handdator

Visa fullständig version : Min Metabolism?


Fearstrike
2008-11-02, 22:18
Är nyfiken på om min metabolism stämmer? Jag har gjort uträkningen enl deff guiden några gånger och gångrat lite olika men..

Så här ligger de till:

190cm lång
100KG tung

rör mig i princip ingenting just nu då jag är arbetslös och snart skall börja studera hemifrån. Dock går jag en c.a 1 mil lång promenad nästan (!) varje dag.

Vad skulle ni ha multiplicerat med? 1,2? 1,5?

Skulle vilja ha någon proffsig åsikt när det gäller detta då jag snart skall gå upp lite i kcal intag ( ligger på mellan 4k-6k kcal per vecka, kör vlcd version )

Och är rädd för att det inte skall bli effektivt.

Men frågan är som sagt, vad hade ni multiplicerat med i mitt ställe?

Tack!

agazza
2008-11-02, 22:23
Det kan vara ytterst personligt.

Det jag tycker du ska göra är att du räknar med 1.5, prövar att lägga på 500kcal av vad du nu får ut, och se ifall du går upp i vikt eller står still.
Det tycker jag personligen är en bättre metod än att gissa sig fram

WHITEFOLKS
2008-11-03, 00:06
Om du håller en vlcd så spelar det ju ingen roll hur stor din faktiska förbrukning är. Du kommer garanterat gå ner i vikt om du äter 6000kcal/vecka.

Scratch89
2008-11-03, 09:22
WHITEFOLKS har redan sagt det, men jag tror inte att du behöver oroa dig. En mil tar väl 1,5-2 timmar att gå, och då är det nog högre aktivitetsnivå än 1,5. Troligen 1,7 eller så.

Fearstrike
2008-11-03, 11:03
Ok tackar!

Fearstrike
2008-11-03, 11:10
Hur kan de dock komma sig att ja inte har gått ner något 1 vecka tillbaks?

Totalt kcal intag: 6560 på senaste 7 dagar.
Vikt måndag förra veckan: 101kg ex toa besök.
Vikt imorse inkl toa besök: 100,5KG
C.a 5 st promenader a lá 7-10km

Alla andra veckor har jag rasat...

Min metabolism enl harris & benedict med en multiplicering med 1,5 = 3484 kcal per dygn och: 24388 per vecka
Underskott: 17828 kcal.

Wtf? Tappar motivationen av sånt här.

Har dock ätit mycket mer kolhydrater än vanligt, kan det avgöra saken?

martikainen
2008-11-03, 11:28
grrrr 99,98kg imorse igen... vad händer?! :O
I måndags vägde jag 100,9KG på morgonen ex toa besök.

Hallå eller? Totalt kcal intaget denna veckan är: 2850.
Då har jag även tatt en snabb promenad varje dag a lá c.a 7km-1mil

Whats up with it? 6 dagar och några få hundra gram i viktnedgång? :(
Detta är inte alls likt min viktnedgång hitills och nu börjar motivationen tryta. Har gått som smort hitills men när sånt här händer och det känns som att man kämpar i onödan på något sätt så sätter det ju griller i huvudet på än!


Saxxat från din andra tråd om samma ämne egentligen. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121184

Är du säker på att dina uträkningar stämmer? för där hade du ju ätit för 2850, och nyss för 6560 på 2dar extra.
Jag får det inte att gå ihop riktigt.

Sniggel
2008-11-03, 11:45
Jag skulle gissa på aktivitetsfaktor 1.3 eller 1.4 men som sagt allt sånt här är ju individuellt.

roosm
2008-11-03, 12:33
Du har ätit mer kolhydrater, innebär det att du har gått från nästan noll och ökat ditt kolhydratintag markant procentuellt sett?
Isf kan en del vikt vara de lilla kolhydratdepåer du möjligtvis lyckas bygga upp trots det stora underskottet och framförallt vattnet dessa depåer binder.

Med så låg aktivitetsnivå skulle jag tippa på att siffran är 1.25 ung. och alltså ca 2750 kcal per dag. Om dina beräkningar stämmer skulle du ha haft ett underskott på ca 13000 kcal denna veckan och således gått ner ca 1.7-2 kg (beroende på hur stor del som är fett resp "mager" kroppsmassa). Dock är det svårt att säga då Harris & Benedict formeln bygger på att du har ca 10-15 % kroppsfett. Har du betydligt högre kan din förbrukning också vara betydligt lägre än resultaten från den formeln.

Jag tycker dock att en vecka är på tok för kort mät-tid. Hur är du nu jämfört med 2 eller 3 veckor sedan? Hur är du nu jämfört med 2 - 3 veckor fram i tiden? Lite extra vätska i kroppen kan göra stor skillnad. Om du endast äter 6560 kcal på 7 dagar behöver du inte oroa dig för om du kommer tappa vikt. Snarare vilken typ av vikt och hur fort det går. Jag tycker personligen att det låter som på tok för lite näring, men det kanske bara är jag.

Roos

Fearstrike
2008-11-03, 14:36
2850 dom 5 första dagarna, sen tappa ja motivationen lite och åt lite mer. 1200 kcal i lördags å drygt 2200 kcal igår.

Och ja mina uträkningar stämmer.

Raggis
2008-11-03, 14:46
Och ja mina uträkningar stämmer.



Tydligen så gör dem inte det.

Jokr
2008-11-03, 14:53
En viktnedgång går inte efter en rak linje. Du kan inte stirra dig blind på vad vågen säger. Det beror på så väldigt mycket. Om du väger dig varje dag, samma tid, och sedan efter 1 vecka, räknar ut medelvikt så får du ett bättre resultat. Du kan även hålla koll på midjemått osv för att se om det går åt rätt håll.

Lycka till

Fearstrike
2008-11-03, 14:54
Vad menar du nu? Jag mäter allting jag käkar, och har stått still denna veckan, vill veta varför?

Hur kan du säga att dom inte stämmer? Vad vet du om det?

Syftar på raggis inlägg.

Jokr
2008-11-03, 14:57
Du kan även testa räkna ut ditt kaloribehov med hjälp av Denna kalkylator (http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php)

Klicka på Activity Calculator

Fearstrike
2008-11-03, 15:14
Mm 950 kcal minst per promenad då. Och jag äter under 1000 kcal per dygn no doubt. Snittet ligger väl någonstans runt 700 per dygn per vecka.

D.v.s tar jag en promenad per dygn och min metabolism ligger på c.a 2300 i vilande läge alltså mitt "basala" behov.
Så bränner jag åtminstone 16100 kcal per vecka? Så minst 2kg fett alltså.

P.S Jag går 1 mil på under 2 timmar, oftast 1h å ungefär 40 minuter. Alltså är snitthastigheten iallafall över 5km/h

Raggis
2008-11-03, 15:24
Vad vet du om det?



Du har ju redovisat dina värden. Dra ner på maten, eller lägg in mer träning i form av promenader/joggning/HIIT. Det är helt upp till dig. Du behöver inte deppa bara för att det varken har gått upp eller ner på en vecka.

Om du verkligen äter så lite som du redovisar, så kan det finnas andra orsaker till varför du inte går ner i vikt. Du kan ju gärna vara snäll och skriva exakt vad du äter under en normal dag, UTAN att överdriva mängderna vs.

martikainen
2008-11-03, 15:26
1000kcal = 400gram pasta +300gram köttfärsås tex.
Eller kanske 4limpskivor med smör, kaviar och ost + ett glas mjölk.
Eller ett par pan pizzor.
Eller en halv kebabpizza.
Eller 2-3 varmkorvar med mjölk till
Eller 2liter mjölk

Det jag menar är att 1000kcal är inte speciellt mycket mat egentligen, visst väljer man att käka broccoli så kan du säkert äta 2-3kg utan att vara uppe i 1000kcal(vet ej hur mycket energi det är i broccoli)
Men det är lätt att räkna för lite.
Sen kan det vara så att du har något virus o kroppen som sänker din ämnesomsättning rejält.

Fearstrike
2008-11-03, 15:44
Jag har vart förskyld i en vecka om det är som martikainen säger..

Förövrigt så äter jag i 90% av fallen bara 1 måltid.

Något som jag ofta lagar t.ex:
450g spenat ( hackad, med salt & peppar ) kokt.
4 kokta ägg, tar bort äggulan och äter endast äggvitan.
4 skivor fullkorns bröd ( 60kcal per skiva ) och skivar äggvitan på där med en hel del gurka och två ytte pytte klickar kaviar per macka. Samt aromat på gurkan.

Det är något jag har ätit jätte många dagar och till det dricker jag antingen fun light eller cola zero eller vatten. Aldrig mjölk lr dylikt.

2.
En halv burk kidney bönor.
Några salladsblad.
En halv gurka.
2 skivade tomater.
En hel del purjolök
ytterst lite riven ost ( 10% ) för att få lite extra smak. ( vi sackar asså kanske 20g )
Samt santa maria taco sås hot. ( 20 kcal / 100g )

Med ett glas funlight.

Detta är dom två vanligaste målen jag äter. Och INGET annat under dygnet.

Bortsett från att när jag går upp tar jag följande:
1 omega 3 kapsel fisklever olja
1 aco vitamin tablett ( tog den med mest vitaminer i och rådfrågade ihop med apotek tanten )
Samt 1 koffein tablett för att piggna till. ( 200mg )

Thats it.

Eller jo förresten, ofta till mina sallader tar jag ibland en burk kesella lätt ( 1% ) och blandar med lite sambal olek, ajvar relish ( 80kcal / 100g ), samt kryddor. Blir en riktigt god "dressig" med stört lågt kcal värde men de som finns ligger under protein skalan.

Så det landar kring 600 kcal oftast. Nån dag ibland gör jag en smoothie på frysta bär ( hallon, jordgubbe, blåbär ) med 1,5 dl vanilj yogurt med 40 kcal / 100g

Så ibland landar det väl runt c.a 700-750 kcal.

I N G E T fusk! Utan därimot händer det när jag känner att jag inte mår något vidare att jag ätar liknande mat fast i större mängder för att få i mig mer näring. Dock aldrig över 1200 kcal för det är vad polaren bantar på (6)

Fearstrike
2008-11-03, 15:46
Jag äter alltså inte båda målen, utan bara ett av dom ovanstående.

Fearstrike
2008-11-03, 15:51
Kan ju lika gärna passa på att redovisa alla veckor hitills:
Vecka 0: 3539 kcal
Vecka 1: 2962 kcal
Vecka 2: 4310 kcal
Vecka 3: 5030 kcal
Vecka 4: 6550 kcal ( denna veckan )

Detta är så långt jag har hållt journal. Egen journal på datorn där jag skriver ner precis ALLT. Trots att jag ökar lite i kcal varje vecka borde jag ändå gå ner väl? Det är enormt lågt kcal intag oavsett och jag är lång och bredaxlad samt väger 100kg.

Men på alla dessa veckor har jag minskat närmare 11KG. Denna veckan har jag stått still ( nästan iaf ) har tappat 600g ungefär.

Kan ju även nämna att promenaderna d.v.s min motion har jag hållt på med mest intensivt på sistone. Ej i början.

Sniggel
2008-11-03, 16:08
Du har haft ett snittintag på 4478 per vecka? Du har gått ner 2 kg per vecka (räknade bort första kilot pga glykogen). Dvs ett underskott på cirka 15000 kcal per vecka.
Du borde isåfall ha ett behov på ungefär 15000+4478=19478 kcal per vecka. Per dag blir det 2782 kcal. Om siffrorna stämmer. Vill du forsätta tappa 2 kg i veckan bör du ligga på ungefär 782 kcal om dagen. Som någon tidigare nämnde så är det inte ovanligt att man står stilla helt i en vecka "utan anledning". Det är bättre att titta över tid, vilket du ju också gjort. Du har ju gått ner 11 kg över 5 veckor.

Fearstrike
2008-11-03, 16:13
Sniggel:

Tack för ett lite mer vuxet svar. Ovanligt att få det här har jag fått intrycket av. Det där var väl ungefär vad jag behövde läsa och fundera kring. Samt smart att göra en formel av det hela! Då är ju trotsallt det ganska logiskt att jag inte har gått ner lika mycket denna veckan eftersom jag faktiskt ätit lite mer än vanligt samt att de kan skifta.

I vilket fall, Tack!

Raggis
2008-11-03, 16:49
Tack för ett lite mer vuxet svar. Ovanligt att få det här har jag fått intrycket av.


Det blir vad man gör det till.

Då är ju trotsallt det ganska logiskt att jag inte har gått ner lika mycket denna veckan eftersom jag faktiskt ätit lite mer än vanligt samt att de kan skifta.

*rolleyes*

aelgen
2008-11-03, 18:04
Mår du verkligen bra av att käka så ruskigt få kalorier? Jag håller på att få spader när min def ligger på 2200 kcal om dagen!

En eloge för att du lyckas hålla dig till så lite mat! =D

Fearstrike
2008-11-03, 18:15
Tackar, ja oftast funkar det. Händer kanske 1 gång i veckan att kroppen säger ifrån i form av att jag mår illa över hela dagen och känner mig extremt ovanligt svag, då käkar jag extra så mår jag fin fint sen, även dagarna efteråt.

Annars så funkar det väl, e la ganska lättirriterad dock.

Idag blev det 745 kcal. En sallad som står i ovanstående inlägg + 4dl yogurt med 80g musli. Samt en "power walk" på 1,3 mil. Tog 2h & 30 min.

aelgen
2008-11-03, 18:55
duktigt jobbat. Har själv gått ner 12 kg men det har varit över typ 3-4 månader med 4 månaders paus för sommaren och allt gott det innebär.

Hoppas du lyckas nå ditt mål!

WHITEFOLKS
2008-11-03, 19:09
Ät hellre omega3/vitamin i samband med nån måltid där du äter fett också. Kan nog gärna ta mer än en omega3-kapsel om dagen också.

Fearstrike
2008-11-03, 20:16
aelgen tackar!
Whitefolks: Ok ok, hur många omega3 kapslar "ska" man ta per dag då? Står ej på förpackningen... :S

Eddie Vedder
2008-11-03, 20:25
Whitefolks: Ok ok, hur många omega3 kapslar "ska" man ta per dag då? Står ej på förpackningen... :S

Ingen om du vill.

Äter du aldrig fet fisk kanske 2-3 stycken om dagen kan vara okej, färre än så är inte fel det heller. Eller om du vill ta fler.:)

Själv tar jag en varannan dag som det är nu. Och då äter jag minst tre burkar makrill i tomatsås i veckan samt försöker hålla intaget av fleromättat fett relativt lågt i övrigt. Men det är ju bara så som JAG gör och är på intet sätt "rätt".

TjeckRacer
2008-11-03, 20:25
Vääätska?

Fearstrike
2008-11-03, 20:30
Ok ok, jag tänker mest för tarmarnas skull. Dom åker ju på en del stryk då de blir ganska fett-fattig kost i övrigt. Hur mkt kcal i 1 kapsel? :D

Eddie Vedder
2008-11-03, 20:37
Ok ok, jag tänker mest för tarmarnas skull. Dom åker ju på en del stryk då de blir ganska fett-fattig kost i övrigt. Hur mkt kcal i 1 kapsel? :D

10kcal kanske. 1g fett är ju 9kcal, gelatinet i kapseln kanske ger pyttelite till.

Fearstrike
2008-11-03, 20:57
haha aja då var det en dum fråga :P

Fearstrike
2008-11-06, 16:17
Allo allo, tänkte bara nämna att det verkar ha släppt.

Vägde mig för ett par minutersedan efter en 7km promenad och låg på 98,2KG!
Har gått ner 11KG nu på 4 veckor. Var exakt idag för 1 månadsen som jag startade dieten!

Var alltså 4 veckorsen jag vägde 109KG.

Har gått ner mer tidigare men inte fört något typ av protokoll dock. Men i sommras låg jag på 120KG iallafall.

Kan ju även nämna att jag har kollozeum att tacka för allt sedan jag satte igång på fullt allvar. Har lärt mig så otroligt mycket här på detta forumet så de går inte att beskriva.

Om ni undrar så hade ja en profil vid namn Zagrow tidigare. Ifall ni undrar vad nicke nyfiken tog vägen som var allmänt störande och skapade 100 nya trådar på 3 veckor...

Skapade en ny i samband med en nystart så då blev allt som en resett.

jontet
2008-11-06, 19:15
Får ju tänka på att, som vissa redan varit inne på, vikten fluktuerar väldigt mycket på kort sikt. Jag skulle iaf sikta på att väga mig samma tid varje dag och dela med 7 för din genomsnittliga "veckovikt" och sedan använda denna när du jämför viktnedgången vecka för vecka.