handdator

Visa fullständig version : Gripper, vilken bör jag välja?


tsp
2008-11-03, 01:21
Tjena! Behöver träna upp min greppstyrka då jag märker att den inte riktigt kommer räcka länge till. Drygt 100kg i mark tar jag och då känns det lite si och så med greppet.

Har börjat köra "platecurl" nu med en 5kilos vikt (det enda jag har hemma) och då gör jag lätt 4setx20rep.

Tänkte dock köpa mig en gripper vilket jag tror skulle ge väldigt mycket. Frågan är bara hur "trög" jag bör välja som nybörjare? Hur många kilos tryck är lagom för att jag preciiiis ska få ihop den eller inte få ihop den alls (lättare att jobba upp greppet på annat håll ett tag och ge sig på den senare än att köpa en för klen gripper som bara ligger på hyllan för all framtid tänker jag).

Alltså vill jag ha en gripper som hellre är för trög för mig än för lätt, men den ska heller inte vara alldeles för trög så att jag inte får ihop den förrän efter typ 2 års träning på annat håll, om ni förstår hur jag menar..

Är 90kg en bra utgångspunkt? Och vart kan jag köpa grippers (säg inte stadium osv för dem har ju bara skitgrejer för tantgymnaster som kör med 2kg hantlar)? ************* säljer ju CoC men i princip alla deras är ju slut på lager!

kenubble
2008-11-03, 01:28
De flesta gym jag har tränat på har haft en klase grippers, så den exaktaste lösningen är ju om du testar där.

tsp
2008-11-03, 01:42
De flesta gym jag har tränat på har haft en klase grippers, så den exaktaste lösningen är ju om du testar där.

Mitt gym är ett litet "kvartersgym" så grippers går absolut inte att hitta där.

KaptenKnäsvag
2008-11-03, 08:41
www.extremepower.se - Där köper jag mina CoC's.

Om 100 kg marklyft är tungt för dina händer så tvivlar jag på att du kan stänga CoC # 1.

Köp CoC # Trainer och CoC # 1 - min åsikt :)

affexd
2008-11-03, 09:59
coc#1.5 passar nog in på din beskrivning om en gripper som hellre är för trög än för lätt :)

tsp
2008-11-03, 16:59
COC 2.5 är för tungt eller? Står på ************* "2.0 klaras oftast inte på första försöket".

Vart kan jag köpa grippers @ internet?

MEDiAHORAN
2008-11-03, 17:05
www.extremepower.se - Där köper jag mina CoC's.

Om 100 kg marklyft är tungt för dina händer så tvivlar jag på att du kan stänga CoC # 1.

Köp CoC # Trainer och CoC # 1 - min åsikt :)Håller helt med, om han är snål som jag så tar han CoC #1. Jag markar också kring 100 - 120 kg och (överhands)greppet sviker faktiskt inte, så du borde få ihop CoC #1 på 63 kg :) CoC #1.5 blir nog för tungt för dig om du har problem med greppet på 100 kg mark. Då antar jag att du INTE kör mixat utan överhand?

tsp
2008-11-03, 17:33
Håller helt med, om han är snål som jag så tar han CoC #1. Jag markar också kring 100 - 120 kg och (överhands)greppet sviker faktiskt inte, så du borde få ihop CoC #1 på 63 kg :) CoC #1.5 blir nog för tungt för dig om du har problem med greppet på 100 kg mark. Då antar jag att du INTE kör mixat utan överhand?

Kör mixat grepp, vet inte vad det skulle göra för skillnad dock. Lyfter liksom bara så, tycker det är bekvämare antar jag. Går lika bra att lyfta "vanligt".

Men jag satsar på en CoC 1.5 då verkar det som! Vill ju som sagt hellre ha en för hård än för lös gripper. Om jag inte orkar den kan jag ju fortsätta med platecurl ett tag tills jag blivit starkare.

MEDiAHORAN
2008-11-03, 17:39
Kör mixat grepp, vet inte vad det skulle göra för skillnad dock. Lyfter liksom bara så, tycker det är bekvämare antar jag. Går lika bra att lyfta "vanligt".

Men jag satsar på en CoC 1.5 då verkar det som! Vill ju som sagt hellre ha en för hård än för lös gripper. Om jag inte orkar den kan jag ju fortsätta med platecurl ett tag tills jag blivit starkare.Det är lättare greppmässigt att köra mixat men om du inte känner någon skillnad så är du väl relativt stark i greppet :) Men som sagt om du känner att grepet sviker vid 100 kg mark så tror jag att CoC #1.5 är för tungt för dig men men :)

ceejay
2008-11-03, 18:08
Är det många som kör med grippers?

Vad skulle jag kunna köra med för grippeR? Kör på 100 i marklyft just nu och det är inte speciellt tungt för mina händer, utan remmar

KaptenKnäsvag
2008-11-03, 18:25
Kör mixat grepp, vet inte vad det skulle göra för skillnad dock. Lyfter liksom bara så, tycker det är bekvämare antar jag. Går lika bra att lyfta "vanligt".

Men jag satsar på en CoC 1.5 då verkar det som! Vill ju som sagt hellre ha en för hård än för lös gripper. Om jag inte orkar den kan jag ju fortsätta med platecurl ett tag tills jag blivit starkare.

Jag kan sätta en hundring på att du inte ens stänger ettan, tyvärr.

drakfelt
2008-11-03, 19:05
Jag kan sätta en hundring på att du inte ens stänger ettan, tyvärr.

+1 på den. tung utav bara fan är den

KaptenKnäsvag
2008-11-03, 20:16
+1 på den. tung utav bara fan är den

Nja, så långt hade jag inte gått. Men ingen "noob" jag låtit pröva min CoC # 1 har stängt den.

Helsingborg
2008-11-03, 20:32
Nja, så långt hade jag inte gått. Men ingen "noob" jag låtit pröva min CoC # 1 har stängt den.

Brås ju på vad du menar med noob.

hiko
2008-11-03, 20:49
Ska inte stadiums hårda gripper kunna funka till en början? Känns dyrt att behöva betala ca 300kr för en gripper man kommer träna sig ur efter någon månad.

Karkkan
2008-11-03, 21:17
Stadiums grippers är ingenting jämfört med COC. Har själv gått från att stänga CoC 1 direkt ur pkt, till att stänga 2,5:an, har 5 st COC och vill man träna grepp så är dom värda priset, dock bör man träna hela greppregistret (thickhandle, pinch, grippers,) extremepower har pkt pris på 3st grippers, köp CoC 1, 2, 2,5, så har du lite att träna med.

hiko
2008-11-03, 22:14
Stadiums grippers är ingenting jämfört med COC. Har själv gått från att stänga CoC 1 direkt ur pkt, till att stänga 2,5:an, har 5 st COC och vill man träna grepp så är dom värda priset, dock bör man träna hela greppregistret (thickhandle, pinch, grippers,) extremepower har pkt pris på 3st grippers, köp CoC 1, 2, 2,5, så har du lite att träna med.

COC är säkert mycket bättre. Det jag menar är om stadiums hårda gripper inte är bra att börja med.

Paria
2008-11-03, 23:15
Hur mycket bör man ta i diverse underarms-/greppövningar för att börja på 1.5an?

Diggler
2008-11-04, 00:03
Tror att det ger mer att bara hålla i en stång än att träna med grippers om man har svårt att hålla i en stång.

Ta ett vanligt grepp (inte mixat) håll en sisådär 80kgs stång i c:a 20 sek, sätt ner-vila-repetera en 3-4ggr.

Om några dagar kör du samma fast med 82,5, sen 85 etc. När du är uppe i en 90-95kg kommer dina 100kg marklyft vara bra mycket enklare för greppet.

Karkkan
2008-11-04, 16:37
Har inte testat stadiums "hårda" grippers, tror att du kommer att trycka ihop den ganska lätt iaf. Det beror ju på vad du vill få ut av träningen, när jag stängde min CoC 1 hade jag aldrig tränat vare sig styrketräning eller grepp. nr 2 tog jag efter några månader, så mitt förslag är om du nu vill träna upp greppet är att köpa iaf CoC 1, 2, 2.5. CoC 1 är inte så tung,

Svedberg
2008-11-04, 18:01
Eller så börjar du bara köra barholds, är det att hålla i en stång du vill bli bra på då föreslår jag att du tränar just det :)

Ladda på en stång(i ett rack/powerrack för att få ner lyftvägen till 5-10cm) med så mycket vikt du orkar hålla i 10 sek och kör 4-5 set på något pass.

calle92
2008-11-04, 18:04
Ska inte stadiums hårda gripper kunna funka till en början? Känns dyrt att behöva betala ca 300kr för en gripper man kommer träna sig ur efter någon månad.

Stadiums "hårda" grippers är ju verkligen hårda!:D
Nej skulle inte säga att dom duger.

drakfelt
2008-11-05, 00:26
Stadiums "hårda" grippers är ju verkligen hårda!:D
Nej skulle inte säga att dom duger.

beror på vad man är ute efter och hur stark man är från början.

jag köpte dom för ett år sen och körde typ 100x3 och det gav resultat

mikaelj
2010-05-17, 12:22
Boing.

Finns det en konverteringstabell mellan hur mycket man klarar i överhandsgrepp marklyft och hur tung gripper man skall välja? (tänkte mig RB)

prOtotype
2010-05-17, 12:31
Boing.

Finns det en konverteringstabell mellan hur mycket man klarar i överhandsgrepp marklyft och hur tung gripper man skall välja? (tänkte mig RB)

Det är ju helt olika saker. Senast jag frågade fanns det inte iaf.

Tror att det rättvisaste sättet att hitta att jämföra med vore i en cablecross. Lägga på vikter och köra en crunch med handtagen. Det borde gå att överföra bra på grippers och en CC finns väl på alla gym.
Om det inte är för fullt på gymmet kan jag tänka mig att prova imorgon. Jag kan göra typ 6 reps på 1an, men då blir det bara dom fyra första som verkligen går ihop, dom andra är någon mm ifrån.

Seb74
2010-05-17, 19:05
Boing.

Finns det en konverteringstabell mellan hur mycket man klarar i överhandsgrepp marklyft och hur tung gripper man skall välja? (tänkte mig RB)

Jag tycker det är tungt i grepp/underarmar att hålla 60kg stång, och jag stänger min nya RB100 korrekt typ 5ggr, efter att ha slaktat underarmarna med curlar 5 min innan.
Så en 130 eller 160 för dig kanske?

Upptaget
2010-05-17, 19:20
Det där med att jämföra vad man tar i marklyft för att säga vilken gripper man ska köpa är ju ganska fel? som tex jag, jag har sjukt kass greppstyrka när det kommer till att hålla en stång en längre stund som man ex vis gör när man kör raka marklyft, där börjar stången rulla ur fingrarna ganska fort med bara 90-100 kg.. Jämförelsevis med att jag fixar 6 reps med Captain of crush 2.5an och några mm ifrån på 3an..

jag har alltid haft bra krosstyrka men när det kommer till att hålla en vikt en stund så går det mycket sämre..

så jag tycker det är ganska omöjligt att säga vad man ska köpa för gripper baserat på det, sedan har jag styrketränat med 2 polare i snart 3 år nu, värt att notera är att jag och "polare 1" är i princip nästan helt jämnstarka överlag, polare 1 fixar precis på håret att trycka ihop 1an.. Min andra polare hänger inte med i alls på vikterna vi kör på, men han klarar precis att stänga 1.5an, samtidigt som att dom 2 nästan klarar av att hålla en vikt när det kommer till stänger lika länge som mig.. Väldigt individuellt skulle jag säga alltså!!

Vad jag märkt är det väldigt många som inte stänger iaf 1.5 utan tidigare greppträning..

mikaelj
2010-05-17, 21:00
Frågade i butiken och blev rekommenderad en 160 efter att ha provat 130, 160 och 180.

Getfisk
2010-05-25, 20:28
Ska inte stadiums hårda gripper kunna funka till en början? Känns dyrt att behöva betala ca 300kr för en gripper man kommer träna sig ur efter någon månad.

Jag fick precis hem dem hårda. Det är ju absolut inte som CoC att dem är svåra att stänga. Men nog fan är det jobbigt att köra högreps för en som aldrig tränat underarmarna separat tidigare. Såg nån innan som skrev att han körde 3x100 vilket jag tror kan vara en mycket bra idé. Jag är nöjd att jag köpte dem för 99kr då dem kommer ge mig en väldigt bra start på min träning av underarmarna :)

saab900
2010-05-25, 21:10
Jag gjorde precis slag i saken och beställde hem en RB100. Om det blir för lätt återstår att se... Jag klarar att hålla 90 kg internationell stång i 30 s ungefär. edit: Med mixat grepp.

lelak
2010-08-24, 06:39
Hej!
I sista setet i mark gjorde jag en 4 på 200 med överhandsgrepp. Vilken CoC är då att rekommendera?

delta_mats
2010-08-24, 07:29
Hej!
I sista setet i mark gjorde jag en 4 på 200 med överhandsgrepp. Vilken CoC är då att rekommendera?

Tvåan. Den är tillräckligt tung för att man ska kunna reppa lite men inte svintung som trean är. Har aldrig provat ettan men tror den är för lätt. När jag tränade med min CoC#2 som mest gjorde jag närmare 20 reps med både höger och vänster hand.

Ondskapelsen
2010-08-24, 07:42
Underskatta inte CoC #2. Den är inte så enkel :). Jag stänger den inte, men så är jag klen som filmjölk också.

astrodog
2010-08-26, 22:28
Vad har stadium för grippers? Vad kostar den och är det något att satsa på som nybörjare på gripping.

Danne2k
2010-08-26, 23:22
Hej!
I sista setet i mark gjorde jag en 4 på 200 med överhandsgrepp. Vilken CoC är då att rekommendera?

Shit, riktigt starkt! Var det utan att vila mellan varje repetition?
Börja träna grepp seriöst så kan du nog bli grymt stark!

CoC #2 lär du stänga, kanske inte första gången men då är det nog mest problem med tekniken som hindrar dig. Berätta gärna hur det gick!


Vad har stadium för grippers? Vad kostar den och är det något att satsa på som nybörjare på gripping.

Nej, nej och...nej!

Dvs. dom är så lätta så att din mormor/farmor oftast kan stänga dom, så inget att satsa på.

HulkH
2010-08-26, 23:26
Shit, riktigt starkt! Var det utan att vila mellan varje repetition?
Börja träna grepp seriöst så kan du nog bli grymt stark!

CoC #2 lär du stänga, kanske inte första gången men då är det nog mest problem med tekniken som hindrar dig. Berätta gärna hur det gick!




Nej, nej och...nej!

Dvs. dom är så lätta så att din mormor/farmor oftast kan stänga dom, så inget att satsa på.

WORD på det du.... HArd där... min syrra och morsa gör hur mng som hest med dom.... Riktigt skit.


Till TS: jag tänkte så att det är bättre att ha en lite för stark än för svag. så kör på typ 1.5-2 så borde du bli nöjd. Om du inte lyckas stänga den, så kan du allltid jobba dig emot det, tills du lyckas. och då erre bara börja greppa :)

astrodog
2010-10-24, 13:15
Nej, nej och...nej!

Dvs. dom är så lätta så att din mormor/farmor oftast kan stänga dom, så inget att satsa på.

Var faktiskt på Stadium med min mor, som är ganska liten.. Tog ut den tuffaste grippern ur sin förpackning och bad henne prova... inga problem alls. Löjligt att de får sälja sånt skräp... Förväntade mig faktiskt inte att hon skulle stänga den.

PowerSlize
2010-11-11, 21:40
jag funderar lite på vilken hårdhet ja ska välja.. CoC 2 funderar jag på.. är 187cm lång / 100kg , gör 10 reppare på 200 i mark.. vill kunna köra 6-20 reps ungefär, tror ni tvåan är ett bra val för mig?

Ungrim
2010-11-12, 08:47
jag funderar lite på vilken hårdhet ja ska välja.. CoC 2 funderar jag på.. är 187cm lång / 100kg , gör 10 reppare på 200 i mark.. vill kunna köra 6-20 reps ungefär, tror ni tvåan är ett bra val för mig?

Det skulle kunna gå, är ju väldigt individuellt men 1,5án eller 2án skulle jag gissa på ligger kring det där spannet.

simonhaze
2010-11-12, 12:25
Det skulle kunna gå, är ju väldigt individuellt men 1,5án eller 2án skulle jag gissa på ligger kring det där spannet.

Jag är rätt liten (70kg) men har varit hyffsat aktiv inom klättring i några år nu. Jag köpte CoC 1.5 och stängde den direkt med högern. Tog kanske en månad innan jag klarade att stänga den helt med vänstern men vid det laget gjorde jag 7 reps med högern.

När är det dags att gå upp till 2.0?

karlingen
2010-11-12, 12:40
Jag är rätt liten (70kg) men har varit hyffsat aktiv inom klättring i några år nu. Jag köpte CoC 1.5 och stängde den direkt med högern. Tog kanske en månad innan jag klarade att stänga den helt med vänstern men vid det laget gjorde jag 7 reps med högern.

När är det dags att gå upp till 2.0?

ganska omgående? :)

simonhaze
2010-11-12, 20:34
Fast min äckliga vänster, (som jag funderar på att amputera) klarar fortfarande inte en full stängning på en dålig dag, så en 2.0 kommer ju vara långt ifrån i ett bra tag tänker jag.

MkII
2010-11-12, 21:55
Jag gjorde precis slag i saken och beställde hem en RB100. Om det blir för lätt återstår att se... Jag klarar att hålla 90 kg internationell stång i 30 s ungefär. edit: Med mixat grepp.


Skit i vänstern, man runkar med högern. :smash:

GLC
2010-11-12, 21:57
simonhaze, du har PM

hugok
2010-11-12, 22:15
Det här med höger och vänster hand har jag funderat en del på. Jag tror inte att man är starkare i högern bara för att man klarar en tyngre gripper. Jag skulle testa min greppstyrka på någon apparat som gav en siffra när jag skulle på återbesök efter bruten arm och då var jag starkare i vänstern är högern men sen när jag grippade klarade jag fortfarande tyngre grippers med högern än vänstern. Jag tror att det är utformningen och vinklarna på grippern som gör dem mest gynnsamma för högerhanden. Har hört att det finns vänsterhandsgrippers också, någon som vet mer om det?

Mart|n
2010-11-13, 07:53
Det här med höger och vänster hand har jag funderat en del på. Jag tror inte att man är starkare i högern bara för att man klarar en tyngre gripper. Jag skulle testa min greppstyrka på någon apparat som gav en siffra när jag skulle på återbesök efter bruten arm och då var jag starkare i vänstern är högern men sen när jag grippade klarade jag fortfarande tyngre grippers med högern än vänstern. Jag tror att det är utformningen och vinklarna på grippern som gör dem mest gynnsamma för högerhanden. Har hört att det finns vänsterhandsgrippers också, någon som vet mer om det?

Jag har en sån gripper! :)

Zaqwer
2010-11-13, 14:33
Det här med höger och vänster hand har jag funderat en del på. Jag tror inte att man är starkare i högern bara för att man klarar en tyngre gripper. Jag skulle testa min greppstyrka på någon apparat som gav en siffra när jag skulle på återbesök efter bruten arm och då var jag starkare i vänstern är högern men sen när jag grippade klarade jag fortfarande tyngre grippers med högern än vänstern. Jag tror att det är utformningen och vinklarna på grippern som gör dem mest gynnsamma för högerhanden. Har hört att det finns vänsterhandsgrippers också, någon som vet mer om det?

Har också funderat på det här. Vet inte hur mycket utformningen spelar in, finns ju dom som stänger tyngre grippers med vänster än höger också.

Men det är säkert lite teknik också, för mig sitter grippern i högerhanden som handen i handsken, hittar direkt bästa sättningen, men i vänstern känns den aldrig lika bekväm.

Seb74
2010-11-14, 13:26
för mig sitter grippern i högerhanden som handen i handsken, hittar direkt bästa sättningen, men i vänstern känns den aldrig lika bekväm.

Instämmer.
Har också för mig att dom är gjorda så, att dom ska passa högerhanden lite bättre än vänster.
Ser ju olika ut när man byter hand, blir ej symmetriskt med handtagen.

KlopFer
2011-11-13, 14:57
Bumpi bumpi

Beställde igår 2,5 samt 3#

Jag har 2an och 1an och jag kan väl stänga 2an några gånger på raken. Hur många är det härinne som lyckas stänga 3an? Jag kände för lite utmaning och tror jag kommer klara det efter träning.