handdator

Visa fullständig version : överkropp 2pass/vecka


fightor
2008-11-01, 17:48
Hej. Har nu efter snart 1 års stryketräning kört två muskelgrupper var, de dagarna jag är på gymmet. Men nu när jag tränat kampsport i några månader så skulle jag vilja dela upp styrketräningen i två överkroppspass två gånger i veckan. Får tillräckligt med träning för underkroppen på kamp så därför lägger jag inte in det för tillfället. Några upplägg som ni rekomenderar?

Jacksatan
2008-11-01, 17:51
en vanlig villfarelse är att man får nog träning för underkroppen med fotboll eller kampsport. Min åsikt är att har man inte extremt bra gener eller noll krav på muskelökning så får man det inte. Jag tycker du borde lägga t ex knäböj för benen en gång i veckan.

fightor
2008-11-01, 18:45
som jag sa det är bara tillfälligt tills jag känner att jag behöver börja träna benen mer. tips på 2split överkropp?

Jacksatan
2008-11-01, 18:58
som jag sa det är bara tillfälligt tills jag känner att jag behöver börja träna benen mer. tips på 2split överkropp?

bröst och rygg ett pass samt axlar och armar det andra funkar rätt bra för mig. Men det finns ju 1000 olika kombinationer med kroppsdelar och övningar som fungerar.
Mitt bästa tips är att känna efter hur kroppen känner sig. Går man till gymmet och känner redan när man värmer i bänk att man har dåligt tryck och känner sig småseg kanske man inte ska köra så jävla hårt t ex.

Morty
2008-11-01, 19:17
push/pull tycker jag låter lämpligt.

Leifallan
2008-11-02, 11:36
Jepp som Morty säger så skulle nog ett press/dragschema passa ypperligt!

hoikka poika
2008-11-02, 15:19
Starka ben och stark core är otroligt viktigt för slag/sparkstyrka. Det är bra att ha greppstyrka också om det gäller någon sorts markkamp. Ren överkroppsstyrka är jävligt överskattat inom kampsportsvärlden.