ju böja sig framåt en hel del, vilket inte är bra pga skaderisk (ramla, hävstångsbelastning på ryggraden) och för att man antagligen inte klarar av lika mycket vikt som om man skulle kunna om man körde någolunda upprätt.

Men å andra sidan, som Arf är inne på, om man har stången högt, och ändå fäller ryggen en del, blir man mycket instabil i ryggen. Framförallt vill bröstryggen kröka sig framåt på höga vikter. Då blir man klart stabilare med stången lite längre ner. Små skillnader kan vara avgörande!

Det finns ingen patentlösning på hur man "ska" böja. Dock är det i allmänhet svårt att gå väldigt djupt med stor ryggfällning, eftersom det tenderar att bli trångt i bukregionen innan man är nere helt. Men en högre placering kommer man lättare djupt och får en mer upprätt böjstil.

Jag har numera stången relativt högt, armarna tätt ihopa, alla fingrar på samma sida. I nakenböj fungerar det mycket bra. På vikter över 200 kg med utrustning flyttar jag dock stången en liten smula neråt.

petersson
2008-11-05, 15:49
...men det har jag. Typ nedre trapz/baksida axel. Ajabaja?

Bertbert skrev ett bra svar tycker jag.

pony
2008-11-06, 00:47
(tänkvärt men förvirrande)

K. Tack.
Böjer, filmar, funderar och återkommer.