handdator

Visa fullständig version : Folk som rullar axlarna i shrugs


Black Star Abyss
2008-11-02, 13:55
Jag tycker det ser helt galet ut och har fått lära mig att det är helt fel. Varför gör folk det? Tunga vikter också. Finns det någon anledning att göra så eller är det vansinne?

agazza
2008-11-02, 14:02
Hörde när jag var yngre att det tog på fler muskelgrupper, och att man utförde en längre ROM. Ifall det är skadligt vet jag inte.

Jag gör det ej själv.

Grotesk
2008-11-03, 00:07
Jag tycker också det ser vansinnigt ut, men om det är bra vet jag inte. Läser man Max OT m.m. så ska man INTE rulla, men samtidigt kan man inte tro på allt man läser, så jag vet inte?

malkin
2008-11-03, 01:52
Att rulla får väl axeln att göra en onormal rörelse för axeln? Som kan ställa till med skador då.

Nimille
2008-11-03, 07:40
exrx.net
Shoulder Shrugs (shoulder rolls)
http://exrx.net/Images/Mechanics/DBRotationShrug.gif
* Rolling (horizontal movement) is nonsensical
o Weight moves perpendicular to gravity
* In an upright posture, the upper traps and middle traps resist weights against gravity (downward force) as they elevate the scapula
o see correct form
* Although it is true the middle and lower trapezius can also retract the scapula on a continuum of planes
o they resist such a load retracting against a resistance on a transverse plane during general back exercises
o or by upward rotation on a frontal plane during shoulder exercises
* Bottom line: It's only necessary to raise and lower the shoulders during shrugs. The lower and middle trapezius will be exercised during other basic exercises

Threader
2008-11-03, 09:44
Kör shrugs, men inte med den rullande rörelsen. Får väldigt bra resultat av övningen, och har hittills (efter ca 5 års utförande, ett par ggr/vecka) inte fått några problem med nacke/traps.

stevebc
2008-11-03, 17:11
Varför ska man rulla? Man utför ju inget arbete i horisontell rörelse.

Morty
2008-11-03, 17:15
Varför ska man rulla? Man utför ju inget arbete i horisontell rörelse.

Antagligen känns det skönt att kontrahera rhombs/trapezius transversus.

Martin Löwgren
2008-11-03, 17:15
Jag tycker det ser helt galet ut och har fått lära mig att det är helt fel. Varför gör folk det? Tunga vikter också. Finns det någon anledning att göra så eller är det vansinne?
Fråga :thumbup:

Jag har fått de roligaste förklaringarna någonsin på just den frågan :D

spoonchest
2008-11-03, 17:26
Fråga :thumbup:

Jag har fått de roligaste förklaringarna någonsin på just den frågan :D

Och det var?

actiwe
2008-11-03, 17:45
Jag får sämre kontakt med trapzen iaf

KaptenKnäsvag
2008-11-03, 18:59
I Andy Boltons träningsDVD fick jag höra att det är skadligt att rulla axlarna i shrugs.

Damien Thorne
2008-11-03, 19:31
Varför ska man rulla? Man utför ju inget arbete i horisontell rörelse.

Jag håller med dig.

Baan
2008-11-03, 19:48
Jag håller med dig.

Beror väl på om någon är villig pröjsa för det KEKEKEKEKEKEKEKEKE

stevebc
2008-11-03, 20:13
Antagligen känns det skönt att kontrahera rhombs/trapezius transversus.Det är skönt att kontrahera biceps framför tjejer också men mig veterligen leder inte det till muskeltillväxt :/

Bahir
2008-11-03, 23:13
Förslag: gör shrugs stående, utan rullning. För att bearbeta musklerna på baksidan, gör shrugs utan rullning i en något framåtlutad position.

Morty
2008-11-03, 23:16
Förslag: gör shrugs stående, utan rullning. För att bearbeta musklerna på baksidan, gör shrugs utan rullning i en något framåtlutad position.

Kanske bara göra skivstångsrodd istället? ^^

Shrugs ska inte rullas, det är felaktikt utförande.
Det jag skrev var bara en tanke på varför folk gör så. Det känns bra att kontrahera där, så dom tror att det är rätt utförande.

För övrigt är det rätt utförande att flexa biceps framför tjejer också ;)

Martin Löwgren
2008-11-04, 14:41
Och det var?
Jag frågade om Serratus posterior inferior och Extensor hallucis longus aktiveras bättre då om man rullade varpå individen upprepade musklerna och förklarade att man lätt missar dessa muskler om man inte rullar.

:D

Bahir
2008-11-04, 15:12
Kanske bara göra skivstångsrodd istället? ^^


Nej. Skivstångsrodd är en annan övning - du ror vikten bakåt (böjer armarna), i framåtlutat shrug lyfter du bara rakt upp. Nu snackar jag inte om att man ska vara böjd 90 grader framåt, utan antagligen lite mindre än 45.

Pepz
2008-11-04, 15:22
Jag frågade om Serratus posterior inferior och Extensor hallucis longus aktiveras bättre då om man rullade varpå individen upprepade musklerna och förklarade att man lätt missar dessa muskler om man inte rullar.

:D

*popcorn* då kände du dig nöjd va?

Silva
2008-11-04, 15:31
Jag frågade om Serratus posterior inferior och Extensor hallucis longus aktiveras bättre då om man rullade varpå individen upprepade musklerna och förklarade att man lätt missar dessa muskler om man inte rullar.

:D

Haha :laugh:

Martin Löwgren
2008-11-04, 16:03
*popcorn* då kände du dig nöjd va?
Hehe. Hade han sagt att han även var licencierad personlig tränare innan så hade jag nog kunnat avsluta mitt liv just då :thumbup:

Black Star Abyss
2008-11-04, 17:22
Fråga

Jag har fått de roligaste förklaringarna någonsin på just den frågan

Ska prova... ett gott skratt förlänger livet.

Martin Löwgren
2008-11-04, 17:39
Ska prova... ett gott skratt förlänger livet.
Ja och då är ett gym en riktigt bra plats att vara på *popcorn*

Alltidxx
2008-11-06, 15:53
Hehe. Hade han sagt att han även var licencierad personlig tränare innan så hade jag nog kunnat avsluta mitt liv just då :thumbup:Går du fortfarande omkring i tron att ingen som inte kan alla musklers latinska namn kan vara en bra tränare? Det skulle ju göra dig mer attraktiv på marknaden, eller hur? Vad hade du gjort om snubben frågade vilka muskler du menade med de latinska namnen? Hade du skrattat åt honom då eller förklarat hur du menade på ett sätt du förmodligen kunde gjort från början?

feyin
2008-11-06, 16:11
Min idrott- och hälsa lärare sa att det var okej att rulla axlarna.

spoonchest
2008-11-07, 08:33
Jag frågade om Serratus posterior inferior och Extensor hallucis longus aktiveras bättre då om man rullade varpå individen upprepade musklerna och förklarade att man lätt missar dessa muskler om man inte rullar.

:D

Jag tror bestämt att han antog att ni syftade på samma muskler i och med att han gjorde shrugs.
Tänk om han visste exakt vilka muskler du menade, och att du verkligen undrade över shrugs påverkan på en muskel i benet/foten(ja, jag googlade), vad oerhört fånig du skulle se ut då.:)
Men nu gjorde han inte det, och självkänslan fick sig en ordentlig boost.:cool:

spoonchest
2008-11-07, 08:39
On-topic: Jag ska prova att rulla axlarna när jag gör shrugs. Jag kom på att jag har jättesvårt att göra övningen korrekt. Får liksom dålig kontakt, lite som att skriva med fel hand.

Morty
2008-11-07, 10:16
Varför göra fel för att du inte känner kontakt?

spoonchest
2008-11-07, 10:34
För att prova om det känns bättre.

tsp
2008-11-07, 13:14
För att prova om det känns bättre.

När du gör fel?

spoonchest
2008-11-07, 13:54
När du gör fel?
Uttryckte mig dåligt. Tänkte jag skulle prova mig fram och kolla vad som funkar bäst för mig. Såvida det inte är skadligt?

Popeye
2008-11-07, 14:55
Såg en kille som stod och rullade in sina shugs idag. Ville mest bara ta honom i örat men det är något jag lärt mig under åren, väldigt få individer uppskattar hjälp. Bäst att bara låta det vara....

Martin Löwgren
2008-11-09, 13:06
Går du fortfarande omkring i tron att ingen som inte kan alla musklers latinska namn kan vara en bra tränare? Det skulle ju göra dig mer attraktiv på marknaden, eller hur? Vad hade du gjort om snubben frågade vilka muskler du menade med de latinska namnen? Hade du skrattat åt honom då eller förklarat hur du menade på ett sätt du förmodligen kunde gjort från början?

Kan man inte skilja på trapezius och extensor hallucis longus undrar jag hur fan man får sin "examen" till PT.

Sen behöver man inte ha extremt snorkoll för att vara en bra tränare men nån gräns måste fan dra om man ska utge sig för att vara licencierad.

Om han frågat detta skulle jag förklarat för honom men den risken ansåg jag inte så stor.

Martin Löwgren
2008-11-09, 13:09
Min idrott- och hälsa lärare sa att det var okej att rulla axlarna.

Hade han någon utläggning om detta eller vill du att jag gör en som du kan visa honom?

Martin Löwgren
2008-11-09, 13:10
Jag tror bestämt att han antog att ni syftade på samma muskler i och med att han gjorde shrugs.
Tänk om han visste exakt vilka muskler du menade, och att du verkligen undrade över shrugs påverkan på en muskel i benet/foten(ja, jag googlade), vad oerhört fånig du skulle se ut då.:)
Men nu gjorde han inte det, och självkänslan fick sig en ordentlig boost.:cool:

Det hela var ju mest tänkt som ett skämt och hade han haft någon koll över huvud taget hade han ju förstått ironin. Nu förstod han varken anatomin eller ironin.

Martin Löwgren
2008-11-09, 13:11
On-topic: Jag ska prova att rulla axlarna när jag gör shrugs. Jag kom på att jag har jättesvårt att göra övningen korrekt. Får liksom dålig kontakt, lite som att skriva med fel hand.
Flera av axelledens ligament kan få sig en rejäl kyss när du rullar i ytterlägena. Kör övningen som den ska göras - upp och ned.

Martin Löwgren
2008-11-09, 13:12
Såg en kille som stod och rullade in sina shugs idag. Ville mest bara ta honom i örat men det är något jag lärt mig under åren, väldigt få individer uppskattar hjälp. Bäst att bara låta det vara....

Eller fråga dem varför de gör som de gör *popcorn*

Man behöver inte vara arrogant eller uppnosig utan bara snällt fråga och sen gå därifrån med ett leende på läpparna :naughty:

nyrjoh
2008-11-09, 14:33
Flera av axelledens ligament kan få sig en rejäl kyss när du rullar i ytterlägena. Kör övningen som den ska göras - upp och ned.

Vilka då?

spoonchest
2008-11-09, 14:38
Flera av axelledens ligament kan få sig en rejäl kyss när du rullar i ytterlägena. Kör övningen som den ska göras - upp och ned.

ok.ok

Mourten
2008-11-09, 15:18
Vilka då?

AC-led tex.

nyrjoh
2008-11-09, 15:26
AC-led tex.

Menar du ac-ledens ligamnent?