handdator

Visa fullständig version : Ny partionering


evil
2008-11-02, 20:47
Jag har en partionering av min hårddisk på 500 GB. Hur gör jag för att partionera om den så att jag får t.ex 3 diskar där en t.ex är 300 GB och två på hundra?

internethjälten
2008-11-02, 20:52
http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=hur+partitionera+h%C3%A5rddisk&spell=1

(själv använder jag Partition Magic de gånger jag gör det)

Mr.Cosybear
2008-11-02, 20:53
Jag har en partionering av min hårddisk på 500 GB. Hur gör jag för att partionera om den så att jag får t.ex 3 diskar där en t.ex är 300 GB och två på hundra?

Antingen köper du dig ett partitioneringsprogram, exempelvis partition magic. Eller så använder du dig av windows egna diskhanterare, antar att du har windows. Kontrollpanelen>administrationsverktyg>Datorhantering>Lagring>Diskhantering högerklicka på din stora partition och välj krymp volym. Då skapas oallokerat utrymme, dvs dead space... Sen högerklickar du på det oallokerade utrymmet och skriver den mängd du vill använda av det döda utrymmet och skapar en partition, sen skapar du en till med det som återstår.

Filsystemet du ska välja är NTFS. Resten kör på standard.

Done

King Grub
2008-11-02, 20:54
Det bästa partitioneringsprogrammet jag provat är Paragon Partition Manager.

Vista har en inbyggd partitioneringsfunktion, under Diskhantering.

omnibus
2008-11-02, 20:57
Har du data du vill ha kvar på disken skulle jag backupa den innan du partitionerar, jag var med om att en HD blev korrupt för några år sedan när jag körde partition magic.

garm
2008-11-02, 22:27
Yes, partionerar man om en disk med befintlig data finns risken för förlust.
Absolut bäst är om du blåser hela datorn och partionerar upp under installationen.

ahz
2008-11-03, 00:18
Yes, partionerar man om en disk med befintlig data finns risken för förlust.
Absolut bäst är om du blåser hela datorn och partionerar upp under installationen.

Det bästa är ju om man slipper installera om allting. Det går ju alltid att installera om om det skulle skita sig istället för att förutsätta att det kommer att göra det från början. Dessutom är det ju inte säkert att disken som ska partitioneras är densamma som windows ligger på i det här fallet.

Och så heter det en partition.

jakke
2008-11-03, 00:20
Har du data du vill ha kvar på disken skulle jag backupa den innan du partitionerar, jag var med om att en HD blev korrupt för några år sedan när jag körde partition magic.

+1.
Känner flera som råkat ut för detta.