handdator

Visa fullständig version : Digitalpiano/Synth el. dyl.


Halldin
2008-11-02, 15:12
Som topic antyder är jag på jakt efter något av dessa.

Det jag är på jakt efter ska helst vara smidigt att flytta runt på, pedal för att hålla ut noter, möjlighet att koppla in i datorn samt full oktav.

Det behöver inte vara audiofilklass på det, utan priset får vara någorlunda studentvänligt.

Någon som sitter på förslag?

Halldin
2008-11-02, 20:11
Bümp.

Athlete
2008-11-02, 23:51
http://www.dv247.com/icat/Keyboards+%26+MIDI/3010/

Kolla runt där, finns att få tag på till rätt bra priser. Har själv köpt ett stagepiano därifrån. Annars.. typ, blocket?

Per B
2008-11-03, 08:49
Jag gillar Yamaha, och har själv ett P90 digitalpiano (stage-modell). Detta är med 88 tangenter med hammarmekanik, och det gör också instrumentet ganska tungt. P90 är ett bra piano som jag kan rekommendera, även om jag ibland saknar inbyggda högtalare. Vill du ha nåt "behändigare" men fortfarande ett rent piano (även om vissa andra ljud finns) så kanske Yamaha NE-30 kan vara nåt: det har 76 vägda tangenter (inte hammarmekanik). Annars har du Yamahas DGX-serie om du dessutom vill ha många andra ljud, autokomp osv... de har även väldigt bra pianoljud. Den stora modellen DGX 620 (eller 520 som är gamla modellen) har 88 vägda tangenter, den mindre medlemmarna i famliljen har 76.

Halldin
2008-11-04, 20:01
Tackar så mycket för svaren.

Såg en video på Yamaha P140, låter rätt schysst tycker jag.
Ganska dyrt dock. Något ni hört talas om?

Per B
2008-11-04, 21:46
Tackar så mycket för svaren.

Såg en video på Yamaha P140, låter rätt schysst tycker jag.
Ganska dyrt dock. Något ni hört talas om?

P140 är en nyare variant av P90 (som jag har) och dessutom med högtalare (direkta föregångaren till P140 heter P120). Ett kanonbra piano, absolut.

bear.flowertwig
2008-11-04, 22:20
Galenskaparna - Konfirmationspresenten

FIpqvmTw1nk

Huffo the A-LagaRe
2008-11-04, 22:22
Jag rekommenderar Yamaha P140 varmt!

Halldin
2008-11-04, 22:25
Ja den verkar lovande.
Men fan vad dyr den är. :D

Någon pålitlig butik utomlands som har den för vettigare pris tro?
Utöver butiken Athlete tipsade om d.v.s.

Halldin
2008-11-04, 22:33
Från butiken Athlete tipsade om verkar en P140 hamna på omkring 8000kr.
Är jäkligt sugen, med pengar som man egentligen inte har. *gah!*

Halldin
2008-11-04, 22:54
Det gnälls om att P140 saknar 1/4"-uttag och känns plastig.
Kommentarer?

Halldin
2008-11-05, 10:38
Bümp.

Farzan
2008-11-05, 12:27
Jag har själv en yamaha clavinova 240 och jag är sjukt nöjd. Man får verkligen valuta för pengarna så jag rekommenderar yamaha starkt. Fast digitala pianon för under 10 000 har en tendens att vara plastiga, fast synthformen kanske är billigare. Gå till affären och prova så får du själv känna skillnaden.

Halldin
2008-11-05, 12:44
Jag har själv en yamaha clavinova 240 och jag är sjukt nöjd. Man får verkligen valuta för pengarna så jag rekommenderar yamaha starkt. Fast digitala pianon för under 10 000 har en tendens att vara plastiga, fast synthformen kanske är billigare. Gå till affären och prova så får du själv känna skillnaden.
Den var snygg, men den ser inte vidare portabel ut. :/

Behöver helst något som kan ställas upp mot en vägg i en studentlya när den inte används, ungefär.

Halldin
2008-11-05, 18:57
Korg SP250 fick jag tips om också.
Verkar låta helt ok.

Erfarenheter?

Per B
2008-11-05, 20:14
Korg SP250 fick jag tips om också.
Verkar låta helt ok.

Erfarenheter?

Jag har provspelat SP250 lite i nån musikaffär, och enligt mig så är den inte alls i Yamaha-klass. Men nu ju jag Yamaha-frälst (äger förutom P90 också ett akustiskt Yamaha-piano).

Yamahas stage-pianon (t ex P140) är INTE plastiga, det tycker då inte jag. Men jag använder iofs bara mitt hemma.

Vad gäller avsaknaden av 1/4" teleplugg för linjeutgången är det väl ingen stor grej: en adapter från RCA (som är det som används på åtminstone mitt P90, och troligen också på P140) kostar ju inte många spänn.

Halldin
2008-11-05, 20:37
Jag har provspelat SP250 lite i nån musikaffär, och enligt mig så är den inte alls i Yamaha-klass. Men nu ju jag Yamaha-frälst (äger förutom P90 också ett akustiskt Yamaha-piano).

Yamahas stage-pianon (t ex P140) är INTE plastiga, det tycker då inte jag. Men jag använder iofs bara mitt hemma.

Vad gäller avsaknaden av 1/4" teleplugg för linjeutgången är det väl ingen stor grej: en adapter från RCA (som är det som används på åtminstone mitt P90, och troligen också på P140) kostar ju inte många spänn.
Kul att du testat båda, vad är det som skiljer tycker du?

Prisskillnaden mellan SP250 och P140 är dock 2500kr så det får man ju ha i beaktande med.

Tyckte SP250 verkade låta bättre än P140 att döma av klipp på youtube, men det kan ju bero på att P140 har sämre högtalare iofs.

Halldin
2008-11-05, 22:10
Roland FP4 såg jag nu, mycket fint ljud tycker jag.

http://www.youtube.com/watch?v=n-Ofgo1KINE

Erfarenheter på denna? :D

Per B
2008-11-06, 14:18
Rolands FP-serie är riktigt roliga i och med att de har riktigt bra auto-komp (Session-partner), det skulle jag gärna ha. Men anledningen till att JAG valde Yamaha framför Roland (som var det enda alternativet egentligen) är att jag gillar det "poppiga" pianoljud som Yamahas digitalpianon har. Och detta med "poppigare" ljud gäller ju inte bara deras digitalpianon, utan även deras stora akustiska flyglar... det är ju dessa som man samplat ljuden från.

Vill du ha det grymmaste pianoljudet ska du dock satsa på en datorbaserad sampler där samplingarna kan ligga på hårddisken (t ex Gigastudio), och sen skaffar man önskat pianoljud till detta. Fördelen med detta är att man samplat VARJE tangent i flera anslagsnivåer, både med och utan sustainpedal nedtryckt. Samplingen innehåller också ljudet ända tills det klingat ut. I ett digitalpiano har man begränsat med minne, och man loopar och interpolerar därför ljuden. Till Gigastudio kan samplingen för ett enda piano vara på flera gigabyte.

Edit: Såg nu att Tascam bestämt sig för att sluta utveckla Gigastudio. Dock finns det andra liknande alternativ.

Halldin
2008-11-07, 10:33
Jag var och provspelade P140 och FP4 igår.
P140 tyckte jag hade mycket bättre känsla i tangenterna, kändes ungefär som pianolärarens Malmsjöflygel medans FP4:an kändes mer som mitt akustiska Röslerpiano. FP4an hade dock betydligt bättre andra röster, och fler (333st vs. 14st).

Korg SP250 hade dom slutat sälja p.g.a många problem med reparationer, så det alternativet stryker jag nog.

Har mer eller mindre bestämt mig för P140, problemet är att högtalarna inte är något vidare, och jag har hört att man inte kan ställa in volymen om man ansluter externa högtalare p.g.a något konstruktionsfel.

Är det någon som vet om/hur man kan kringgå detta? Och kan man koppla in vanliga datorhögtalare? Jag är otroligt dålig på sånt, tror det stod AUX in och det var en röd och en vit hona.

Per B
2008-11-07, 12:43
Har mer eller mindre bestämt mig för P140, problemet är att högtalarna inte är något vidare, och jag har hört att man inte kan ställa in volymen om man ansluter externa högtalare p.g.a något konstruktionsfel.

Är det någon som vet om/hur man kan kringgå detta? Och kan man koppla in vanliga datorhögtalare? Jag är otroligt dålig på sånt, tror det stod AUX in och det var en röd och en vit hona.

De flesta datorhögtalare har en 3,5 mm teleplugg, så du behöver en sån här adapter för att ansluta högtalararna till P140:n: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53269986

Jag tror dock du behöver ha ganska bra datorhögtalare för att klå de inbyggda.

Halldin
2008-11-07, 15:03
De flesta datorhögtalare har en 3,5 mm teleplugg, så du behöver en sån här adapter för att ansluta högtalararna till P140:n: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53269986

Jag tror dock du behöver ha ganska bra datorhögtalare för att klå de inbyggda.
Ah, tackar.

Det ser dock ut som att det bara är en kontakt in, går det inte på något vis att ansluta mitt 5.1 system med woofer? Borde inte det vara bättre, förutsatt att det ens går?

Per B
2008-11-07, 15:10
Det ser dock ut som att det bara är en kontakt in, går det inte på något vis att ansluta mitt 5.1 system med woofer? Borde inte det vara bättre, förutsatt att det ens går?

3,5 mm honan (den svarta) är stereo, medans RCA-hanarna är mono (röd=höger, vit=vänster).

Visst kan du koppla till ditt 5.1-system, men du får inget 5.1-ljud iofs. Då behöver du bara en dubbel RCA-kabel: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53267601

Halldin
2008-11-07, 15:21
Vielen dank :thumbup:
Kommer säkert behöva fråga nåt igen när jag väl har fått den.

Men P140 är ett godkänt köp då med andra ord?

Per B
2008-11-07, 15:25
Men P140 är ett godkänt köp då med andra ord?

Jag tror du kommer att bli nöjd. :)

Halldin
2008-11-07, 23:02
Jag tycker det är jobbigt att välja vilken pizza jag ska ha på pizzerian; att välja ett digitalpiano i 10000kr-klassen är lite värre. *gah!*

Yamaha P-140

+Autentiskt pianoljud
+Känsla i tangenter (påminner om pianolärarens Malmsjöflygel)
+1000kr billigare

-Ingen USB, så ska man ansluta till datorn behövs en adapter för ca. 300-400kr
-Endast 14 voices
-Klen förstärkare på 6w (vilket leder till en följdfråga: hjälper det då ens att koppla in andra högtalare, blir inte denna komponent begränsande?)

vs.

Roland FP-4

+Många voices (333) och diverse effekter
+USB, så lätt att köra in i datorn
+Bättre högtalare/förstärkare (12w)
+128 polyfonisk (om man skulle få för sig att spela snabbt som satan eller missbruka sustainpedalen)

-Tangenterna påminner mer om på mitt akustiska Röslerpiano, inte nåt direkt motstånd i dom.
-1000kr dyrare

Kan inte någon komma med ett ultimat svar? :D

Halldin
2008-11-08, 19:19
Bumpar utifall fler åsikter ploppar fram.

Halldin
2008-11-09, 14:55
Det blev P140 till sist. :thumbup:

Får köpa en Yamaha UX-16 MIDI to USB pryl om man vill leka med datorn.