handdator

Visa fullständig version : "Sovande" lillfinger?


petah
2008-11-02, 12:28
Mitt lillfinger på vänsterhand har "sovit" i typ 5 dagar. Det "sover" inte jättetungt :D men det känns att det är lite bedövat. Någon som varit med om nått liknande eller vet vad det är? Ska bolla lite med farbror-doktorn imorrn tror jag.

maximuscle
2008-11-02, 12:51
japp har varit med om liknande efter ett thaiboxnings pass. lill fingret var helt obrukbart kunde inte röra det alls, men morgonen efter va det bra igen.

så om du haft så 5 dar skulle jag nog gå och kolla det....kan kanske va en nerv som ligger i kläm...




förtydligand: hade inte ont eller så utan precis som du beskrev va det en "sovande" känsla...

petah
2008-11-02, 18:19
japp har varit med om liknande efter ett thaiboxnings pass. lill fingret var helt obrukbart kunde inte röra det alls, men morgonen efter va det bra igen.

så om du haft så 5 dar skulle jag nog gå och kolla det....kan kanske va en nerv som ligger i kläm...




förtydligand: hade inte ont eller så utan precis som du beskrev va det en "sovande" känsla...

mm har haft mina misstankar om att det kan vara en nerv i kläm nånstans.

Durre
2008-11-02, 18:25
Har haft exakt likadant. Lillfingret + ringfingret sov mer eller mindre i ca 1 vecka förut, det gick bort när jag började med wriststraps på gymmet. Men det kan även uppstå om jag sitter med armbågen i bordet, detta var min vänstra hand det endast var på.

kaffe_psykos
2008-11-02, 19:15
Mitt lillfinger har rykt några gånger de senaste dagarna. Nu verkar den bra. Tror det kom när jag strechade armarna.

Honken
2008-11-02, 20:23
Har hänt mig också. Är klassisk gitarrist och hade spelning på samma vecka, blev rätt nojjig men det gick över efter 3-4 dagar och har inte besvärat sedan dess.

:)

lectris
2008-11-02, 20:33
mina lillfingrar + ringfingrar brukar smådomna bort med jämna mellanrum faktiskt *rolleyes* Brukar hålla i sig rätt korta tider dock, runt 30-60 min. Jag är dock ganska våldsam med mina händer över lag så det är inget jag funderat på direkt. :D

mangs
2008-11-02, 20:47
avdomningar i just det området brukar bero på att blodtillförseln försämras. Många som styrketränar får problem efter sömn med detta då underarmarnas muskler mm gör det lite bökigare för blodet att ta sig fram. Ligger man då så att kärlen "stryps" så händer detta ofat. Har det hållt i sig i 5 dagar så är det dock mer troligt någon nerv som spökar. Jag hade något likande för ett antal år sedan där den först somnade och var borta en tid, efter uppvaknandet hade jag dålig kontroll när jag böjde yttersta lillfingerspetsen. Det var liksom två lägen, på eller av. Efter några månader rättade det dock till sig av sig själv.

Är du orolig så kolla upp det men jag tror inte det är något farligt. Gjorde du något speciellt för 5-6 dagar sedan som du kan härröra skadan till?

petah
2008-11-02, 20:53
Är du orolig så kolla upp det men jag tror inte det är något farligt. Gjorde du något speciellt för 5-6 dagar sedan som du kan härröra skadan till?

tung hantelpress, brukar göra det ofta men det kanske hände nått den här gången.

mangs
2008-11-02, 20:59
ha, just pressövningar brukar kunna få mina lillfingrar att sova gott följande natt/dag men som sagt, kolla upp det om du är orolig. Jag skulle även prova att motionera lillfingrarn, dvs, pumpa in lite mer blod i dem genom att röra dem mycket. Kör på i några minuter, märker du någon skillnad? Om inte, då är det troligtvis en nerv som spökar.