handdator

Visa fullständig version : Ceasarsallad, vin och diverse?


shut teh face
2008-11-02, 22:53
Ska bjuda ett sällskap på 8 personer i helgen. Tänkte hålla det enkelt med ceasarsallad som jag vet många uppskattar.

När jag gör hemma så blir det alltid:
- kyckling
- brödkurtonger
- ceasardressing
- roman sallad
- riktigt fin parmesanost

Vad kan man mer ha till? Jag tänkte på cocktailtomater kanske. Och ett bröd.
Vitlöksbröd känns inte riktigt bra till denna sallad, vad vet jag?

Jag behöver egentligen tips om ett gott vitt vin mest.

Tack =)

magdalenae
2008-11-02, 23:31
Ciabatta, kanske spetsad med feta, olviver, soltorkade tomater?

Jag testade precis ett supergott lättdrucket (Hehe:D) vitt vin som heter El Coto Rioja, ett spanskt vin som du hittar HÄR (http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2780&Butik=0&SokStrangar=) Inte fel att det är sjukt billigt också! Nu står det iofs rekommenderat till fisk men jag åt det till grillad kyckling och det gick ypperligt:)

MyungChul
2008-11-02, 23:38
mina tips är majskyckling och en caesardressing som inte är för stark.

shut teh face
2008-11-02, 23:39
Ciabatta, kanske spetsad med feta, olviver, soltorkade tomater?

Jag testade precis ett supergott lättdrucket (Hehe:D) vitt vin som heter El Coto Rioja, ett spanskt vin som du hittar HÄR (http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2780&Butik=0&SokStrangar=) Inte fel att det är sjukt billigt också! Nu står det iofs rekommenderat till fisk men jag åt det till grillad kyckling och det gick ypperligt:)


Jag tänkte ta soltorkade tomater och cocktailtomater som tillbehör. Det här med bröd fyllda med grejer har jag aldrig gjort förut. Men en sån där röra på svarta oliver kanske vore något, med något passande bröd? Hur gör man sån "röra", vad heter det? :D

mina tips är majskyckling och en caesardressing som inte är för stark.
Majskyckling har jag aldrig hört om tidigare

MyungChul
2008-11-02, 23:40
Du tänker på tapenade.

Mixa mängder och åter mängder med svarta kalamata med fin olivolja, vitlök, salt, peppar, citron och persilja.

Glömde kapris.

shut teh face
2008-11-02, 23:42
Grymt. Då ska jag försöka mig på en sådan. En vanlig ciabatta funkar till sådant misstänker jag.

Mental
2008-11-02, 23:48
En tapenade blir godast om man har i sardeller tycker jag, ger en fin och god touch på sältan.

magdalenae
2008-11-02, 23:49
Grymt. Då ska jag försöka mig på en sådan. En vanlig ciabatta funkar till sådant misstänker jag.

Tapenade och Ciabatta är som ett gift par ;) Dessutom kan du köpa färdig tapenade om du vill köra på säkra kort!:thumbup:

Coldsmith
2008-11-03, 17:23
Varför just kyckling? pocherade ägg, stekt bacon ller pancetta funkar bra också :)

shut teh face
2008-11-06, 09:29
hejsan, Njaee, jag gillar inte bacon så mycket. =)

Det blir såhär i alla fall på lördag:
Dryck: El Coto Rioja, Mineralvatten till icke-drickare
Mat: ceasarsallad med
majskyckling
brödkurtonger
romansallad
ceasardressing
parmesanost
soltorkade tomater (tillbehör)
cocktailtomater (tillbehör)

och så ska jag göra en egen tapenad på svarta olivisar och ha troligtvis ciabatta till

Det blir ingen efterätt eller så, om det finns intresse av det finns det ett bra ställe nedanför mig med smarriga pekantårtor, kladdkakor osv, och billig whisky. :D

shut teh face
2008-11-09, 10:46
Det vart nice, vi var bara 6 personer och det blev massor med mat över (till mig idag :)).

Gästerna tog med tryffelchoklad och sockerkaka med kanel och valnöter.

Tyvärr inga bilder, bara mobil kamera.*grr*