handdator

Visa fullständig version : Shoulder dislocations


Trance
2008-11-02, 19:22
Är "shoulder dislocations" en bra stretch-övning? Speciellt om man har något framåtlutande axlar? Eller är den menlös/skadlig?

a4xA7sot_LE

bertbert
2008-11-02, 19:27
Om en stretch-övning vilkensomhelst är bra, dålig eller menlös, beror mer på individen är övningen som sådan. Man skall definitivt inte stretcha "bara för sakens skull", utan med ett specifikt syfte.

Stretchövningar är verktyg, och som sådana kan de appliceras rätt eller fel; de är sällan intrinsiskt bra eller dåliga. Snarare passar de till ett visst syfte, eller inte.

Så min motfråga blir; vad är det du vill uppnå med just denna övning? (Eller är du bara nyfiken på övningen som sådan?)

Om framåtroterade axlar är problemet anser jag att du ska träna dig jämnstark i fram/baksida istället för att stretcha.

Trance
2008-11-02, 19:31
Största anledningen är väl att bli mer rörlig i axlar och kunna hålla händerna på skivstången närmare kroppen när jag böjer. Men det är inte något jag "måste" göra utan har bara märkt att jag är rätt orörlig i dem.

bertbert
2008-11-02, 19:39
Största anledningen är väl att bli mer rörlig i axlar och kunna hålla händerna på skivstången närmare kroppen när jag böjer. Men det är inte något jag "måste" göra utan har bara märkt att jag är rätt orörlig i dem.

Hur högt har du stången placerad på ryggen/axlarna?

Jag hade tidigare stången rätt lång ner vilket gör att man blir mycket stabil i kroppen, men greppet blir också bredare. Detta leder även lätt till att armbågarna kommer högt upp, man trycker så att säger "stången in i ryggen" istället för uppför.

På grund av en axelskada har jag tvingats justera greppet; jag lägger nu stången högre upp, på skulderbladen kan man enklast beskriva det som, och kan nu hålla betydligt smalare. Detta har även fördelen att armbågen nu pekar rakt neråt. Böjtekniken generellt blir otroligt mycket bättre av detta. Enda nackdelen är eventuellt att armbågarna kan blir lite mer ansträngda på tyngre böjar.

Nu ska det tilläggas att mina axlar är rätt rörliga, troligen extremt rörliga för att vara styrkelyftare, så kanske har du ett rörlighetsproblem i axlarna som jag inte inser. Men jag tror inte det.