handdator

Visa fullständig version : Gammalt kött

Salus
2008-11-02, 14:52
Hade glömt bort en 1kg:s bit nötkött i kylskåpet, gick ut den 29:e okt. Det borde inte vara några problem att äta? ELler vad säger ni?

Den är inte tillagad.

LadyG
2008-11-02, 14:58
Lukta på den, kläm på den. Luktar den inte illa och inte känns slemmig bör den vara ok.

Anton Fräs
2008-11-02, 15:03
lukta på den, kläm på den. Luktar den inte illa och inte känns slemmig bör den vara ok.

+1

Salus
2008-11-02, 19:21
Lukta på den, kläm på den. Luktar den inte illa och inte känns slemmig bör den vara ok.

okay!

tack

levak
2008-11-03, 17:05
Precis, den regeln gäller för det mesta köttet. Man känner snabbt om kött är dåligt och bara allt är genomstekt brukar det vara ok.

Sverker
2008-11-03, 18:18
Den regeln gäller inte alls:(

Det finns matförgiftande bakterier som inte påverkar lukt och smak. Staphylococcus aureus är ett bra exempel. Bildar gift när den växer till i antal. Giftet klarar uppvärmningen och redan ett par timmar efter måltiden kan man må rätt illa.

Jag säger ingenting om köttet. Konsumentförpackat kött som ligger i speciell gasblandning, sk KPK-kött brukar vara säkert. Men det finns ingen sanning här...bara sannolikhet.

Scratch89
2008-11-03, 22:44
Hur har den legat förvarad? Har den legat upptinad på en blodig tallrik utan någon som helst förpackning, eller ligger den i vakuumförpackning med nitrit?

Salus
2008-11-04, 03:44

Det finns matförgiftande bakterier som inte påverkar lukt och smak. Staphylococcus aureus är ett bra exempel. Bildar gift när den växer till i antal. Giftet klarar uppvärmningen och redan ett par timmar efter måltiden kan man må rätt illa.

Jag säger ingenting om köttet. Konsumentförpackat kött som ligger i speciell gasblandning, sk KPK-kött brukar vara säkert. Men det finns ingen sanning här...bara sannolikhet.

Tack för intressant information, skall jag betänka i framtiden.

Scratchy: den låg förpackad i vad som nästan kan anses som vakumförpackad, den var helt inplastad och mycket lite luft.

I vilket fall, tillagade den till en mustig gryta med smak av svart vinbärssaft och porteröl. Rekommenderas starkt till alla i höstrusket!

LadyG
2008-11-04, 09:44
Jag hade gjort som du Salus. Det enda kött jag håller på datumen är köttfärs, eftersom den är mald är den känsligare.

(offt topic: Enda gången jag blivit matförgiftad var av en skaldjuspizza på en restaurang inne i stan. Så tumregeln har tjänat mig väl hittils.)

J.V
2008-11-04, 11:10
http://www.aftonbladet.se/matvin/article3679035.ab

!

Nattljus
2008-11-04, 11:18
i slutet av artikeln står det att absolut ingenting händer i gammal juice? kan det verkligen stämma?

har en oöppnad juiceförpackning i kylen, fem dagar över datumet. satt precis och funderade på om den skulle slängas eller drickas :)

LadyG
2008-11-04, 11:23
Fick i mig en klunk gammal juice och det smakade illa men jag blev inte sjuk av det. Fast en klunk är ju inte så stor så jag kanske hade tur?

Eddie Vedder
2008-11-04, 13:14
Jag har ett antal gånger letat upp saker i affären som gått ut och frågat om jag kan få det billigare vilket jag fått.

Senast var det långfilen som hade passerat Bäst före-datumet. Så jag frågade om jag kunde få den utgångna filen billigare och denna utgångna långfil avnjöts på gröten under de två efterföljande dagarna.*drool* Samma sak har jag gjort med margarin och keso.

Sverker
2008-11-04, 13:16
Oöppnad juiceförpackning låter säkert. Juice är för surt för att någon matförgiftande bakterier ska kunna växa. Det krävs syre för att mögel ska växa så det är uteslutet. Tveksamt ifall jästsvampar skulle kunna överleva pastöriceringen. Öppnas förpackningen förändras förutsättningarna direkt för jäst och mögel.

Hållbarheten är säkert satt på att smaken förändras med tiden.

Scratch89
2008-11-04, 14:41
Jag har ett antal gånger letat upp saker i affären som gått ut och frågat om jag kan få det billigare vilket jag fått.

Senast var det långfilen som hade passerat Bäst före-datumet. Så jag frågade om jag kunde få den utgångna filen billigare och denna utgångna långfil avnjöts på gröten under de två efterföljande dagarna.*drool* Samma sak har jag gjort med margarin och keso.

Helvete vad snå... eh, ekonomisk du är. :D

Sverker
2008-11-04, 20:00
Vilket föredömme*grr27*

Men visst gör Eddie rätt.
Möjligen ska han vara försiktig med margarinet. Lättmargariner kan mögla och det räcker att svetsen på folien inte är helt tät för att det ska kunna mögla.

Eddie Vedder
2008-11-04, 22:08
Lättmargariner kan mögla och det räcker att svetsen på folien inte är helt tät för att det ska kunna mögla.

Men är inte det främst risk då margarinet kontamineras med brödsmulor? I mitt fall är det ju något jag blandar i gröten, så risken för att smörkniven skall sprida brödskivor till margarinet finns ju inte i mitt fall.

skaparn
2008-11-04, 22:13

Gäller detta bara kött, eller finns dessa bakterier även i mejeriprodukter av typen Creme Fraiche och liknande? Vad gäller mejeri har jag alltid gått på lukt och smak, men är öppen för fakta som får mig att omvärdera en aning.

omnibus
2008-11-04, 22:35
Gäller detta bara kött, eller finns dessa bakterier även i mejeriprodukter av typen Creme Fraiche och liknande? Vad gäller mejeri har jag alltid gått på lukt och smak, men är öppen för fakta som får mig att omvärdera en aning.

"Bäst före = Dödlig efter" har funkat för mig i alla år ;) *ta i trä*

Sverker
2008-11-05, 07:25

Mjölken är pastöricerad. Problemet är att sporbildaren Bacillus ceures finns kvar. Så länge mjölken står KALLT hålls Bacillus tillbaka.

Creme Fraiche är syrad så den håller rätt bra, precis som youghurt.

Scratch89
2008-11-05, 08:26
Det är väl när mjölkprodukter börjar skära sig man kanske ska se upp lite. Det blir ju iofs en liten frän doft då, men det är ibland svårt att känna lukten när produkten är kylskåpskall.

skaparn
2008-11-05, 08:30
Mjölken är pastöricerad. Problemet är att sporbildaren Bacillus ceures finns kvar. Så länge mjölken står KALLT hålls Bacillus tillbaka.

Creme Fraiche är syrad så den håller rätt bra, precis som youghurt.

Ok, men för att göra det enkelt för mig: Man kan alltså om mjölken stått kallt nästan alltid bedöma dess kvalitet med hjälp av lukt och smak?

Sverker
2008-11-05, 18:20
Det vågar jag inte svara på. Det blir lite Tage Danielsson och sannolikhet över det hela:
http://www.folkkampanjen.se/danielsson1979.html

rAjj
2008-11-05, 23:03
växer där inte hår eller annat liv på köttet så stek de ordentligt och käka för fan..

Slimfit
2008-11-06, 07:15
Man vet att mjölken är gammal då den separerar när man häller den på varm gröt. Fast då är det ju för sent och man får sleva i sig portionen ändå för man är ju självklart för lat för att göra en ny och man har heller inte den tiden på morgonen. Har hänt några gånger och är väl inget jag rekomenderar att prova. Annars använder jag mig av lukt och syn för att avgöra om jag ska stoppa något i munnen och det har fungerat än så länge, har aldrig blivit dålig av "gammal" mat.

skaparn
2008-11-06, 07:36
växer där inte hår eller annat liv på köttet så stek de ordentligt och käka för fan..

Och jag har cyklat utan hjälm längs Birger Jarlsgatan i ett halvår under rusningstrafik nu och jag lever fortfarande. Alltså behöver man inte hjälm. För fan.

rAjj
2008-12-02, 16:16
Ja, precis.. "hehe"

daks
2008-12-02, 17:21
[QUOTE=Salus;3300867]
Scratchy: den låg förpackad i vad som nästan kan anses som vakumförpackad, den var helt inplastad och mycket lite luft.

[QUOTE]

Det är inte så bra att förvara så, det är bättre med luft. En dålig vakumförpackning är sämre än ingen förpackning.

Gammalt bra kött är gott kött! Strunta i datummärkningar. Vinäger har datummärkning, det är gammalt surt vin... (typ)

Scratch89
2008-12-02, 18:08
Gammalt bra kött är gott kött! Strunta i datummärkningar. Vinäger har datummärkning, det är gammalt surt vin... (typ)

Och vinäger en en sorts konserveringsmetod, också. Kött är ett av de absolut bästa naturliga substraten som finns för bakterier. Det är bara galenskap att hålla på och tänka sådär. Det är inte tufft för fem öre att bli matförgiftad.

daks
2008-12-02, 19:39
Och vinäger en en sorts konserveringsmetod, också. Kött är ett av de absolut bästa naturliga substraten som finns för bakterier. Det är bara galenskap att hålla på och tänka sådär. Det är inte tufft för fem öre att bli matförgiftad.

Att bli matförgiftad är jättedumt och inte alls tufft var du nu fick det ifrån.
Bra kött är välhängt och därmed gammalt. Men inte dåligt.

Dåligt är däremot datummärkningar som får folk att sluta tänka och slänga mat helt i onödan. Att slänga kött som är tre dagar över ett fiktivt datum det är dumt. Att fråga om det i en tråd är smart.

Scratch89
2008-12-03, 01:00
Själva grejen är att även fast man tror att man kan lita på sina ögon och sitt luktsinne så kan man inte alltid det. De bakterier som ställer till med mer än räserbajs och raketspyor kan man varken se eller lukta sig till. Beroende på hur man har lagrat köttet, eller något annat livsmedel, så kan det bli dåligt innan bäst-före-datumet, t.o.m.

AsTfL
2008-12-03, 12:27
Jag brukar titta och lukta på maten om den verkar vara okey,då äter jag den oavsett datumet.
Om jag är död dagen efter eller matförgiftad så slänger jag de eventuella resterna av måltiden.

spoonchest
2008-12-03, 13:48
"Bäst före = Dödlig efter" har funkat för mig i alla år ;) *ta i trä*
haha