handdator

Visa fullständig version : Näringstajming och dagsintag, funderingar


agazza
2008-11-02, 20:14
Jag är fortfarande grymt outbildad när det gäller kost & näring, men jag försöker snappa upp det mesta jag hittar på internet.
Nu har jag lyckats skriva ner ett grovt matschema, som jag gärna har, för jag gillar struktur och disciplin.
Nu skulle jag bara vilja att ni med lite mer kunskap än mig kollar över det och kommer med tankar och kanske till och med hjälper mig att förfina det ytterliggare med maträtter osv. (För jag lär mig gärna lite till)


Detta är bara måndagsexemplet, men i stort sett ser alla dagar i veckan likadana ut, med vissa variationer när det gäller maträtter.


(Första målet mat och sista målet mat får ej vara mer än 8 timmar isär)
Frukost - EAA
Lunch - kött, ris, grönsaker, grovt bröd
Middag - fisk, pasta/ris/potatis, sallad
Preworkout - EAA, ½Rush, ½Raw, kreatin
Träning - gainer
Efter träning – Gainer, kreatin
Innan läggdags – kaseinprotein


Det enda jag utgått ifrån är detta


"*2 g protein/kg

*1,0 g fett/kg

*Kolhydrater upp till 400-500 g och sen fyller man på med 50/50 kolhydrater/fett tils man når
kalorimålet. Över 4000 kcal/dag så kan man öka andelen fett ytterligare.

*Mellan 20-40 g fibrer/dag

*500 g frukt och grönt/dag

*Fet fisk minst tre gånger i veckan.

*Rött kött eller järnrik inälvsmat minst tre gånger i veckan

*Spannmål/bröd till flera måltider/dag och justera vilken sort det är mot den totala fibermängden.

*Mejeriprodukter motsvarande 0,5 l mjölk/dag

*mycket kolhydrater = högre insulinnivåer = högre fettinlagring

*fria aminosyror + protein för att stimulera proteinsyntesen innan träning

*under träning skall 30-60 gram kolhydrater med 7,5-20 gram protein konsumeras för att maximera prestationsförmågan, minska skaderisken, öka mängden glykogen i musklerna och få kroppen att anpassa sig bättre till träning

*Inom 30 min efter träning bör du konsumera en hög dos kolhydrater i förhållande 3-4 mot 1 med protein för att förbättra återhämtningen. 0.2-0.5g protein/kg

*För att främja återhämtningen och muskeluppbyggnad bör du inom 3 timmar efter träning äta essentiella aminosyror och kolhydrater

*tillskott av kreatin på 0.1 g per kg per dag i ett kolhydrat + proteintillskott kan få kroppen att anpassa sig ännu snabbare till styrketräning."



Finns det fler likadana allmänna rekommendationer så tar jag gärna del av dessa också:)

Nimille
2008-11-02, 20:23
Jag skulle lägga större delen av kcalintaget efter träning. Tex. ett lätt mål (lunch) 1-3h före träning följt av en betydligt större middag efter, plus ett mål innan läggdags. EAA på morgonen.

stridis
2008-11-02, 20:25
Ptja

Om du vill se till fettkvalitén så
mättat + transfett <=10 E%
fleromättat mellan 5-10 E%
där 1E% omega-3 ingår. (Tänker inte ta upp omega-6 då det är lite mer oklart).

agazza
2008-11-02, 20:34
Jag skulle lägga större delen av kcalintaget efter träning. Tex. ett lätt mål (lunch) 1-3h före träning följt av en betydligt större middag efter, plus ett mål innan läggdags. EAA på morgonen.

tidsmässigt ser dagen ut såhär

(Första målet mat och sista målet mat får ej vara mer än 8 timmar isär)
06:00 Frukost - EAA
13:00 Lunch - kött, ris, grönsaker, grovt bröd
16:00 Preworkout - EAA, ½Rush, ½Raw, kreatin
17:00 Träning - gainer
18:00 Efter träning – Gainer, kreatin
19:00 Middag - fisk, pasta/ris/potatis, sallad
22:00 Innan läggdags – kaseinprotein

Ptja

Om du vill se till fettkvalitén så
mättat + transfett <=10 E%
fleromättat mellan 5-10 E%
där 1E% omega-3 ingår. (Tänker inte ta upp omega-6 då det är lite mer oklart).

Vart kan man se sammansättningen på olika oljor? Ifall du nu vet. Finns det någon olja som är "det bästa" just nu?

Eddie Vedder
2008-11-02, 20:34
Ditt upplägg är genomarbetat och bra. Jag ser ingen anledning att peta på smådetaöjer bara för petandets skull. Om något skall ändras är det för att ändring känns relevant, inte bara för andrandets skull.;)

Så kör på!

agazza
2008-11-02, 20:36
Ditt upplägg är genomarbetat och bra. Jag ser ingen anledning att peta på smådetaöjer bara för petandets skull. Om något skall ändras är det för att ändring känns relevant, inte bara för andrandets skull.;)

Så kör på!

Tackar:) Dina ord väger tungt i detta sammanhang då jag vet att du kan detta.

Det lilla petandet jag håller på med nu, beror mest på att jag sitter i en stuga i norge med 3 tvkanaler. Då kan jag lika gärna försöka fördjupa mig i detta :)

stridis
2008-11-02, 20:36
(Första målet mat och sista målet mat får ej vara mer än 8 timmar isär)


Vad menar du med det? frukost->kvällsmat eller "nattfastan"? Om det är det förstnämnda så är det ju konstigt. Om det sistnämnda:Men om du säg sover nästan 8h så blir det ju nästan att man somnar in med shakern i munnen.

Eddie Vedder
2008-11-02, 20:39
Det lilla petandet jag håller på med nu, beror mest på att jag sitter i en stuga i norge med 3 tvkanaler. Då kan jag lika gärna försöka fördjupa mig i detta :)

Ja absolut, jag menade inte att det är onödigt i DITT fall utan att det är onödigt för någon annan att småpeta i sitt inlägg i onödan. Jag menar alltså att du själv redan genomarbetet det så noggrant och lagt upp det så bra att det känns onödigt att säga "du kanske borde lägga det där"/"lägg till ett gram extra där" o.s.v. Det är ju trots allt ditt inlägg och är det bra så är det ju.:)

agazza
2008-11-02, 20:39
Vad menar du med det? frukost->kvällsmat eller "nattfastan"? Om det är det förstnämnda så är det ju konstigt. Om det sistnämnda:Men om du säg sover nästan 8h så blir det ju nästan att man somnar in med shakern i munnen.

IF 8/16 upplägg.

Jag förstod inte riktigt vad du skrev nu, "frukosten" består av EAA, som inte påverkar IF:en, så fastan är mellan runt 20:00--->13:00

stridis
2008-11-02, 20:46
Vart kan man se sammansättningen på olika oljor? Ifall du nu vet. Finns det någon olja som är "det bästa" just nu?

Äter du enligt schemat så blir det nog bra skall du se.

Använder du oljan till matlagningen eller till salladen? Använd typ flytande milda (baserad på raps och smör) till matlagning. Salladen, vad tusan det finns både smak, miljö och fettsammansättning att ta hänsyn till samt pris förstås. Lite upp till dig tycker jag.

agazza
2008-11-02, 20:49
Äter du enligt schemat så blir det nog bra skall du se.

Använder du oljan till matlagningen eller till salladen? Använd typ flytande milda (baserad på raps och smör) till matlagning. Salladen, vad tusan det finns både smak, miljö och fettsammansättning att ta hänsyn till samt pris förstås. Lite upp till dig tycker jag.

Blir olivolja till brödet/salladen. Rapsoljan till stekningen.

Tack för the help:)

stridis
2008-11-02, 20:50
IF 8/16 upplägg.

Jag förstod inte riktigt vad du skrev nu, "frukosten" består av EAA, som inte påverkar IF:en, så fastan är mellan runt 20:00--->13:00

Aha, mina ögon hoppade över att frukosten bestod av EAA. Ja IF är ju ett alternativt upplägg.

agazza
2008-11-02, 20:59
Aha, mina ögon hoppade över att frukosten bestod av EAA. Ja IF är ju ett alternativt upplägg.

Låter som att du kanske sitter och funderar på ett annat upplägg?