handdator

Visa fullständig version : Skicka mejl/brev till riksdagsledamöterna


shut teh face
2008-11-01, 21:32
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3673417.ab

Vet inte riktigt hur mycket de hjälper, oavsett en mycket tragisk händelse...


13-årig flicka stenades till döds – för att hon anmälde våldtäkt

Pudzianovski
2008-11-01, 21:38
En sjuk värld. Tyvärr. :(

Exdiaq
2008-11-01, 22:23
Gör med 99,5% säkerhet ingen nytta alls.

Aerials
2008-11-01, 22:25
En underbar värld vi lever i

Miiix
2008-11-02, 03:30
Det där är så sjukt.

Och allt bara för att nån galen psykopat för 1400 år sen påstod att han kunde "prata med gud" och fick för sig att stening för äktenskapsbrott var en bra idé.....nej fyfan.

Tricklev
2008-11-02, 03:32
Ehum, jag kanske har missat någont fundamentalt, men vad har ni tänkt att våra riksdagsledamöter ska göra åt detta?

Spene
2008-11-02, 03:47
Det där är så sjukt.

Och allt bara för att nån galen psykopat för 1400 år sen påstod att han kunde "prata med gud" och fick för sig att stening för äktenskapsbrott var en bra idé.....nej fyfan.
Nja. Religionen grundas ju oftast (läs alltid) i kulturen och samhället den uppstår i. Inte direkt så att stening uppfanns i och med koranen.

On topic så undrar jag lite också vad riksdagen ska göra. Sen om viss media utnyttjar händelsen i jobbig sensationsjournalistik gör det hela bara... jobbigt.

Miiix
2008-11-02, 03:49
Nja. Religionen grundas ju oftast (läs alltid) i kulturen och samhället den uppstår i. Inte direkt så att stening uppfanns i och med koranen.


Sant, fast det är ju dock inget tvivel om att det är just religionen som bär med sig denna "tradition".

stevebc
2008-11-02, 05:57
Den stenande minoriteten har en väldigt trög (i motsats till utvecklande/nydanande) kultur och värderingar ja.

Tomten
2008-11-02, 06:21
Oavsett om frågan tas upp på internationell nivå, så lär det ju knappast påverka islam-milisen som har makten i staden. Hur mycket av allt elände som händer i olika länder i Afrika kan västvärlden göra något för att stoppa med lagar? På de ställen där stening pågår så är det ju knappast så man bryr sig om vad en korpulent svenne tycker. Faktum är att de förmodligen inte ens vet vad Sverige är, och även om amnesty kommer och viftar med en lagbok och påpekar att de går något olagligt så skulle de med största sannolikhet inte lyssna.

Deceiver85
2008-11-02, 08:18
...och så finns de som på allvar tycker att islam är "fredens religion" och hör hemma i västvärlden...

Yankeee
2008-11-02, 08:20
...och så finns de som på allvar tycker att islam är "fredens religion" och hör hemma i västvärlden...

Typ som kristendomen?

Deceiver85
2008-11-02, 08:26
Typ som kristendomen?

När var det senast kristna stenade någon för otrohet?

Yankeee
2008-11-02, 08:30
När var det senast kristna stenade någon för otrohet?

Vill du verkligen påbörja en diskussion med utgångspunkten att människor handlar som de gör p.g.a. deras religion och samtidigt försöka framställa kristendomen som en religion som passar in i västvärlden?

Deceiver85
2008-11-02, 08:36
Vill du verkligen påbörja en diskussion med utgångspunkten att människor handlar som de gör p.g.a. deras religion och samtidigt försöka framställa kristendomen som en religion som passar in i västvärlden?

Egentligen inte, men i ovannämnda fall är det ganska uppenbart att förövarna har handlat i islams namn, håller du inte med?

Yankeee
2008-11-02, 08:41
Egentligen inte, men i ovannämnda fall är det ganska uppenbart att förövarna har handlat i islams namn, håller du inte med?

Det som är intressant är ju om religionen i sig uppmuntrar sådant beteende. KKK t.ex. handlar i kristendomen namn, men inte skyller du eller någon annan på kristendomen där.

Deceiver85
2008-11-02, 08:48
Det som är intressant är ju om religionen i sig uppmuntrar sådant beteende. KKK t.ex. handlar i kristendomen namn, men inte skyller du eller någon annan på kristendomen där.

Minst lika intressant som hur du totalt förnekar att islam har något med det inträffade att göra. Men varsågod, vart hittar du motsvarande i Bibeln? Rätt svar - you don't....

http://www.aliran.com/oldsite/monthly/2002/6e.html

Zina - is categorised under the Bill as:-illicit intercourse by an unmarried person with another person the punishment for which is whipping of 100 stripes and 1 year imprisonment; and adultery; the punishment for which is stoning until death.

Muaytudd
2008-11-02, 08:50
Det som är intressant är ju om religionen i sig uppmuntrar sådant beteende. KKK t.ex. handlar i kristendomen namn, men inte skyller du eller någon annan på kristendomen där.

Som tur ÄR så dör inte flertalet personer var och varannan dag av KKK's hand heller.

Om man ska jämföra så ska man göra det proportionellt också.

Muaytudd
2008-11-02, 08:53
Oavsett om frågan tas upp på internationell nivå, så lär det ju knappast påverka islam-milisen som har makten i staden. Hur mycket av allt elände som händer i olika länder i Afrika kan västvärlden göra något för att stoppa med lagar? På de ställen där stening pågår så är det ju knappast så man bryr sig om vad en korpulent svenne tycker. Faktum är att de förmodligen inte ens vet vad Sverige är, och även om amnesty kommer och viftar med en lagbok och påpekar att de går något olagligt så skulle de med största sannolikhet inte lyssna.

Jodå, klart de vet vad Sverige är för ngt. Det är ju stället där man får allt gratis och man kan göra hur man vill utan att bli ordentligt bestraffad.

Yankeee
2008-11-02, 08:54
Som tur ÄR så dör inte flertalet personer var och varannan dag av KKK's hand heller.

Om man ska jämföra så ska man göra det proportionellt också.

Skilj på exempel och jämförelser är du snäll.

Yankeee
2008-11-02, 08:59
Minst lika intressant som hur du totalt förnekar att islam har något med det inträffade att göra. Men varsågod, vart hittar du motsvarande i Bibeln? Rätt svar - you don't....

http://www.aliran.com/oldsite/monthly/2002/6e.html

Zina - is categorised under the Bill as:-illicit intercourse by an unmarried person with another person the punishment for which is whipping of 100 stripes and 1 year imprisonment; and adultery; the punishment for which is stoning until death.

Men alltså, jag kan skriva in efterblivna texter från bibeln också. Frågan är om det kommer att föra diskussionen framåt eller inte.

Deceiver85
2008-11-02, 09:01
Men alltså, jag kan skriva in efterblivna texter från bibeln också. Frågan är om det kommer att föra diskussionen framåt eller inte.

Jag tvivlar på att du kommer hitta något i jämförelse med den underbara text jag hittade...

sascha
2008-11-02, 09:03
Jag tvivlar på att du kommer hitta något i jämförelse med den underbara text jag hittade...

Det du citerade står inte i koranen.

Muaytudd
2008-11-02, 09:04
Skilj på exempel och jämförelser är du snäll.


Äsh sluta o komma med sånt snack. Att vinna diskussion genom att försöka förvilla kanske funkar på ngn. fjortis.

Yankeee
2008-11-02, 09:06
3 Mos 20:2
Säg till israeliterna: Varje israelit och varje invandrare i Israel som ger något av sina barn till Molok skall straffas med döden; folket i landet skall stena honom.

3 Mos 24:16
Var och en som smädar Herrens namn skall straffas med döden, hela menigheten skall stena honom. Den som smädar Namnet, han må vara invandrare eller infödd, skall dödas.

5 Mos 13:10
Du skall stena honom till döds, därför att han försökte locka dig bort från Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egypten, ut ur slavlägret.

3 Mos 20:9
Var och en som förbannar sin far och mor skall straffas med döden. Han har ju förbannat sin far och mor, skulden för hans död är hans egen.

3 Mos 20:10
Om en man begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, skall både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan straffas med döden.

3 Mos 20:11
Om en man ligger med sin fars hustru, skändar han sin far. De skall båda straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

3 Mos 20:12
Om en man ligger med sin svärdotter, skall de båda straffas med döden; de har gjort något vämjeligt, skulden för deras död är deras egen.

3 Mos 20:13
Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

3 Mos 20:14
Om en man tar både en kvinna och hennes mor till hustru, är det en skändlighet. Man skall bränna både honom och dem; något skändligt får inte finnas bland er.


Du har helt rätt, jag hittade inget som var i närheten.

Yankeee
2008-11-02, 09:08
Äsh sluta o komma med sånt snack. Att vinna diskussion genom att försöka förvilla kanske funkar på ngn. fjortis.

Men snälla lilla du. Förstår du inte skillnaden mellan något så simpelt som ett exempel och en jämförelse kanske du bör intressera dig för något annat än diskussioner.

Deceiver85
2008-11-02, 09:08
Det du citerade står inte i koranen.

Sant, det står i Haditherna

Deceiver85
2008-11-02, 09:11
text

Nya Testamentet, nya testamentet...get with the program...

Yankeee
2008-11-02, 09:12
Nya Testamentet, nya testamentet...get with the program...

Ah, så nu får vi välja vilka texter som är relevanta. Trevligt.

Poxeman
2008-11-02, 09:13
Egentligen inte, men i ovannämnda fall är det ganska uppenbart att förövarna har handlat i islams namn, håller du inte med?

Vad förövarna säger är ju rätt irrelevant, när Bush säger att han har gud på sin sida och invaderar ett land så är det minst lika fel!

Den stora frågan är ju om Islam (Koranen) eller Kristendomen (Bibeln) säger "Du skall stena otrogna" inte om ett fåtal fanatiker väljer att tolka det så.

sascha
2008-11-02, 09:14
Sant, det står i Haditherna

Vilken av haditherna?

Khyron_
2008-11-02, 09:14
De enda som stenas idag stenas i fredens religion "Islam" *screwy*

sascha
2008-11-02, 09:17
De enda som stenas idag stenas i fredens religion "Islam" *screwy*

Men haha. De enda barn som blir utsatta för pedofili blir utsatta för pedofili i sekularismens religon "Kristendom".

Deceiver85
2008-11-02, 09:18
Ah, så nu får vi välja vilka texter som är relevanta. Trevligt.

Eftersom Kristendomen baserar främst på Nya Testamentet så är det väl ganska självklart att man främst skall utgå från det, tycker du inte det själv?

Vilken av haditherna?

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/082.sbt.html

Volume 8, Book 82, Number 805:

Narrated Jabir bin Abdullah Al-Ansari:

A man from the tribe of Bani Aslam came to Allah's Apostle and Informed him that he had committed illegal sexual intercourse and bore witness four times against himself. Allah's Apostle ordered him to be stoned to death as he was a married Person.

Yankeee
2008-11-02, 09:20
Eftersom Kristendomen baserar främst på Nya Testamentet så är det väl ganska självklart att man främst skall utgå från det, tycker du inte det själv?


Så, det finns inga kristna som baserar sin tro på GT?

Muaytudd
2008-11-02, 09:21
Men snälla lilla du. Förstår du inte skillnaden mellan något så simpelt som ett exempel och en jämförelse kanske du bör intressera dig för något annat än diskussioner.

Ja det är väll såhär du känner dig stor.

Grattis.

Yankeee
2008-11-02, 09:23
Ja det är väll såhär du känner dig stor.

Grattis.

Men varför inte bara erkänna att du var ute och cyklade istället för att spela offer?

sascha
2008-11-02, 09:23
Eftersom Kristendomen baserar främst på Nya Testamentet så är det väl ganska självklart att man främst skall utgå från det, tycker du inte det själv?



http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/082.sbt.html

Volume 8, Book 82, Number 805:

Narrated Jabir bin Abdullah Al-Ansari:

A man from the tribe of Bani Aslam came to Allah's Apostle and Informed him that he had committed illegal sexual intercourse and bore witness four times against himself. Allah's Apostle ordered him to be stoned to death as he was a married Person.


Exakt. Det är en berättelse om något som inträffat (vilket iofs kan diskuterats). Sedan har en mufti tolkat detta och ansett det vara tillämpbart i detta fall. Att tolkningen är förkastlig och systemet verkar tämligen föråldrat håller jag med om, men det är knappast något som Islam som religion ligger bakom.

Khyron_
2008-11-02, 09:24
Men haha. De enda barn som blir utsatta för pedofili blir utsatta för pedofili i sekularismens religon "Kristendom".
jDLb2GuIM3Y

Yankeee
2008-11-02, 09:25
Exakt. Det är en berättelse om något som inträffat (vilket iofs kan diskuterats). Sedan har en mufti tolkat detta och ansett det vara tillämpbart i detta fall. Att detta är fel håller jag med om, men det är knappast något som Islam som religion ligger bakom.

Jag tror du att du har missförstått hur det hela fungerar. Det är Receiver som bestämmer vad som islam och kristendomen står för.

Deceiver85
2008-11-02, 09:26
Så, det finns inga kristna som baserar sin tro på GT?

Jag förväntar mig inte att du ska förstå relationen mellan GT och NT i kristendomen, men givetvis finns det kristna som också följer GT (eller åtminstone väl valda delar ur den).

sascha
2008-11-02, 09:27
jDLb2GuIM3Y

Verkligen hemskt.

qcIdqcYf4bQ

Khyron_
2008-11-02, 09:27
Jag tror du att du har missförstått hur det hela fungerar. Det är Receiver som bestämmer vad som islam och kristendomen står för.
Det är religionen utövare som definierar religionen.

Yankeee
2008-11-02, 09:28
Jag förväntar mig inte att du ska förstå relationen mellan GT och NT i kristendomen, men givetvis finns det kristna som också följer GT (eller åtminstone väl valda delar ur den).

Min poäng är den att det kommer alltid att finnas fanatiker som väljer vad de ska tro på, oavsett religion. Kan du inte bara inse det?

sascha
2008-11-02, 09:29
Det är religionen utövare som definierar religionen.

Om du vill köra på den definitionen så måste du komma ihåg att vissa regler medföljer. Några av dessa kan vara:

* religionens utövare utgörs av samtliga utövare, inte det fåtal som skriker högst och läskigast.
* religionens utövare påverkas inte bara av religionen utan i stor utsträckning även av samhället de lever i.

Khyron_
2008-11-02, 09:29
Min poäng är den att det kommer alltid att finnas fanatiker som väljer vad de ska tro på, oavsett religion. Kan du inte bara inse det?

Kan du inte inse att en religion som grundades av en krigsherre / pedofil inte kan vara bra.

Deceiver85
2008-11-02, 09:32
Exakt. Det är en berättelse om något som inträffat (vilket iofs kan diskuterats). Sedan har en mufti tolkat detta och ansett det vara tillämpbart i detta fall. Att tolkningen är förkastlig och systemet verkar tämligen föråldrat håller jag med om, men det är knappast något som Islam som religion ligger bakom.

Om nu tolkningen är förkastlig och systemet är föråldrat, varför förekommer det fortfarande i världen och varför försvarar/förminskar du det som inträffat?

Var attackerna mot WTC inte religiöst motiverade av islam?

Var inte talibanernas regim i Afghanistan religiöst motiverad av islam?

Är inte mullornas Iran religiöst motiverad av islam?

sascha
2008-11-02, 09:32
Kan du inte inse att en religion som grundades av en krigsherre / pedofil inte kan vara bra.

Nä, hellre en religion vars följare, enligt den heliga boken, uppmuntrar änglarna att våldta ens två döttrar. Där snackar vi hängivenhet.

Ignatius72
2008-11-02, 09:34
Troligen är det väl så att islam spelar en underordnad roll i sammanhanget. Vad det handlar om är väl snarare gamla kulturella mönster/sedvänjor som praktiseras av männiksor i ett underutvecklad samhälle. Att man i islams namn verkar vilja hålla tillbaka utvecklingen är olyckligt och skall någon skuld läggas så är det väl där. Men då är det som jag ser det inte av religiösa skäl utan av politiska.

Khyron_
2008-11-02, 09:34
Verkligen hemskt.

http://politiken.dk/udland/article585101.ece

Yankeee
2008-11-02, 09:35
Om nu tolkningen är förkastlig och systemet är föråldrat, varför förekommer det fortfarande i världen och varför försvarar/förminskar du det som inträffat?


Förekommer islam mest i U eller I-länder?

Förekommer kristendomen mest i U eller I-länder?

Khyron_
2008-11-02, 09:37
Nä, hellre en religion vars följare, enligt den heliga boken, uppmuntrar änglarna att våldta ens två döttrar. Där snackar vi hängivenhet.

Muhammed var en verklig person inte något fantasifoster som änglar

sascha
2008-11-02, 09:39
Om nu tolkningen är förkastlig och systemet är föråldrat, varför förekommer det fortfarande i världen och varför försvarar/förminskar du det som inträffat?

Var attackerna mot WTC inte religiöst motiverade av islam?

Var inte talibanernas regim i Afghanistan religiöst motiverad av islam?

Är inte mullornas Iran religiöst motiverad av islam?

Ber om ursäkt om det framstår som att jag försöker försvara eller förminska det inträffade, så är inte fallet. Däremot anser jag inte att följande process vid slutsats kan anses vara giltig:

a) det har inträffat något hemskt
b) det inträffade i land y
c) i land y följer man religion z
ergo: religion z är en religion som inte bara leder till hemskheter utan även förespråkar dem.

Håller det resonemanget tycker du?

Angående exemplen du tar upp så hänvisar jag till Yankees kommentar angående fanatiker. Eller vill du att jag istället nämner Hitler, Pat Robertson och Carola?

sascha
2008-11-02, 09:42
Muhammed var en verklig person inte något fantasifoster som änglar

Nä precis. Vi får och ska alltså diskutera Koranen med en bokstavstolkning och förutsättning om att allt som står är sant i bagaget, men om så görs med Bibeln så talar vi om icke-sanningar då det handlar om fantasifoster. Fan vad dumt av mig att tro annat.

bear.flowertwig
2008-11-02, 10:07
En i sammanhanget rätt underbar text:


Why Can't I Own a Canadian?
October 2002

Dr. Laura Schlessinger is a radio personality who dispenses advice to people who call in to her radio show. Recently, she said that, as an observant Orthodox Jew, homosexuality is an abomination according to Leviticus 18:22 and cannot be condoned under any circumstance. The following is an open letter to Dr. Laura penned by a east coast resident, which was posted on the Internet. It's funny, as well as informative:

Dear Dr. Laura:

Thank you for doing so much to educate people regarding God's Law. I have learned a great deal from your show, and try to share that knowledge with as many people as I can. When someone tries to defend the homosexual lifestyle, for example, I simply remind them that Leviticus 18:22 clearly states it to be an abomination. End of debate. I do need some advice from you, however, regarding some of the other specific laws and how to follow them:

When I burn a bull on the altar as a sacrifice, I know it creates a pleasing odor for the Lord - Lev.1:9. The problem is my neighbors. They claim the odor is not pleasing to them. Should I smite them?

Med en lång skön forsättning:
http://www.humanistsofutah.org/2002/WhyCantIOwnACanadian_10-02.html

Khyron_
2008-11-02, 10:24
.

Mohammed ses som den perfekta människan inom Islam något som man ska sträva efter att vara... Säg mig vad är bra med att vara en krigsherre /pedofil idag?

Muaytudd
2008-11-02, 10:27
Men varför inte bara erkänna att du var ute och cyklade istället för att spela offer?

Varför kan inte du bara inse att du går igång på att spela internetkung?

Yankeee
2008-11-02, 10:41
Varför kan inte du bara inse att du går igång på att spela internetkung?

Om du så gärna vill fortsätta diskutera min person får du skicka ett pm.

sascha
2008-11-02, 10:54
Mohammed ses som den perfekta människan inom Islam något som man ska sträva efter att vara... Säg mig vad är bra med att vara en krigsherre /pedofil idag?

Beakta att detta aldrig har bevisats. Det har stadgats att han gifte sig med ett barn, men huruvida de hade samlag när hon var barn tvistar man om. Ingen konsensus i den frågan alltså. Genom att skriva som du gör påstår du även att man kan sträva efter att vara pedofil. Det är du och de kristna som påstår att man blir homosexuell av att umgås med homosexuella, som har den uppfattningen. Tryggt sällskap?

För diskussionens skull tänker jag svara ja på att Muhammed var en krigsherre. Att detta skulle vara ett resultat av Islam är dock ingen giltig slutsats. Alla riken var väldiga sådana under perioden, och man sökte även att expandera. Visst skulle vissa korrelation kunna ses mellan önskan att expandera och religion, men se då att det blir en fråga om i huvudsak kristen tradition.

När vi pratar om sunt förnuft (vågar påstå att du anser att Islam strider mot detta) så tycker jag väl att det bör gälla hela spektrat. Sedermera skulle jag vilja höja ett varningens finger över "västvärldens" alla förebilder. Våra idrottare, musiker och ledare kan på många plan vara beundransvärda, men när allt kommer omkring så har alla något skelett i garderoben. Låt oss inte glömma det.

shut teh face
2008-11-02, 10:58
Sedermera skulle jag vilja höja ett varningens finger över "västvärldens" alla förebilder. Våra idrottare, musiker och ledare kan på många plan vara beundransvärda, men när allt kommer omkring så har alla något skelett i garderoben. Låt oss inte glömma det.
Grejen med oss i väst är att vi inte behöver förlita oss på någon "ikon" för att leva våra liv.

Trance
2008-11-02, 10:58
Eftersom Kristendomen baserar främst på Nya Testamentet så är det väl ganska självklart att man främst skall utgå från det, tycker du inte det själv?


Jag tycker nog att man skall utgå från hela den heliga texten.

sascha
2008-11-02, 11:02
Grejen med oss i väst är att vi inte behöver förlita oss på någon "ikon" för att leva våra liv.

Ack, du har dubbla fel. Fel nummer ett: Att man har förebilder och förlitar sig på andra människors existens och tidigare ageranden, är inget som muslimer har patent på. Fel nummer två: Muslimer behöver inte, som du skriver, förlita sig på någon ikon (läs Muhammed) för att leva sina liv. De gör det enligt tradition. Jag kan slå vad om mina ögons gula fläckar att det finns muslimer som väljer att se upp till sin pappa eller mamma, den roliga läraren i skolan eller basketspelaren som kan skjuta trepoängare, framför profeten Muhammed.

Muaytudd
2008-11-02, 11:07
Om vi håller oss till nutid.

Saken e det att en massa Muslimer gör inga konstigheter. De utövar sin religion på privat nivå och skär INTE halsen av ngn. de inte tycker om.

Dock så finns det en fraktion som gör det - i Islams namn. Om man läser i tidningarna så är det oftast på ngt. sätt inblandat Islam när ngn. stenas eller förlorar huvudet.

Det är ju inte ofta man läser att en Kristen/Budhistisk/what ever grupp stenade ngn. i Afrika, smällde en självmordsbomb på ngn. marknad eller kasta ngn från en balkong.

Klart att man börjar undra.

Skulle vara lika sur om Budhister sprang rundor och stena folk. Nu är det inte så ofta man läser om det dock.

Om Islam inte stödjer sådana handlingar så tycker jag att de borde rensa upp i de egna leden. Det ger ju inget bra intryck precis.

stevebc
2008-11-02, 11:10
Egentligen inte, men i ovannämnda fall är det ganska uppenbart att förövarna har handlat i islams namn, håller du inte med?Håller du med om att det är en minoritet som vi talar om? Tror du på allvar att de flesta muslimer är för stening av kvinnor som blir våldtagna etc.?

Yankeee
2008-11-02, 11:11
Om Islam inte stödjer sådana handlingar så tycker jag att de borde rensa upp i de egna leden. Det ger ju inget bra intryck precis.

Det är ju inte direkt så att Islam(tm) är en organisation som väljer vilka som får vara med.

Hur föreslår du att man ska komma till bukt med fanatiker inom den egna religionen?

Yes
2008-11-02, 11:13
Sedermera skulle jag vilja höja ett varningens finger över "västvärldens" alla förebilder. Våra idrottare, musiker och ledare kan på många plan vara beundransvärda, men när allt kommer omkring så har alla något skelett i garderoben. Låt oss inte glömma det.
Nej, alla har inte skelett i garderoben.

Muaytudd
2008-11-02, 11:17
Det är ju inte direkt så att Islam(tm) är en organisation som väljer vilka som får vara med.

Det kvittar väll.

Om ngn. gör ngt i X's namn så borde X vara ganska snabba med att fördömma det om de inte håller med. Det borde ju ligga i deras intresse hur omvärlden uppfattar dom - iaf. om man tror på att man ska samsas om världen.

Allan
2008-11-02, 11:28
Den som tänker göra den här tråden till en pro-kontra islam tråd får tänka om. Därmed jämt

stevebc
2008-11-02, 11:36
Det är så fruktansvärt lätt att bara dra iväg en salva "det är Islams fel/ut med packet!!!" istället för att se att vi snackar om en liten andel extremister som i värsta fall har tagit över kontrollen över landet (Iran, Somalia). Genom sådana korkade uttalanden gör man hela kampen mot extremism en enorm björntjänst. Man hånar 1+ miljard människor på två olika plan: dels genom att bunta ihop dom med extremister, dels genom att beskylla Islam för allt dåligt. Genom att göra så skapar man distans till alla muslimer och det bidrar inte ett dugg till att förbättra situationen. Det är lättja och ignorans som ligger bakom sådana uttalanden.

edit: gjorde jag det här till pro/kontra nu? Jag är osäker själv. Ber om ursäkt isf. Mitt budskap är att man ska hålla en nyanserad debatt.

Trance
2008-11-02, 11:44
Somali fighters stone 'rape victim'
In recent months the Islamic Courts' al-Shebab group appears to have gained strength [EPA]

A Somali girl who said she had been raped has been stoned to death in Somalia after being accused of adultery, a human rights group has said.

Amnesty International said in a press release on Friday that the victim, Aisha Ibrahim Duhulow, had been 13 years old - not 23 as earlier reports had suggested.

Duhulow was stoned to death on October 27 by dozens of men in a stadium packed with 1,000 spectators in the southern port city of Kismayo, Amnesty International and Somali media reported, citing witnesses.

The armed group in charge of Kismayo had accused her of adultery after she reported that three men had raped her, Amnesty said.

"This child suffered a horrendous death at the behest of the armed opposition groups who currently control Kismayo," David Copeman, Amnesty International's Somalia campaigner, said in a statement.

Initial local media reports said Duhulow was 23, but her father told Amnesty International she was 13.

The Islamic Courts took control of much of Somalia in 2006, triggering an intervention by neighbouring Ethiopia, which propped up the UN-backed transitional government and ousted the movement.

While the group's political leadership largely fled the country, the movement's military and youth wing, the al-Shaabab, switched to guerrilla warfare.

In recent months the group appears to have gained strength, taking over the port city of Kismayo, and dismantling pro-government roadblocks.
http://english.aljazeera.net/news/africa/2008/11/2008111201216476354.html

Yankeee
2008-11-02, 11:46
Det kvittar väll.

Om ngn. gör ngt i X's namn så borde X vara ganska snabba med att fördömma det om de inte håller med. Det borde ju ligga i deras intresse hur omvärlden uppfattar dom - iaf. om man tror på att man ska samsas om världen.

Men vilka ska göra det menar du? Det är ju ingen homogen grupp eller ett företag som en person kan tala för.

stevebc
2008-11-02, 12:47
Grejen med oss i väst är att vi inte behöver förlita oss på någon "ikon" för att leva våra liv.Vad menar du med ikon? Menar du förebild? Jag har Jesus och Arnold Schwarzenegger som förebild men jag är inte kristen och jag kurar inte. Jag tvivlar t.o.m. på att Jesus existerade. Vad är det som är fel/bakåtsträvande med förebilder/ikoner?

shut teh face
2008-11-02, 12:51
Vad menar du med ikon? Menar du förebild? Jag har Jesus och Arnold Schwarzenegger som förebild men jag är inte kristen och jag kurar inte. Jag tvivlar t.o.m. på att Jesus existerade. Vad är det som är fel/bakåtsträvande med förebilder/ikoner?
I väst är man självständig och även fast vi kan ha figurer vi ser upp till, eller idoler. Så lyssnar vi inte på varje ord de säger. Vi skulle heller inte vilja död dem som ritade av dem på bild.

Nu är jämförelsen fanatiker vs. väst-random-guy, typ en svenne.

stevebc
2008-11-02, 12:55
I väst är man självständig och även fast vi kan ha figurer vi ser upp till, eller idoler. Så lyssnar vi inte på varje ord de säger. Vi skulle heller inte vilja död dem som ritade av dem på bild.

Nu är jämförelsen fanatiker vs. väst-random-guy, typ en svenne.Det skulle lika gärna kunna vara jämförelsen fanatiker vs random-muslim.

Stoltz
2008-11-02, 12:58
Har hälften av alla skribenter i den här tråden rullat runt i dumdynga eller vad fan håller på att hända?

Den ena posten är ju för fan dummare än den andre.

shut teh face
2008-11-02, 12:59
Det skulle lika gärna kunna vara jämförelsen fanatiker vs random-muslim.
Jag vet inte riktigt jag, många muslimer jag träffat och pratat med tycker visserligen det är väldigt illa hur vissa beter sig nere i öst. Men de är verkar inte göra några större rabalder över det i överlag. Jag har aldrig träffat en muslim som blivit riktigt arg.

Om Sveriges muslimer gått ut i press och roidat över hur mycket de föraktar idioterna nere i öst, ja då är jag säker på att främlingsfientligheten i Sverige hade minskat. Många "oliktänkare" som man träffat brukar argumentera för att Sveriges muslimer inte fördömer uppförandet nere i öst tillräckligt.

Bara en tanke på hur de kanske borde göra.

Exdiaq
2008-11-02, 13:05
Om vi håller oss till nutid.

Saken e det att en massa Muslimer gör inga konstigheter. De utövar sin religion på privat nivå och skär INTE halsen av ngn. de inte tycker om.

Dock så finns det en fraktion som gör det - i Islams namn. Om man läser i tidningarna så är det oftast på ngt. sätt inblandat Islam när ngn. stenas eller förlorar huvudet.

Det är ju inte ofta man läser att en Kristen/Budhistisk/what ever grupp stenade ngn. i Afrika, smällde en självmordsbomb på ngn. marknad eller kasta ngn från en balkong.

Klart att man börjar undra.

Skulle vara lika sur om Budhister sprang rundor och stena folk. Nu är det inte så ofta man läser om det dock.

Om Islam inte stödjer sådana handlingar så tycker jag att de borde rensa upp i de egna leden. Det ger ju inget bra intryck precis.



Precis, det är inte ofta man läser om det eftersom pressen väljer vad som ska visas.

Om jag inte missminner mig så begås långt fler bombattentat/självmordsbombningar/religiösa avrättning i hinduismens namn i bland annat Indien. Det hör man inget om.

stevebc
2008-11-02, 13:18
Jag vet inte riktigt jag, många muslimer jag träffat och pratat med tycker visserligen det är väldigt illa hur vissa beter sig nere i öst. Men de är verkar inte göra några större rabalder över det i överlag. Jag har aldrig träffat en muslim som blivit riktigt arg.

Om Sveriges muslimer gått ut i press och roidat över hur mycket de föraktar idioterna nere i öst, ja då är jag säker på att främlingsfientligheten i Sverige hade minskat. Många "oliktänkare" som man träffat brukar argumentera för att Sveriges muslimer inte fördömer uppförandet nere i öst tillräckligt.

Bara en tanke på hur de kanske borde göra.Ja, det tycker jag också. Jag tänker inte hålla ett försvarstal nu utan bara försöka förklara beteende som kan uppkomma hos invandrare med annan kultur/religion:

Ponera att man som muslim kommer till Sverige för att man inte trivdes i [land med mycket Islamism]. Man upplever utanförskap i Sverige, lite misstänksamhet för att man är muslim och ser ut som en terrorist. Man känner sig inte så välkommen. Då är risken att man går i försvar, för att inte riskera att tappa fotfästet, och försvarar det man flydde från. Ett intressant fenomen som uppkommit på senare tid. Minns inte vilken litteratur som tar upp det men det är ett antal böcker som jag funderat på att läsa, antagligen följer de i fotspåren till Edward Said's "Orientalism". Iaf, man diskuterar fenomenet när invandrande muslimer paradoxalt blir mer paragmatiska efter de flyttat till Väst och orsakerna till detta, som utanförskap/bemötande osv. En annan förklaring är att så fort det sker stening/bortgifte av barn/syraattacker osv så spyr "vi" (rätteligen) galla över dessa och väldigt många av oss spyr galla över Islam. Om man som muslim nu skulle hålla med "oss" så behöver man inte skrika ut det själv, eftersom 8 miljoner andra redan gör det.

Frågan är hur vi löser problemet och vänder på utvecklingen. För ingen i denna diskussion har uttryckt önskan om mer extremism, varken här eller i Somalia. Jag anser att vi måste förena oss mot extremister oavsett religion. Alltså att detta är en fråga om grundläggande värderingar och moral och inte vilken religion/hudfärg/kultur man har på pappret. Att direkt börja kasta skit på en religion som 1 miljarder människor tillhör tror jag inte är en lösning på detta problem vi alla vill bli av med.

Ang. arga muslimer så kan jag bara ta i beaktning det jag själv upplevt. Jag har förhållandevis många vänner som är muslimer eller barn till [på pappret] muslimska föräldrar, alltså killar och tjejer som många i den här diskussionen skulle bunta ihop till "muslimer/packet". 100% av dessa har starkt motsatt sig händelser som steningar/bortgifte av barn osv. Men det är normalt sett inget vi ens diskuterar, det är så självklart att det finns inget att diskutera.

stevebc
2008-11-02, 13:19
Precis, det är inte ofta man läser om det eftersom pressen väljer vad som ska visas.

Om jag inte missminner mig så begås långt fler bombattentat/självmordsbombningar/religiösa avrättning i hinduismens namn i bland annat Indien. Det hör man inget om.Vi har kanske olika nyhetskällor men jag hör ungefär lika mycket om attentat i bortre asien som i främre. Då snackar vi dessutom två helt olika religioner (eller grupper av religioner).

Miiix
2008-11-02, 13:27
Ang. huruvida stening är straffet för äktenskapsbrott verkar det inte vara någon tvekan om det.

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503548032

"As for the punishment specified in the Shari`ah for the married adulterer or adulteress, it is stoning to death. In the Kuwaiti Encyclopedia of Islamic Jurisprudence, we read the following:

Ibn Qudamah wrote: “Muslim jurists are unanimous on the fact stoning to death is a specified punishment for married adulterer and adulteress. The punishment is recorded in number of traditions and the practice of the Prophet (peace and blessings be upon him) stands as an authentic source supporting it. This is the view held by all Companions, Successors and other Muslim scholars...”

Framgår ju också tydligt, om man läser t.ex haditherna, att profeten själv utdömde detta straff.

"A man from the tribe of Bani Aslam came to Allah's Apostle and Informed him that he had committed illegal sexual intercourse and bore witness four times against himself. Allah's Apostle ordered him to be stoned to death as he was a married Person. "

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/082.sbt.html

Med det i åtanke kan det bli ganska intressant att se hur div. muslimska organisationer reagerar på steningen, om man är tysta, om man "bortförklarar" det med att hon inte hade fyra vittnen osv, eller om man helt enkelt fördömer steningen (vilket jag hoppas på).

Jag "spyr gärna galla" över sådana lagar, men inte över alla muslimer, för som tur är så är det inte speciellt många muslimer (inte i Sverige i alla fall) som verkligen vill införa sådant skit.

Miiix
2008-11-02, 13:28
Vi har kanske olika nyhetskällor men jag hör ungefär lika mycket om attentat i bortre asien som i främre. Då snackar vi dessutom två helt olika religioner (eller grupper av religioner).

Jag tycker mig också höra en del om hinduistiska terrordåd i bland annat norra Indien.

Anton Fräs
2008-11-02, 15:37
Jag tycker mig också höra en del om hinduistiska terrordåd i bland annat norra Indien.

Hinduismen ger också upphov till mycket tveksamma handlingar. Kvinnor som är infertila eller begår äktenskapsbrott får utstå extrema mängder våld och hån, terrordåd begås i hinduismens namn m.m. Ett kritiskt förhållningssätt till alla färdiga "system" tycker jag är något var människa borde ta till sig, oavsett om det är ett rättsligt eller religiöst system.