handdator

Visa fullständig version : Börja träna efter uppehåll


Kotten
2008-11-01, 16:49
Hade egentligen tänkt dra igång med fotbollen igen men jag skiter i det och satsar på gymmet istället


Det jag funderade lite på är att jag har tränart mycket förut, varit relativt stark. 157,5 bänkpress 210 marklyft. Har nu haft ett uppehåll på ca 1,5 år och tappat extremt mycket. 186 lång och väger 94kg morgon vikt. Det jag funderade på är om jag ska bara kötta på med träningen och lägga på mig 10kg till innan jag försöker gå ner, eller om det är möjlig med min bakgrund, efersom jag varit "rellativt" stor innan att lägga på mig lite muskler och bli större även fast jag går ner lite i vikt samtidgt. Jag vet att det krävs kaloriöverskott för att lägga på sig muskler, men jag tycker ändå att mitt muskelminne på något vis borde svara på träninge även fast jag går ner lite i vikt samtidigt ?.

Eller så äter jag bara och tränar och lägger på mig 10kg, fixar bort det sen i vår istället, för att fet är jag inte. Tänkte bara att det skulle vara skönt att kanske ha en utgångs vikt på ca 90 när man börjar bulka på sig lite, så man inte blir att hamna runt 110 igen som man gjort förut.

Danny Devito
2008-11-01, 17:10
Du kan nog växa en del trots underskott, om du börjar seriöst med träningen igen. Finns många som bevisligen byggt trots underskott, efter en lång tids träningsuppehåll. Men du kommer ju öka sämre då förstås. Du får själv väga för och nackdelarna mot varandra och bestämma dig för vad du vill göra. Det är ju november nu, så du har god tid på dig att ta dig i form till sommaren även om du börjar bulka nu.

Kotten
2008-11-01, 17:14
Ja det var lite så jag tänkte oxå, jag menar bulkar jag på mig 10kg nu så väger jag 104kg på 186 cm och det är ju inte så där överdrivet mycket endå. Kanske ska ta och köra på då och se till bara att jag inte går upp i vikt för fort, jag menar jag lär ju bygga lika bra om jag går upp 1kg extra i månaden som om jag går upp 4kg.

Danny Devito
2008-11-01, 17:19
Det tar ju tid att bygga en bra fysik, inget man gör på några månader, även om man äter som en gris. Låt det ta tid också.
Men eftersom du har varit vältränad förr så kommer det såklart gå snabbare.

Kotten
2008-11-01, 17:21
Har haft ett liknande uppehåll förut, på 3 månader efter att jag började så ökade jag 40kg i bänken som jag tappade under uppehållet och jag svällde på mig riktigt fort. Hoppas det blir lika nu när jag kör på