handdator

Visa fullständig version : Iphone, Omnia och vettiga lurar?


Sundsarn
2008-11-02, 19:39
Hej koloiter!

Jag var ner och kikade på en Iphone härom dagen och fastnade lite grann för den. Nu har jag dock gjort lite efterforskningar och det finns ju lite "up and downs" med det mesta. Jag står och väger lite grann mitt emellan Samsung Omnia och Apples Iphone 3g. Enkelheten med Iphonen lockar samtidigt som Omnia då istället är lite lättare att greja lite med om man kan lite grann.

Mina krav/mål/etc;
1. Bra musikspelare och ljud, har tyckt att tidigare Ipods haft ganska mediokert ljud. Kan man ställa in EQ i Iphone? Hur är hörlurarna till Iphone?

2. Jag vill kunna styra datorns uppspelningar med den. (Winamp/VLC/MPC ev PowerDVD). - Har förstått att iaf Winamp ska gå med Iphone om man bökar lite.

3. Kamera, är inte JÄTTEviktigt men tar den bra bilder är det helt klart en bonus.

4. Jag kommer att använda wifi för det mesta jag gör vad gäller datatrafik och då mest youtube, kolla schema, mailen.

5. En bra kalender känns viktigt, mest för att jag har svårt att föra en "riktig".

Jag vet att detta diskuterats lite grann tidigare men hittar inte något konkret som svarar på mina frågor.

Om jag borde byta hörlurar; vad ska jag isf ha? Jag lägger mig helst inom 200-500 kr men kan vara villig att lägga upp till 1000 kr om det är värt det.
Jag lyssnar mest på klassiker som R.E.M, Direstraits, varvat med rock av det mesta. Mao vill jag inte att basen ska vara obefintligt även om jag inte prioriterar den som folk som bara lyssnar på trance/techno gör.

Jag kommer nog på fler frågor efterhand....

Jag läste någonstans att Alexlindgren stod i ungefär samma sits, ska slänga iväg ett pm till honom med kanske.

Einar
2008-11-02, 20:08
Jag har inte svar på dina frågor men jag var också inne på att skaffa en iPhone. Jag ångrade mig och köpte en 2a generationens iPod Touch istället.

De stora anledningarna till detta är först och främst att priset man betalar för iPhone är skyhögt samt att man är bunden till halvkassa abonemang hos Telia. Den andra anledningen var att jag hört att telefonfunktionen i iPhone är usel. När man pratar med folk säger de "va" hela tiden för de hör inte vad man säger.

Alla häftiga grejer förutom GPS och kamera finns i Touchen.

Sen tycker jag det är bättre att ha en liten smidig telefon i byxfickan och ha den lite större touchen i väskan.

My two cents.

Roosen
2008-11-02, 20:21
Iphones kamera suger. Jag är tveksam om du ens kan recorda med den.
Vanligtvis är lurarna som kommer med ipods/iphones relativt kassa, så du bör köpa andra. Lägger du upp till 1000kr så kan du få grymma lurar ialf. Och då snackar vi riktigt bra ljud.

Klokaste du kan göra är att besöka en apple-återförsäljare å fråga dig fram. Dom kan även hjälpa dig med lurarna.

CVN
2008-11-02, 21:17
http://www.iphoneinfo.se/omnia-och-xperia-inget-hot-mot-iphone/

Flykt
2008-11-02, 21:25
Det roliga i dessa trådar är att upplägget brukar vara detsamma. Man presenterar iPhone och jämför den med en annan modell. Man radar sedan upp mest nackdelar om iPhone, det vill säga kameran "suger", enormt dyra priser och kassa abonnemang hos Telia.

Men i slutändan ser man oftast "Jag köpte en iPhone, älskar gränssnittet och ni kan låsa tråden"

Åk och kläm på båda och försök testa de funktioner du radar upp och se om du skulle kunna tänka dig använda dem vardagligen.

Alexlindgren
2008-11-02, 21:56
Skickade ett PM till dig, men kan även visa det här som "hjälp" till de andra:


Tjena!

Har inte köpt någon än, mitt abbonnemang går ut först i december och då kommer jag byta. Jag har läst runt en hel del på internet och kommit fram till iphone.

Varför?

Jo för att Iphones operativsystem är överlägset och även användarvänligheten. Sedan att man kan ladda hem olika apps via appstore gör den ännu mer attraktiv.

Jag älskar att hålla på och pilla med extrafunktioner och optimeringar

Men behöver du en mobil som du kan ta bilder med i mörker, köp inte iphone.

Jag fick låna en iphone av en kompis över en dag och fyfan va den är underbara att bl.a. surfa och pilla med!

Berätta hur du gjorde sen! GL!

bear.flowertwig
2008-11-02, 22:20
Som redan påpekats. Det är en sak att jämföra specar, en annan att använda. Jag älskar min iLur.

Sundsarn
2008-11-02, 22:58
Jag vet inte om jag tycker att det blir särskilt dyrt, för mig iaf....

Jag har precis porterat till telia från tele2 och ska ha "Max 25 eller studerande" Jag skickar sms gratis, ringer nästan gratis (de flesta jag ringer har telia) och de enda platserna som jag troligtvis kommer att använda den på är:

1. Hemma
2. Skolan
(3. Centrum)
4. Spårvagnen(?)

Vid 3 av dessa fyra har jag nästintill alltid tillgång till mitt hemnät, skolans nätverk eller telia surfzoner. Alltså ganska små kostnader i datatrafik.

Telefonen (8gb) går isf på 3995:- kontant om jag binder detta abonemang under 24 mån. Tycker inte det är så farligt. Kamera använder jag aldrig på den jag har nu, men det kanske det blir ändring på om man har "vettig" kamera?

Det är väl främst den bättre kameran och frågan om jag skulle få ut mer av windows mobile som får mig att fundera. Jag har ifs också tittat lite på andra modeller, då SE w902 och c905 men då känns det nästan onödigt att byta, möjligtvis för kameran i c905an då. Som jag idag inte har något behov av....

Iphonen känns mer lockande men som sagt, är ljudet inte till belåtenhet går den bort. :banned

CVN
2008-11-02, 23:12
Jag har själv en Iphone och som många andra iphone ägare också har sagt "-once you have a iphone you will never get anything else." Det går inte ens att jämföra den mot en ericsson eller en nokia den är helt enkelt så överlägsen (bortsett från kameran). Kameran ger jätte bra bilder i själva mobilen som syns hur bra som helst och går att zoma in på bra och så men i datorn med högre upplösning så blir dom inte så jätte bra.

Alm
2008-11-03, 08:23
Iphonen är inte dyr som modell som många tror. 5500 för 16 gb varianten. Omnia/Xperia är betydligt dyrare för att ge ett exempel.

Telias abbonemang behöver inte heller bli särskilt dyra.
T.ex. kan man binda sig med 69 kr/mån i 18 månader (mobil till vänner) och då lägga större kostnaden för telefonen i butiken (Har för mig det blir 4500 kr i butiken).

Att telefonen är "dyr" är bara bs, det beror helt på hur man har tänkt att använda den. I förslaget ovan tillkommer endast det du ringer/smsar för t.ex. Surfar du då endast via WLAN/WIFI så tillkommer inget extra för datatrafiken...

Besök gärna en teliabutik så ni får se samtliga alternativ.

Jag finns för övrigt på Väla Centrum (HBG) om ni vill snacka med mig...

mela
2008-11-03, 10:16
Iphonen är inte dyr som modell som många tror. 5500 för 16 gb varianten. Omnia/Xperia är betydligt dyrare för att ge ett exempel.



iPhone 3G 16gb kostar runt 8k.
Xperia har 3g normalt och kostar runt 6k.

pragmatist
2008-11-03, 11:40
Hur är det nu, kan man låsa upp en iPhone 3G från Telia så man kan använda vilket abonnemang som helst, eller kan man inte det? Jag gick förbi någon butik på Odengatan som skyltade med att de låste upp iPhones men jag utforskade aldrig närmare vad de menade med det.

Larsson85
2008-11-03, 12:13
HTC touch HD kommer snart, tycker den verkar riktigt nice. Hur ljudkvaliten är har jag dock ingen aning om, men klart värd att kolla upp.

marolss
2008-11-03, 12:21
satt i samma sits... Köpte till slut en iphone.

Fundera ut vad du vill ha mobilen till och völj därefter. Prismässigt kommer det inte skilja enorma summor mellan iphone, omnia och xperia.

Var själj sugen på omnian men läste en del negativ kritik mot den och ändrade mig.

Iphonen har en bättre musikspelare än de andra två samt klart bättre gränssnitt och surfmöjlighet, detta var avgörande för mig. Kamera och annat är ok men inte mer.

prioriterar du tex kamera, enkelheten att skriva sms(detta är lite tidskrävande på iphone) eller annat så kika på de andra två isf.

Jag är dock nöjd, ljudet är mkt bra och jag har då inte ens bytt hörlurar ännu...

Angående att det blir dåligt ljud i samtal etc som jag läste stämmer absolut inte, dock kan man ställa in detta ljud, personen ifråga kanske inte hade gjort detta?

mela
2008-11-03, 12:23
Många klagar på att det är så svårt att använda skärmarna på xperia, htc och liknande men att det inte är samma problem på iPhone. Jag läste att anledningen till detta var att skärmen på iPhonen var mycket sämre och därför mer lätthanterlig. Någon som kan bekräfta?

Kabuto
2008-11-03, 15:04
Vad menar du med sämre?

Hockeyplayer
2008-11-03, 16:26
vänta på nokia 5800 tube.. den verkar vara en god utmanare, spec om du vill ha bra musikspelare!

Snafu
2008-11-03, 16:58
Jag blir mer och mer sugen på iPhone. Man är knappast nån sån där cool trend-setter.

Säkerhet i första rum.

Hardrocker
2008-11-03, 17:03
Många klagar på att det är så svårt att använda skärmarna på xperia, htc och liknande men att det inte är samma problem på iPhone. Jag läste att anledningen till detta var att skärmen på iPhonen var mycket sämre och därför mer lätthanterlig. Någon som kan bekräfta?

Skärmen är inte sämre på IPhone uan det har snarare med operativet i telefonerna att göra. Windows mobile är plottrigt och kräver penna medans Iphones MacOs är gjort för att användas med fingrarna. HTC och SE har gjort egna tillägg till Win Mobile för att det ska gå att devis använda telefonerna utan pennan.

Sundsarn
2008-11-04, 15:46
Jag var och kände lite mer på Iphone os telia idag och har i princip bestämt mig för att ge mig på den. Det är helt enkelt pga det sköna gränssnittet som väger över. För trots allt, är en telefon kul och användbar så använder man den. Sen om en telefon är fullmatad med grejer men jobbig att arbeta med så använder man den tillslut helt enkelt inte.

Lite frågor till dock:

1. 8gb eller 16gb?
1b. Om 16gb: Vit eller svart? Har läst någonstans att de vita fått sprickor?

Annars gillar jag den vita "mac-looken" *cupid*

Sundsarn
2008-11-04, 15:58
Just ja en till fråga:

2. Vad finns det för inställningsmöjligheter för equalizern i Iphone? Presets/manuellt?

Alexlindgren
2008-11-04, 16:09
På vita syns sprickor tydligen mer, så svart!

Blir iphoneköp för mig också inom någon vecka :)

Flykt
2008-11-04, 16:15
Sedär, visste att det skulle luta över till en iPhone ;)

1. Samma sak där, gå efter behov. Jag tyckte 16 gb var en självklarhet för mig. 8 gb skulle jag inte få plats med det jag ville. Kolla hur mycket plats din musik tar ungefär och bedöm därefter.

1b: Jag stod i samma kval. Jag skrev upp mig på både en vit och en svart och skulle ta den som kom in först. Det blev vit och jag ångrar det inte en sekund. Jag kan inte se en enda repa på baksidan what so ever medan man ser dem mycket tydligare på svart. Plus att den svarta ser man fettfläckar jättetydligt på (googla så hittar du jämförelsebilder).

Läste också att vissa vita hade fått sprickor i början när man satt och bevakade alla nyhetssidor. Men har inte hört nåt sen dess. Dessutom lär sådant gå på garanti?

2. Presets. Går att välja mellan typiska inställningar.

Tog två prints på iPhonen över musikinställningarna. (det är hur smidigt som helst förresten att ta print screen, bara hålla in "on/off" knappen samt "homescreen"knappen samtidigt)

http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_0003%5B1%5D.PNG

http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_0004%5B1%5D.PNG

Calleman
2008-11-04, 16:44
Många klagar på att det är så svårt att använda skärmarna på xperia, htc och liknande men att det inte är samma problem på iPhone. Jag läste att anledningen till detta var att skärmen på iPhonen var mycket sämre och därför mer lätthanterlig. Någon som kan bekräfta?

Iphone vet jag inte, men xperians skärm är inte helt lätt om du inte använder pekpinnen. Tack och lov finns där en trevlig panel att ladda ner, SBS (?), som anpassar sig efter fingrarna istället för pinnen.

Jag är helnöjd med min xperia, men har och andra sidan inte provat en iphone i någon större utsträckning. Fixar den för övrigt e-postsynkning, kalender osv via exchange?

Flykt
2008-11-04, 16:46
Fixar den för övrigt e-postsynkning, kalender osv via exchange?

Jepp!

Calleman
2008-11-04, 16:48
Jepp!

Ok, var aldrig aktuellt för mig att ens titta på en iphone då mitt företag har som policy att köpa in htc, nokia eller SE. Då fick det bli en xperia :)

Sundsarn
2008-11-05, 00:14
Sedär, visste att det skulle luta över till en iPhone ;)


Mm det blir troligtvis en, kanske imorgon redan...

Finns de fler presets längre ned än vad den där bilden visar? Tyckte ingen av dem riktigt stämmer överens med de inställningar jag brukar köra. (Liknade traditionell "rock"-inställning).

Jag erkänner att 8 gb räcker för mig vad gäller musik men jag undrar hur mkt jag behöver för resten, typ apps, bilder etc?

Sundsarn
2008-11-05, 20:31
Jag har haft fullt upp hela dagen trots att jag egentligen är ledig (*gah!*) så jag har inte ens varit in och klämt mer på Iphonen....

Jag har dock kommit på en till fråga:

3. Kalender: Jag såg att man kan ha två påminnelser om någonting i kalendern men kan man få så att man ser vad som står på schemat under dagen på startsidan? Eller nu när jag tänker efter; startsidan är väl där man har alla ikoner?

Föregående frågor vore det superbra om någon vill svara på :)